Two elderly women hold hands with a young boy in Madrid's Retiro park Thursday, April 4, 2002. In 50 years, if trends continue, one of every three people will be older than 60. Those 2 billion seniors would outnumber the world's youths. (AP Photo/Denis Doyle)

Η τριδυμία της τρικυμίας: Ανεργία – Ακρίβεια – Υπογεννητικότητα   

Ημερομηνία πρώτης δημοσίευσης 14/05/2026
Του Θ. Ε. Ακρίδα 

Το ότι ζούμε σε δύσκολες εποχές ως προς τα εργασιακά, την ολοένα αυξανόμενη λιτότητα και την ανησυχητική υπογεννητικότητα είναι κοινή διαπίστωση. Όμως, πού οφείλονται όλες αυτές οι δυσάρεστες καταστάσεις για το λαό και τη χώρα; Αν και μη ειδικός στα συγκεκριμένα ζητήματα, θα τολμήσω κάποιες προσωπικές μου απόψεις. 

Το ζήτημα της εργασίας, σαφώς διέρχεται δύσκολο στάδιο. Κατά την ταπεινή μου γνώμη η ανεργία οφείλεται στους εξής παράγοντες. Πρώτον, στη συρρίκνωση ή και κατάργηση πολλών Κρατικών υπηρεσιών, όπως, Σχολείων, νοσηλευτικών ιδρυμάτων, δικαστικών υπηρεσιών, ταχυδρομείων, Ο.Τ.Α. και διαφόρων άλλων. Δεύτερον, στην αντικατάσταση του ανθρώπινου δυναμικού από διάφορα μηχανικά μέσα. Τρίτον, στην συνέχιση εργασίας από συνταξιούχους για την κάλυψη των βιοτικών αναγκών τους. Τέταρτον, στην πολυθεσία των ευνοημένων. Πέμπτον, στην πρόσληψη μόνον «ημετέρων» άνευ αξιολογήσεως ικανοτήτων. Έκτον, στην υποκειμενική χορήγηση επιδομάτων ανεργίας, χρήματα που παίρνονται από τους εργαζόμενους και συντελούν στην τεμπελοποίηση κάποιων νέων. Έβδομον, στην εφαρμογή 13ώρου (εξοντωτικής) εργασίας των – ήδη – εργαζομένων, που συνεπάγεται αποκλεισμό νέων προσλήψεων. Έτσι φτάνουμε στην εκτίναξη της ανεργίας και, κατά συνέπειαν, στην ανέχεια πολλών νέων ανθρώπων. Γι’ αυτό και πάρα πολλοί εγκαταλείπουν τη χώρα αναζητώντας την επιβίωσή τους στο εξωτερικό. Οι περισσότεροι εξ αυτών, μάλιστα, είναι λαμπροί επιστήμονες, που ενώ εδώ είναι στα «αζήτητα», στο εξωτερικό διαπρέπουν κάνοντας λαμπρή καριέρα.

Όσον αφορά στο ζήτημα της ακρίβειας, αναμφισβητήτως άπαντες βιώνουμε την ολοένα άνοδο του τιμαρίθμου. Συνεχώς ανακοινώνονται (ή και περνάνε στα «μουγκά») αυξήσεις, όχι μόνο στα είδη πολυτελείας ή στα είδη ενδύσεως – υποδήσεως, αλλά και σε βασικά είδη διατροφής, τελείως απαραίτητα για την επιβίωση. Οι απαντώντες στις δημοσκοπήσεις καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ και στις λαϊκές αγορές, συνεχώς εκφράζουν την απελπισία τους για την ακρίβεια, που τους αναγκάζει να γυρίζουν στο σπίτι ολοένα και με ελαφρότερο καλάθι. Και βέβαια, δεν είναι λίγοι και οι ερευνώντες τους κάδους απορριμμάτων αναζητώντας αποφάγια. Επίσης, μείζον πρόβλημα είναι και αυτό της κατοικίας. Οι μεν ιδιοκτήτες πληρώνουν ενοίκιο (ΕΝΦΙΑ) για τις οικοδομές τους, οι δε ενοικιαστές πρέπει να διαθέσουν το 60-70% των εσόδων τους για να στεγαστούν.

Συνταξιούχοι και εργαζόμενοι διαμαρτύρονται, διότι μόλις και μετά βίας καλύπτουν μόνον το 20ήμερο από τις μηνιαίες αποδοχές τους. Βέβαια, για την ανακούφισή τους η … γαλαντόμος Κυβέρνηση ανακοίνωσε στις 26-4-26 (T.V.) ότι οι άνω των 65 ετών θα πάρουν αύξηση το … αστρονομικό ποσό των 4,16 € μηνιαίως!

Απότοκος των προηγουμένων είναι η υπογεννητικότητα. Με τέτοιες συνθήκες, ποιος νέος αποφασίζει να ζευγαρώσει και – κυρίως – ποιος να τολμήσει να φέρει παιδί στον κόσμο; Ενδεικτικό ήταν κάτι που μου είπε νεαρό ζευγάρι: «Έχουμε ένα χρόνο παντρεμένοι. Δουλεύουμε και οι δυο, αλλά μόλις και μετά βίας συντηρούμαστε κάνοντας μια μετρημένη ζωή. Θέλουμε να αποκτήσουμε παιδάκι, αλλά πώς να το τολμήσουμε με τις σημερινές συνθήκες; Η απόκτηση μωρού απαιτεί εξ αρχής 10 χιλιάδες €, τουλάχιστον, για ιατρικές παρακολουθήσεις, δαπάνες τοκετού, αγορά μωρουδιακών κ.τ.λ., χρήματα που, δυστυχώς, δεν υπάρχουν. Γι’ αυτό, όλο και το αναβάλουμε». Έτσι σκέπτονται οι νέοι σήμερα. Ναι μεν, θέλουν να αποκτήσουν παιδιά, αλλά θέλουν να τα μεγαλώσουν ανθρώπινα και να τα μορφώσουν. Πάει η εποχή που ο Γιάννος μετάλλασσε την Παγώνα σε ανθρωποεργοστάσιο αραδιάζοντας παιδιά αβέρτα και όσα από αυτά ζούσαν τα στρώνανε από νήπια σε σκληρές χειρωνακτικές δουλειές για να επιβιώσουν. Τα πράγματα άλλαξαν άρδην. Γι’ αυτό έχουμε αυτή την άκρως ανησυχητική υπογεννητικότητα. Τα δημογραφικά στοιχεία είναι εντελώς απογοητευτικά. Το 2010 ο πληθυσμός της χώρας υπερέβαινε τα 11,5 εκατομμύρια, ενώ το 2020 μόλις που ξεπερνούσε τα 10 εκατομμύρια. Δηλαδή, μέσα σε μια δεκαετία είχαμε μείωση ελληνικού πληθυσμού πάνω από 10%. Την τραγική επιδείνωση της καταστάσεως την είδαμε από την Ε.Ρ.Τ.3 και την εκπομπή «Περίμετρος», όταν στις 24-2-2026 η ανταποκρίτρια από την Πελοπόννησο κ. Πέγκυ Μπρούσαλη είπε: «Στην περιοχή της Γορτυνίας το 2025 είχαμε 350 θανάτους και γέννηση καμία!». Στην ίδια εκπομπή και στις 22-4-2026, ο δήμαρχος Νεστορίου κ. Χρ. Γκοσλιόπουλος ανακοίνωσε: «Έχουμε 163 θανάτους και γεννήσεις 25». Δήμος Άργους Ορεστικού: «θάνατοι 52, γέννηση καμμία». «Πρώτο δίμηνο του 2026 δεν δηλώθηκε ούτε μία γέννηση σε όλους τους δήμους της χώρας»! Ακούει κανείς; Αν συνεχιστεί αυτός ο ιλιγγιώδης ρυθμός της υπογεννητικότητας, είναι υπερβέβαιον ότι σε λιγότερο από ένα αιώνα δεν θα υπάρχει ελληνικό γένος στο γεωγραφικό χώρο που σήμερα λέγεται Ελλάδα. Βέβαια, οι … «ρέκτες» ταγοί μας φροντίζουν να καλύψουν τα κενά, καθιστώντας τη χώρα ξέφραγο αμπέλι, για να έχουμε άφθονους και κάθε λογής πληθυσμούς εισαγωγής. Αλίμονο. Όμως αν συνεχιστεί έτσι η αναφερόμενη εδώ τριδυμία, θα αποδειχθεί τρικυμία οδυνηρή για το έθνος και τη χώρα μας. Ο μη γένοιτο.

Μπορείτε να προμηθευτείτε την εφημερίδα στα περίπτερα του νομού

Compare Listings

Τίτλος Τιμή Κατάσταση Τύπος Περιοχή Σκοπός υπνοδωμάτια Μπάνια