Αγγελίες    Επικοινωνία

Με το έργο του Μολιέρου Ο κατά φαντασίαν ασθενής συνεχίζεται την Τετάρτη 7 Αυγούστου το Φεστιβάλ αρχαίου θεάτρου Οινιαδών.

Πρόκειται για το τελευταίο έργο του κορυφαίου Γάλλου δραματουργού, που σκηνοθετεί ο Πέτρος Φιλιππίδης, ο οποίος υπογράφει τη μετάφραση μαζί με τον Δημήτρη Φιλιππίδη, κρατώντας παράλληλα τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Αναλυτικά, την παράσταση πλαισιώνουν οι ηθοποιοί:  Πέτρος Φιλιππίδης (Αργκάν), Μυρτώ Αλικάκη (Μπελίν), Τάκης Παπαματθαίου (Μπεράλντ), Τάσος Γιαννόπουλος (κος Ντιαφουαρύς), Αντίνοος Αλμπάνης (Τομά Ντιαφουαρύς), Λαέρτης Μαλκότσης (Μπονφουά), Ιωάννα Ασημακοπούλου (Τουανέτ),  Νεφέλη Κουρή  (Ανζελίκ), Ρένος Ρώτας (Κλεάντ), Θάλεια Σταματέλου (Λουιζόν),  Χάρης Χιώτης (κος Πυργκόν), Βαγγέλης Κυπαρίσσης (κος Φλεράν).

Προπώληση εισιτηρίων: Δημοτική Πινακοθήκη (κεντρική πλατεία Μπότσαρη-τηλ: 26310-22134
Δημοτικό Ωδείο Μεσολογγίου: 26310-27268

 

 

Ημερομηνία πρώτης δημοσίευσης: 25/07/2019

 

ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
Του Γιώργου Ρόμπολα

Την ώρα που ο μεγάλος κατακόκκινος δίσκος του ήλιου έγερνε στη δύση του, βάφοντας τη θάλασσα του Ιονίου με βυσσινιά πορφύρα, ο χώρος στην αρχαία πολιτεία των Οινιαδών έπαιρνε άλλη διάσταση. Μια ομάδα ολοφυρομένων γυναικών με σκούρες μαντήλες στο κεφάλι που τους έκρυβε το μεγαλύτερο μέρος του προσώπου τους μπαίνει στη σκηνή. Είναι Τρωαδίτισσες, με πρώτη την Εκάβη, τη γυναίκα του βασιλιά Πριάμου. Θρηνούν και οδύρονται για την καταστροφή και τη λεηλασία της πόλης τους, της Τροίας, από τους Αχαιούς (Έλληνες) και τη σκληρή μοίρα που τις περιμένει, πλέον, ως σκλάβες.

Με τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη (415 π.Χ), λοιπόν, άρχισε το Σάββατο, 20 Ιουλίου 2019, το Φεστιβάλ του Αρχαίου Θεάτρου Οινιαδών.

Άνθρωποι κάθε ηλικίας, οι περισσότεροι νέοι, παρακολουθούσαν με κατάνυξη και συγκίνηση τα δρώμενα που επιτελούνταν στο χώρο του λαξευτού στο βράχο αρχαίου θεάτρου από τους πτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές του Τμήματος Θεάτρου του Πανεπιστημίου του KANSAS, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Dr. Dennis Christilles.

Καθηγητές και φοιτητές έδεσαν αρμονικά μαζί σε μια απόπειρα- επιτυχία- «μέθεξης» του κοινού. Προσέγγισαν με σεβασμό τα υψηλά νοήματα και τις αξίες που περιέχει το έργο του μεγάλου τραγικού μας ποιητή και ο καθένας, με τρόπο προσωπικό και ιδιαίτερα ξεχωριστό, προσπάθησε να το μετακενώσει στου «μύστες» του θεάτρου.

Ο θρήνος, οι συγκρούσεις, τα πάθη, η τραγικότητα της στιγμής εκφράστηκαν από τους φοιτητές κατά τρόπο ανάγλυφο κα υποδειγματικό.

Οι θεατές, ακόμη και όσοι δεν ήταν γνώστες της αγγλικής γλώσσας, δεν δυσκολεύτηκαν να μυηθούν στα δρώμενα, αποδεικνύοντας έτσι, ότι η εν λόγω τέχνη δεν απαιτεί μονάχα την νοητική προσέγγιση αλλά σύμπασες τις ανθρώπινες δυνάμει εσωτερικές και εξωτερικές.

Ο Nathan Bowman που σκηνοθέτησε και διασκεύασε το έργο, με βοηθό την Caitlin Forgione στην πρώτη του σκηνοθεσία στο αρχαίο δράμα κατάφερε να εκφράσει την ουσία του έργου. Με απλά μέσα και βασισμένος στο λόγο, τους ηθοποιούς, σεβάστηκε το φυσικό χώρο του θεάτρου και όλα τα στοιχεία, οι κινήσεις, το φως, η φωνή, το χρώμα δημιούργησαν μια ιδιαίτερη «ατμόσφαιρα» που συνέδεσε το παρελθόν με το παρόν. Κεντρικά θέματα όπως ο σεβασμός στο θείο και ιερό, η αγάπη, ο έρωτας, ο πόλεμος, η βία, η εξουσία, ο ανθρώπινος πόνος κ.λ.π εξετάστηκαν με το μεγεθυντικό φακό της τέχνης του θεάτρου, ώσπου να αποκαλυφθεί η αλήθεια, και μέσα από αυτή, όσο σκληρή κι αν είναι, να επέλθει η κάθαρση.

Το σκηνικό (Dennis Christilles) απλό και απέριττο, μετέφερε το θεατή στην τραγικότητα το έργου, χωρίς να παραβιάζει την ψυχολογία του και έδεσε αρμονικά με τον περιβάλλοντα χώρο.

Ήταν εμπνευσμένο από τις απεικονίσεις πολέμου των σύγχρονων ζωγράφων. Απεικονίζονται δύο άλογα τραβώντας των εαυτό τους χωριστά. Η ιδέα των αλόγων εξελίχτηκε από τις προτάσεις του Δούρειου ίππου καθώς και από την ένωση του Ποσειδώνα ως προστάτη της Τροίας και του θεού των αλόγων. Οι εικόνες είναι ψυχρές, παγωμένες όπως και οι γυναίκες του έργου, σε μια στιγμή βίας που θα αλλάξει τη ζωή του για πάντα.

Τα κοστούμια (Hanah Glimpse) σχεδιάστηκαν για να προτείνουν τα στυλ της αρχαίας Ελλάδας καθώς και τη σχέση με την σύγχρονη εποχή. Είχαμε δηλαδή μια συνύπαρξη κριτική και ουσιαστική της αρχαίας ελληνικής παράδοσης και αμερικανικής.

Οι μανδύες του χορού έκρυβαν την ταυτότητα των προσώπων καθιστώντας τους τα ανώνυμα θύματα του πολέμου και της βιαιότητας.

Σ’ αυτή την προοπτική λειτούργησε και η κινησιολογία με κύρια χαρακτηριστικά την άνεση και ατομική πειθαρχία, την ομιλία του σώματος σε τέτοιο βαθμό που να επιτυγχάνεται η μεταφορά των συναισθημάτων στον εσωτερικό κόσμο του θεατή, έτσι ώστε οι πιο «αφοσιωμένοι» να παρακολουθούν τη κίνηση των ηθοποιών.

Ο χορός των γυναικών κινήθηκε και μίλησε το λόγο με σαφήνεια, με αρμονικές φωνές, με αυτοπεποίθηση σε κάθε βήμα τους, σε κάθε λέξη.

Η ευκρίνεια και η καθαρότητα του λόγου όλων των ερμηνευτών ήταν σε υψηλό επίπεδο, προσφέροντας ρεαλισμό, αμεσότητα και εν των ένδον διέγερση.

Οι ηθοποιοί, όντως τραγικοί, πράττοντες και ουχί εκτελούντες, με την όλη τους συμπεριφορά πρόσφεραν την τραγικότητα, ρυθμισμένη στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα, στους θεατές. Δεν είναι τυχαίο ότι η διδασκαλία του έργου οι τεχνικές, τα πάντα ελάμβαναν χώρα στο αρχαίο θέατρο με αποτέλεσμα τον πλήρη δεσμό πρωταγωνιστών-χώρου-θεάτων.

Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας από την καθηγήτρια Δήμητρα Πίτσικου προς του αμερικάνους φοιτητές, είχε εμφανή τα αποτελέσματα της στην εξαίρετη εκφορά του ελληνικού λόγου, στα κυριότερα σημεία της τραγωδίας που απέδωσαν οι ξένοι φοιτητές.

Γενικά ήταν μια παράσταση από μια συντονισμένη ομάδα ηθοποιών, καλά δουλεμένη που «αιχμαλώτισε» το κοινό.

Στους συντελεστές της παράστασης εκτός των όσων αναφέραμε περιλαμβάνονται:

Tinashe Mukoyi-Ποσειδώνας

Jillian Wilson-Αθηνά

Dominque Waller-Εκάβη

Stephen Loftesness-Ταλθύβιος

Hanah Glimose-Κασσάνδρα

Naomi Chaffee-Ανδρομάχη

Joshua Philloon-Μενέλαος

Elissa Randeau-Ελένη

Τα μέλη του χωρού: Caitlin Forgione-κορυφαία, Marciela Alaniz, Delaney Borders, Σάρα Μάλαϊ, Παναγιώτα Μπαλωμένου, Νίκος Ντάνος, Ζωή Ρόμπολα, Αριστέα Τσελίκα.

Ως Επιβράβευση της επιτυχίας το θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα των 400 και πλέον θεατών.

Τελειώνοντας, θα ήθελα για «την ιστορία και μόνο» να υπενθυμίσω στους αγαπητούς φίλους της «ΑΙΧΜΗΣ» ότι φέτος συμπληρώνονται 32 χρόνια (1987-2019) από τότε που το Τμήμα Θεάτρου του Πανεπιστημίου του Κάνσας σε συνεργασία με το Διεθνές Κέντρο Αρχαίου Δράματος και την Κοινότητα Κατοχής εφάρμοσαν ένα πρότυπο σχέδιο (project) που είχε ως αποτέλεσμα την εξέλιξη του χώρου των Οινιαδών σε Διεθνές Πολιτιστικό Κέντρο.

Το σχέδιο αυτό εφαρμόζει και σήμερα κατά υποδειγματικό τρόπο ο Dr. Dennis Christilles παίρνοντας την σκυτάλη από τον προκάτοχό του Dr. Andrew T. Tsubaki. Η επί μία εικοσαετία και πλέον (1997-2019) παρουσία του Dr. Dennis Christilles στην Κατοχή Οινιαδών και της θεατρικής ομάδας του Πανεπιστημίου αποτελεί αυτό καθ’ εαυτό σπουδαίο πολιτιστικό γεγονός για όλη την περιοχή της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται, νομίζω, από αυτούς που προΐστανται σήμερα του Καλλικρατικού Δήμου Μεσολογγίου. Όταν μάλιστα ο Δήμος Μεσολογγίου μέσω του Φεστιβάλ Αρχαίου Θεάτρου Οινιαδών έχει έρθει σε αδελφοποίηση και Πολιτιστικές ανταλλαγές με την Πολιτεία του Κάνσας και το Πανεπιστήμιό της, τέτοια σημαντικά γεγονότα με την δέουσα σοβαρότητα. Με τον τρόπο αυτό δίνονται ευκαιρίες για καλύτερη συνεργασία και αναβάθμιση των σχέσεων των δύο πλευρών σε επίπεδο πολιτισμού.

Μπορείτε να προμηθευτείτε την εφημερίδα στα περίπτερα του νομού

Η παράσταση «Τρωάδες» του Ευριπίδη φιλοξενείται σήμερα στο αρχαίο θέατρο Οινιαδών υπό την επιμέλεια ομάδας σπουδαστών της σχολής Καλών Τεχνών με τους καθηγητές τους από το Πανεπιστήμιο του ΚΑΝΣΑΣ.

Πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα δράση, που επαναλαμβάνεται κάθε δύο χρόνια στα πλαίσια της αδελφοποίησης του δήμου της πόλης Lawrence του Κάνσας με τον πρώην δήμο Οινιαδών, την πρωτοβουλία της οποίας είχε υλοποιήσει ο τότε Δήμαρχος κ. Αντώνης Αλετράς.

Στο πλαίσιο της φιλοξενίας αυτής ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος Κώστας Λύρος είχε συνάντηση τόσο με τον Δήμαρχο της αδελφοποιημένης πόλης Lawrence κ. Bob Schumm, o oποίος συνοδευόταν από την σύζυγό του κα Sandra Schumm καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Κάνσας, όσο και με τον καθηγητή του πανεπιστημίου θεάτρου κ. Dennis Christilles, Όπως ο ίδιος τόνισε στην ομήγυρη, που  πλαισίωσαν την συνάντηση σε ένδειξη καλής φιλοξενίας και τιμής παρουσία και του κ.Αλετρά, ανεπιφύλακτα τέτοιες δράσεις προάγουν τον πολιτισμό, προβάλουν τον τόπο μας και ενισχύουν την εξωστρέφεια.

Αμοιβαία και ένθερμη ήταν η διάθεση μεταξύ και των δύο δημάρχων των αδελφοποιημένων Δήμων, όχι μόνο να συνεχιστεί αυτή η παράδοση, αλλά να ενταθούν ακόμη περισσότερο οι σχέσεις των πόλεων  και να επεκταθούν και σε άλλες δράσεις.

Στην συνάντηση παραβρέθηκε και ο Δήμαρχος της Νεμέας Κώστας Φρούριος καθώς η σύζυγος του κατάγεται από το Νεοχώρι.

 

Το Σάββατο 27 Ιουλίου θα δοθεί η πρώτη παράσταση του Φεστιβάλ Αρχαίου Θεάτρου Οινιαδών, που φέτος συμπληρώνει 33 χρόνια λειτουργίας.

Ειδικότερα, το Σάββατο 27 Ιουλίου το αρχαίο θέατρο θα φιλοξενήσει την τραγωδία του Σοφοκλή «ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ», σε σκηνοθεσία του Κ. Μαρκουλάκη. Πρωταγωνιστούν οι: Δημήτρης Λιγνάδης, Αμαλία Μουτούση, Νίκος Χατζόπουλος, Γιώργος Ζιόβας.

Ακολούθως, θα δοθούν οι παραστάσεις: 

Τετάρτη 7 Αυγούστου: «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία – μετάφραση Πέτρου Φιλιππίδη. Πρωταγωνιστούν: Πέτρος Φιλιππίδης, Μυρτώ Αλικάκη, Τάκης Παπαματθαίου, Τάσος Γιαννόπουλος.

Σάββατο 10 Αυγούστου: «Η αληθινή απολογία του Σωκράτη» του Κώστα Βάρναλη, σε σκηνοθεσία Χ. Σιοπαχά, Πρωταγωνιστεί ο Χρήστος Καλαβρούζος.

Τετάρτη 21 Αυγούστου: «Όνειρο καλοκαιρινής νύκτας» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη. Πρωταγωνιστούν Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Αιμίλιος Χειλάκης, Αθηνά Μαξίμου, Μιχάλης Σαράντης.

Ώρα έναρξης των παραστάσεων: 21.15

Προπώληση εισιτηρίων: Δημοτική Πινακοθήκη (κεντρική πλατεία Μπότσαρη-τηλ: 26310-22134

Δημοτικό Ωδείο Μεσολογγίου: 26310-27268

 

 

Στις 19 Αυγούστου έφτασε στο τέλος του το 32ο Φεστιβάλ Αρχαίου Θεάτρου Οινιαδών που οργανώθηκε – και φέτος – από το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιερής Πόλης Μεσολογγίου.

Έξι ποιοτικές παραστάσεις αρχαίου δράματος – με την αυλαία ν’ ανεβαίνει στις 28 Ιουλίου – χάρισαν στιγμές μέθεξης στους θεατές που κατέκλυσαν το θέατρο για να τις απολαύσουν.

Αναμφισβήτητα το Φεστιβάλ θεάτρου Οινιαδών είναι απ’ τους κορυφαίους θεσμούς του Δήμου μας. Το θέατρο επηρεάζει δραστικά και άμεσα όλους τους πολίτες και γι’ αυτό πολύ σωστά ο Αριστοφάνης το ονόμασε «σχολείο για μεγάλους».

Στο θέατρο, τη γιορτή της δημοκρατίας (όπως έλεγε ο μεγάλος του δάσκαλος Βασίλης Ρώτας), ο καθένας πάει να συναντήσει το συμπολίτη του, το φίλο του, το σύντροφό του και να νιώσει τον εαυτό του μέλος της κοινωνίας. Να ευφρανθεί απ’ τα μηνύματα του κάθε έργου, απ’ την κοινή ομολογία ότι η ζωή του είναι μεγάλο αγαθό όταν έχει ομορφιά κι αγάπη, πως το άσχημο είναι κακό, η ατιμία συμφορά.

Αν λοιπόν πιστεύουμε ότι το θέατρο είναι ένας μοναδικός και αναντικατάστατος αγωγός επικοινωνίας, που οικοδομεί στους θεατές υψηλό ήθος, μεγάλες αξίες και ακονίζει την κρίση τους, τότε πρέπει να δεχτούμε ότι μια κοινωνία που θέλει να διδάξει το άτομο, να το εμπνεύσει, να του μάθει την ισότητα, την ελευθερία και την προσωπική ευθύνη, δεν μπορεί παρά να τοποθετεί το θέατρο στην ανώτατη βαθμίδα των πολιτιστικών της επιλογών.

Με γνώμονα και οδηγό αυτές τις σκέψεις “γεννήθηκε” και φέτος το πρόγραμμα του 32ου Φεστιβάλ Οινιαδών, αλλά και του πολιτιστικού καλοκαιριού, στο οποίο επίσης δόθηκε μεγάλη έμφαση στις θεατρικές παραστάσεις. Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούν οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις (σεμινάρια αρχαίου θεάτρου), που εισήχθησαν πριν 3 χρόνια, αλλά η αποδοχή και η επιτυχία τους τις έχουν ήδη καταστήσει θεσμό.

Αφού λοιπόν η πολιτεία και οι φορείς της μπορούν να αντιλαμβάνονται το μεγάλο κέρδος που έχουν από το να στηρίζουν το θέατρο, τότε η κοινωνία αυτή έχει ένα φωτεινό και ελπιδοφόρο μέλλον.

 

Σόφη Λαναρά

Αντιπρόεδρος Πνευματικού Κέντρου

Δήμου Ιερής Πόλης Μεσολογγίου

Με την παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας «ΟΙΔΙΠΟΥΣ Ο μύθος της Ιστορίας του Κόσμου, όπως τον είπαν οι Έλληνες » ολοκληρώθηκε χθες Κυριακή 19 Αυγούστου το 32ο Φεστιβάλ Αρχαίου Θεάτρου Οινιαδών.

Ο αρχαιολογικός χώρος των Οινιαδών και ιδιαίτερα το αρχαίο θέατρο φιλοξένησε και φέτος κορυφαίες παραστάσεις αρχαίου δράματος, κωμωδίας και σύγχρονου θεάτρου, που παρακολούθησαν περισσότεροι από πέντε χιλιάδες θεατές.

Σε δήλωσή του μετά την ολοκλήρωση της παράστασης του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, ο Πρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου Αναστάσιος Σκαρμούτσος ανέφερε πως «Ο θεσμός που συμπλήρωσε φέτος 32 χρόνια «ζωής» αποτελεί μια από τις κορυφαίες πολιτισμικές διοργανώσεις του Δήμου Ιερής Πόλης Μεσολογγίου. Περιελάμβανε  κορυφαίες παραστάσεις, τις οποίες τίμησε και υποστήριξε το κοινό με την  παρουσία του. Το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιερής Πόλης Μεσολογγίου ευχαριστεί θερμά όλους όσους συνέδραμαν στην επιτυχή διεξαγωγή και ολοκλήρωση του 32ου Φεστιβάλ Αρχαίου Θεάτρου Οινιαδών».

Σελίδα 1 από 10

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία