Αγγελίες    Επικοινωνία

Ο Δ. Κωνσταντόπουλος μίλησε για το Πολυνομοσχέδιο και το Άσυλο στην κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης και της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων

 

Ακολουθεί αναλυτικά η ομιλία:

Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,

Το παρόν πολυνομοσχέδιο έρχεται με τη διαδικασία του επείγοντος.  

Μετά από μια σύντομη διαβούλευση και μια συζήτηση που διαρκεί μόλις τρεις ημέρες.

Να θυμίσω στην Κυβέρνηση ότι παρόμοιες διαδικασίες ζήσαμε κατά κόρον στο παρελθόν.

Διαδικασίες  τις οποίες και καταγγείλαμε ως αντιπολίτευση τόσο εμείς, όσο και εσείς.

Ωστόσο, ελπίζουμε να μην υιοθετήσετε αυτή την πρακτική ως Κυβέρνηση και η σημερινή διαδικασία να είναι η εξαίρεση στον κανόνα που πρέπει επιτέλους να επανέλθει.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το παρόν διυπουργικό νομοσχέδιο έχει 5 βασικές ρυθμίσεις.

  • Κατάργηση του ασύλου στα πανεπιστήμια
  • Δημιουργία πλαισίου για διανομή φαρμάκων στους βαριά πάσχοντες 
  • Το άνοιγμα του δρόμου για την ψηφιακή έκδοση συντάξεων
  • Τη μείωση στο επιτόκιο για οφειλές στα Ασφαλιστικά Ταμεία από το 5% στο 3% όπως ήδη έχει γίνει για τις οφειλές προς την εφορία.

 
Και τέλος 

  • Τις ρυθμίσεις για την κυβερνησιμότητα σε Περιφέρειες και Δήμους

Εδώ επιτρέψτε μου κ. Υπουργέ να σας τονίσω την ανάγκη να γίνουν αποδεκτές οι παρατηρήσεις της ΕΣΑΜΕΑ
 
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,
 
Η εισηγήτρια του Κινήματος Αλλαγής ανέλυσε επί της αρχής τη θέση του Κινήματος Αλλαγής εμπεριστατωμένα και απόλυτα τεκμηριωμένα.
 
Ωστόσο Θέλω να κάνω δύο επισημάνσεις για τα άρθρα 87 έως 89 που αφορούν το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού και για τα άρθρα 62 έως 71 για το Υ.ΠΑΙ.Θ.
 
Για τη σύνθεση του Δ.Σ. του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων.
 
Θετική λοιπόν  η συμμετοχή μέλους του Νομικού Συμβουλίου του κράτους και ο ορισμός αναπληρωματικών μελών. 
 
Το άρθρο 88 όμως δεν υπήρχε στη διαβούλευση και πραγματικά εκπλήσσομαι, διότι δημιουργεί θέσεις μετακλητών υπαλλήλων και ειδικών συμβούλων. 
 
Χωρίς να ορίζει τη διαδικασία και να προσδιορίζει τα προσόντα σε συνδυασμό με το καθηκοντολόγιο.
 
Επίσης στο άρθρο 89 ανακαλούνται οι 4 αποφάσεις που αφορούν την προκήρυξη θέσεων των καλλιτεχνικών διευθυντών, χωρίς όμως να προσδιορίζει κανένα άλλο στοιχείο για τους διορισμούς αυτών.
 
Για τα άρθρα 62 έως 71 που αφορούν τα θέματα Παιδείας 

  • Όπως, οι παρεμβάσεις για τη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων πληρωμής των ωρομισθίων εκπαιδευτικών 
  • Όπως,την παράταση πρόσληψης των μη πιστοποιημένων εκπαιδευτικών στη μη τυπική εκπαίδευση ενηλικών 
  • Καθώς και την παράταση λειτουργίας 
    των ΚΠΕ και την παράταση της θητείας των υπηρετούντων στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία
    κινούνται σε θετική κατεύθυνση και συμφωνούμε.

 
Τώρα σε σχέση με το Άσυλο

Να θυμίσω η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που με το Νόμο Πλαίσιο για τα ΑΕΙ (Ν. 1268/82) κατοχύρωσε την έννοια και το πραγματικό περιεχόμενο του «Πανεπιστημιακού Ασύλου».

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η κατοχύρωση της Ακαδημαϊκής ελευθερίας στην έρευνα και την διδασκαλία, καθώς και η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, είναι για την παράταξή μας ΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΕΣ ΑΡΧΕΣ.

Δυστυχώς σήμερα στα ΑΕΙ υπάρχουν έντονα φαινόμενα βίας και ανομίας.

Όλοι οι Νόμοι για τα ΑΕΙ που ψηφίσθηκαν μετά την μεταπολίτευση (Ν. 1268/82, Ν.3549/2007, Ν. 4009/2011), περιλαμβάνουν διατάξεις που προέβλεπαν διαδικασίες για την παρέμβαση της (Αστυνομίας) σε περίπτωση παράνομων ενεργειών στους ακαδημαϊκούς χώρους.

Ιδιαίτερα ο Ν. 4009/2011 που ψηφίσθηκε με την ευρύτατη πλειοψηφία των 4/5 των Βουλευτών από τη  Βουλή, -και να θυμίσω αποτέλεσε για την κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το κόκκινο πανί-νόμος που κατοχύρωνε πλήρως την ακαδημαϊκή ελευθερία.

Και προέβλεπε στο άρθρο 3 ότι σε «αξιόποινες πράξεις που τελούνται εντός των χώρων των ΑΕΙ εφαρμόζεται η κοινή ποινική νομοθεσία».

Τέλος, ακόμη και ο Νόμος 4485/2017 (Νόμος ΣΥΡΙΖΑ) που τον αντικατέστησε επέτρεψε την αυτεπάγγελτη παρέμβαση αστυνομικής δύναμης σε περίπτωση κακουργημάτων.

Αγαπητοί συνάδελφοι, 

Το Κίνημα Αλλαγής προκειμένου να δοθεί ένα τέλος στις αρνητικές καταστάσεις στα ΑΕΙ, λέει όχι στην προληπτική αστυνομική δράση εντός του χώρου των Πανεπιστημιών. Λέμε όμως ναι στην αντιμετώπιση από τις αστυνομικές αρχές αξιόποινων πράξεων που λαμβάνουν χώρα εντός του Πανεπιστημίου.

Αυτή η πρόταση συμπυκνούται στη δήλωση της  Προέδρου μας Φώφης Γεννηματά για την επαναφορά σε ισχύ του άρθρου 3 του Ν. 4009/2011.

Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι, 

Σε σχέση με την κατάργηση της Νομικής Σχολής στην Πάτρα.

Έχω θέσει επανειλημμένα το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με το νόμο 4610/2019 του κ. Γαβρόγλου που αφορούσε τον επανασχεδιασμό του Ακαδημαικού χάρτη της Δυτικής Ελλάδας. Το Μεσολόγγι καταδικάστηκε σε μαρασμό, το Αγρίνιο αφυδατώθηκε εντελώς και η Ναύπακτος βρέθηκε στην Ηλεία.

Χρειάζεται για αυτό  μια ουσιαστική συζήτηση για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας και όχι αποσπασματικές ρυθμίσεις όπως η απόφαση πριν 10 ημέρες της Συγκλήτου με την οποία μεταφέρεται η έδρα του Ιστορικού – Αρχαιολογικού από το Αγρίνιο στην Πάτρα με την οποία είμαι αντίθετος και τώρα με απόφαση της Υπουργού να  καταργείται ένα νεοϊδρυθέν τμήμα και εν προκειμένω το τμήμα Νομικής.

Το ζητούμενο λοιπόν είναι να ενισχύσουμε την αυτοτέλεια και την οικονομική αυτοδυναμία των Πανεπιστημίων όλης της χώρας ως προς τις δομές και το πρόγραμμα σπουδών τους.

Έτσι συμβάλλουμε ουσιαστικά την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών  στους φοιτητές και  τη στήριξη του διδακτικού - ερευνητικού έργου των καθηγητών.

Ζητώ από την Υπουργό Παιδείας να αποσύρει το άρθρο 65 του παρόντος Νομοσχεδίου.

Να ξεκινήσει έναν ουσιαστικό διάλογο με 

  • Με την πανεπιστημιακή κοινότητα
  • Με  την αυτοδιοίκηση
  • Με   τους επιστημονικούς και παραγωγικούς φορείς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας 

με σκοπό τον επανασχεδιασμό της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης χωρίς στερεότυπα και ιδεοληψίες του παρελθόντος.

Κλείνοντας αγαπητοί συνάδελφοι,

Το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, τα Πανεπιστημιακά τμήματα του Αγρινίου, το ΤΕΙ του Μεσολογγίου έχουν προσφέρει πολλά στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και αξίζει να δούμε ξανά το σχεδιασμό με σεβασμό στο έργο τους και προοπτική βιωσιμότητας.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και επέμβαση των Αρχών όταν διαπράττονται αξιόποινες πράξεις, με ταυτόχρονη εφαρμογή ηλεκτρονικού συστήματος εισόδου προαναγγέλλει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως με συνέντευξή της στο «ΘΕΜΑ».

Η κυρία Κεραμέως θα προχωρήσει σε κατάργηση του «θεσμού» των αιωνίων φοιτητών, δίνοντας μόνο δύο επιπλέον χρόνια από τα προβλεπόμενα για το πτυχίο, ωστόσο θα υπάρχουν εξαιρέσεις και μεταβατική περίοδος. Η συγχώνευση των ΤΕΙ με τα ΑΕΙ παραμένει γιατί δεν θέλει η κυβέρνηση να αιφνιδιάσει τους υποψηφίους, ενώ επανέρχεται η αριστεία και εισάγεται η αξιολόγηση στην εκπαίδευση.
Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν θα υπάρξουν φέτος αλλαγές, εξετάζονται όμως τροποποιήσεις σε βάθος χρόνου. Ωστόσο από φέτος θα γίνουν σημαντικές αλλαγές στην εξεταστέα ύλη των μαθημάτων οι οποίες ήδη μελετώνται.

Όσον αφορά την Εκκλησία, η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει στην έξοδο των κληρικών από το μισθολόγιο του Δημοσίου, την οποία προωθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση, και θα τερματίσει το καθεστώς «τιμωρίας» της Εκκλησίας το οποίο είχε επιβάλει ο ΣΥΡΙΖΑ. 
Η χρηματοδότηση στα ΑΕΙ «θα συνδέεται σε κάποιον βαθμό και με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης», ξεκαθαρίζει η υπουργός Παιδείας. Η κυρία Κεραμέως υπογραμμίζει ότι θα καθιερώσει βάση εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ μετά και τον καθορισμό του ετήσιου αριθμού εισακτέων θα επιδιώξει αυτόνομα πανεπιστήμια που θα είναι σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας. Προωθείται, επίσης, θεσμικό πλαίσιο για δωρεές στα πανεπιστήμια και τη δημιουργία «επώνυμων» εδρών και ΣΔΙΤ για κατασκευή φοιτητικών εστιών κ.ά.
- Από πότε θα ισχύσει η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια με την ελάχιστη βάση εισαγωγής και με τον καθορισμό από τα ίδια τα ιδρύματα του ετήσιου αριθμού εισακτέων;

Και οι δύο πρωτοβουλίες είναι στις προθέσεις μας. Ωστόσο, όπως έχουμε διαβεβαιώσει, οι όποιες αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής θα γίνουν σε βάθος χρόνου, αφού διαβουλευτούμε με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, χωρίς να αιφνιδιάσουμε μαθητές/φοιτητές και γονείς. 
- Ποιες βελτιώσεις θεωρείτε ότι θα επιφέρουν αυτές οι αλλαγές; Θα ακολουθήσουν και άλλες και, αν ναι, προς ποια κατεύθυνση;
Πιστεύουμε ότι οι αλλαγές αυτές θα ενισχύσουν το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ και θα συμβάλουν στην ποιοτική βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με τον εξορθολογισμό του συστήματος. Επιτρέψτε μου, ωστόσο, να πω ότι προωθούμε ένα συνεκτικό σχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με στόχο τα ιδρύματα να γίνουν πραγματικά αυτόνομα, αυτοδιοικούμενα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά, εξωστρεφή και σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας: ενδεικτικά, απελευθερώνουμε τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, διευρύνουμε τη δυνατότητα δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, ενισχύουμε τα θερινά/χειμερινά προγράμματα σε τομείς όπου η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα (πολιτισμός, ναυτιλία, τουρισμός), αναπτύσσουμε εκπαιδευτικά προγράμματα εξ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, με επένδυση στις νέες τεχνολογίες, αξιοποιούμε τη δυνατότητα ΣΔΙΤ για την κάλυψη επιμέρους αναγκών των ιδρυμάτων (π.χ. για κατασκευή φοιτητικών εστιών), εισάγουμε νέο θεσμικό πλαίσιο για δωρεές προς τα ιδρύματα, για τη διασφάλιση των πνευματικών δικαιωμάτων από την υλοποίηση πατεντών και επιστημονικών ιδεών, όπως και για τις συνεργασίες με ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς για την ανάπτυξη κοινών έργων και τη δημιουργία τεχνοβλαστών, προχωρούμε στην απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ), χωρίς να παραβιάζονται οι κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας, επεκτείνουμε τον θεσμό της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα κ.ά.
- Τι θα ισχύσει με τους αιώνιους φοιτητές και ποιους θα αφορά. Θα υπάρξουν εξαιρέσεις;
Ο ΣΥΡΙΖΑ επανέφερε, δυστυχώς, το καθεστώς των αιώνιων φοιτητών. Εχουμε εξαγγείλει την καθιέρωση ανώτατου χρονικού ορίου ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών «ν+2», όπου «ν» τα ελάχιστα έτη φοίτησης που προβλέπονται στο πρόγραμμα σπουδών κάθε τμήματος. Είναι, όμως, εύλογο να προβλεφθούν εξαιρέσεις, π.χ. για λόγους υγείας ή άλλους ειδικούς λόγους, τις οποίες θα διερευνήσουμε διεξοδικά. Είναι, επίσης, εύλογο να υπάρξει και ένα μεταβατικό στάδιο εφαρμογής. 
- Τι σημαίνει κατάργηση του ασύλου για τα πανεπιστήμια; Θα υπάρξει σύστημα φύλαξής τους;
Επί της ουσίας πρόκειται για αποκατάσταση της πραγματικής έννοιας του ασύλου. Τα πανεπιστήμια θα καταστούν εκ νέου χώροι στους οποίους θα προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία διδασκαλίας και έρευνας καθώς και η ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Γιατί όσο διαπράττονται αξιόποινες πράξεις εντός του πανεπιστημίου χωρίς καμία συνέπεια τόσο περιορίζονται η ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Πλέον όταν διαπράττονται αξιόποινες πράξεις οι Αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν, όπως συμβαίνει σε κάθε δημόσιο χώρο. Δεν νοείται το πανεπιστήμιο να είναι καταφύγιο για όσους τελούν αξιόποινες πράξεις. Η αποκατάσταση αυτή του ασύλου εντάσσεται σε μια δέσμη πρωτοβουλιών για την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Υπάρχουν περαιτέρω ενέργειες που θα μπορούσαν να ενισχύσουν την προσπάθεια αυτή, όπως ο συστηματικός φωτισμός πανεπιστημιακών χώρων, η εφαρμογή ηλεκτρονικού συστήματος εισόδου σε επιμέρους χώρους κ.ο.κ. Ολα αυτά είναι ζητήματα που θα συζητήσουμε πάντως με τους εμπλεκόμενους φορείς.
- Πώς θα συνδέεται η αξιολόγηση των πανεπιστημίων με τη χρηματοδότησή τους;

Η κρατική χρηματοδότηση προς τα ΑΕΙ θα βασίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια και δείκτες, όπως το κόστος σπουδών ανά φοιτητή, η διάρκεια του προγράμματος σπουδών, το γνωστικό αντικείμενό τους, το μέγεθος και η γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος, τα οποία πρέπει να αποτιμώνται και να κοστολογούνται. Θα συνδέεται σε κάποιον βαθμό και με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) θα λειτουργεί ως ο βασικός θεσμός αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των ιδρυμάτων, με στόχο πάντοτε να αναδεικνύονται και να διαδίδονται οι καλύτερες πρακτικές (εκπαιδευτικές, ερευνητικές, διοικητικές). Η αξιολόγηση θα επεκτείνεται και σε ζητήματα εξωστρέφειας των ιδρυμάτων, επιδόσεων των φοιτητών και σύνδεσης με την αγορά εργασίας.
- Τι θα περιλαμβάνει το νέο θεσμικό πλαίσιο για δωρεές στα πανεπιστήμια;
Είναι κρίσιμο να διερευνήσουμε και να κατοχυρώσουμε τη δυνατότητα προσέλκυσης νέων πόρων για τα ΑΕΙ επιπλέον της κρατικής χρηματοδότησης. Το νέο θεσμικό πλαίσιο για δωρεές συμπεριλαμβάνεται στις σχετικές πρωτοβουλίες που θα αναλάβουμε και αφορά στη χρηματοδότηση «επώνυμων» εδρών, τη διαχείριση κληροδοτημάτων, δωρεές από ενώσεις αποφοίτων κ.ά.
- Τι θα γίνουν τα νέα τμήματα που προέκυψαν από τη συνένωση ΤΕΙ με ΑΕΙ; Θα παραμείνουν όλα ως έχουν; Ξέρετε πολύ καλά ότι έχουν δημιουργηθεί αντιδράσεις, καθώς κάποια από αυτά δεν έχουν γνωστικό αντικείμενο και εκπαιδευτικό προσωπικό.
Είχαμε διαφωνήσει κάθετα με τη συλλήβδην κατάργηση των ΤΕΙ και την άναρχη και άτακτη συγχώνευσή τους με τα ΑΕΙ, καλούμαστε όμως τώρα να διαχειριστούμε μια αντικειμενικά δύσκολη κατάσταση για τα νέα αυτά τμήματα. Η διαδικασία συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων είχε ήδη ξεκινήσει πριν από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου και έχει πλέον ολοκληρωθεί. Τα νέα αυτά τμήματα αποτελούν ήδη επιλογές πολλών υποψηφίων. Στις περισσότερες, δε, περιπτώσεις, συμπεριλήφθηκαν στα μηχανογραφικά δελτία για το επερχόμενο ακαδημαϊκό έτος και αυτό έγινε με τη συναίνεση των αρμοδίων οργάνων των ιδρυμάτων. Με αυτά τα δεδομένα, προέχει τώρα να σταθούμε με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους νέους που έχουν ήδη επιλέξει τα νέα τμήματα και στις οικογένειές τους, διασφαλίζοντας την αξιοπιστία και το αδιάβλητο του συστήματος εισαγωγής. Επικοινωνήσαμε με τις διοικήσεις των ιδρυμάτων για να διακριβώσουμε το εύρος των ελλείψεων και τις καλέσαμε να εργαστούν, ως οφείλουν, με όλες τους τις δυνάμεις, για να αντιμετωπιστούν οι παρατηρούμενες ελλείψεις σε υποδομές και προσωπικό και τα νέα τμήματα να λειτουργήσουν απρόσκοπτα. Το υπουργείο θα σταθεί αρωγός στην προσπάθεια αυτή.
- Εχετε πει ότι δεν θα αλλάξει φέτος το εξεταστικό σύστημα για να μην αιφνιδιαστούν οι μαθητές. Σε ποια κατεύθυνση θα κινηθείτε για την ερχόμενη χρονιά;
Ναι, δεν θα αλλάξει στους βασικούς του άξονες για να μην αναστατώσουμε την εκπαιδευτική κοινότητα και δη τους μαθητές που μπαίνουν τώρα στη Γ’ Λυκείου και έχουν ήδη κάνει τον σχεδιασμό τους. Θα επιφέρουμε όμως κάποιες βελτιωτικές κινήσεις, π.χ. μελετάμε έναν εξορθολογισμό της εξεταστέας ύλης. Ουσιαστικότερες αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα θα γίνουν σε βάθος χρόνου, χωρίς αιφνιδιασμό και προχειρότητα. 
- Καθιερώνεται το Εθνικό Απολυτήριο και εκπαιδευτικές ενότητες σε Γυμνάσιο - Λύκειο, όπως ο εθελοντισμός και η επιχειρηματικότητα. Περιγράψτε μας τον κορμό του νέου σχολείου που επιθυμείτε να δημιουργήσετε.
Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο δημόσιο σχολείο, το οποίο θα συνιστά δημιουργική κυψέλη γνώσης και καινοτομίας. Σχεδιάζουμε ένα νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο, του οποίου το ωρολόγιο πρόγραμμα εμπλουτίζεται με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, σεβασμός στον άλλον, προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, διατροφή και υγιεινή, κ.ά., με στόχο το σχολείο να διαμορφώνει πιο ολοκληρωμένους πολίτες. Θα ενισχύσουμε, επίσης, την εκμάθηση ξένων γλωσσών και πληροφορικής. Δίνουμε έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων), όπως η δημιουργικότητα, η κριτική και συνθετική σκέψη και η ομαδική δουλειά, όπως και στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων, όπως ψηφιακή επικοινωνία, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, ψηφιακά δικαιώματα. Καθιερώνουμε, τέλος, τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό από το Γυμνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των μαθητών.

- Με ποιον τρόπο θα επαναφέρετε την αριστεία στην εκπαίδευση; Πώς θα προχωρήσει ο θεσμός των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων;
Για εμάς η αριστεία δεν είναι ρετσινιά, είναι στάση ζωής, είναι να προσπαθείς διαρκώς να υπερβαίνεις τον εαυτό σου, να επιδιώκεις καθημερινά να γίνεσαι καλύτερος. Θα επενδύσουμε, για παράδειγμα, στην επιμόρφωση και στη διάδοση βέλτιστων πρακτικών. Θα επαναφέρουμε, επίσης, τον θεσμό των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων ως νησίδων αριστείας και καινοτομίας. Ξεκινώντας από τις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σκοπεύουμε να μετατρέψουμε υπάρχουσες σχολικές μονάδες σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία, θωρακίζοντας το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους. 
- Τι σημαίνει στην πράξη «απελευθέρωση του σχολείου από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου»;
Σημαίνει, ουσιαστικά, να δείξουμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας, να απλοποιήσουμε διαδικασίες και να καταργήσουμε υδροκέφαλες, συγκεντρωτικές δομές. Να απλοποιήσουμε, για παράδειγμα, τη διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων, όπως οι σχολικές εκδρομές, η συμμετοχή σε διαγωνισμούς, Ολυμπιάδες κ.ά.
- Πού στοχεύετε με το σύστημα αξιολόγησης σχολείων και εκπαιδευτικών;
Η εισαγωγή ενός συστήματος αξιολόγησης αποσκοπεί πρωτίστως στην αυτοβελτίωση, ιδίως μέσω στοχευμένων προγραμμάτων επιμόρφωσης, καθώς και στην αποτύπωση και αντιμετώπιση αδυναμιών της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των εκπαιδευτικών δομών. Η Πολιτεία αμέλησε την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας, που συνιστά κλειδί για βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Οταν ολοκληρωθεί η επεξεργασία, θα θέσουμε το σχέδιο σε διαβούλευση για να ακουστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. 
- Τι θα γίνει με το μάθημα των Θρησκευτικών;
Υπάρχουν δύο αποφάσεις του ΣτΕ του 2018 οι οποίες έχουν κρίνει το πρόγραμμα σπουδών αντισυνταγματικό, ενώ εκκρεμεί η έκδοση δύο ακόμη δικαστικών αποφάσεων σχετικά με τα πιο πρόσφατα προγράμματα της προηγούμενης ηγεσίας. Θα μελετήσουμε το πλαίσιο που θα διαμορφωθεί και θα τοποθετηθούμε υπεύθυνα. 
- Θα σταματήσει η Εκκλησία να είναι σε καθεστώς τιμωρίας, όπως λένε οι ιεράρχες, όπως ήταν από τη στιγμή που δεν αποδέχθηκε την πρόταση της προηγούμενης κυβέρνησης για το μισθοδοτικό των ιερέων;
Η πρόταση της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα τον Νοέμβριο του 2018, τελικά απορρίφθηκε από την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει ότι διαφωνεί με την αποσύνδεση του μισθολογίου τους από το Δημόσιο και ότι στο εξής θα υπάρχει ειλικρινής και ουσιαστικός διάλογος με την Εκκλησία για τα θέματα που άπτονται των μεταξύ μας σχέσεων.
Τέλος, θα ήθελα να σας ρωτήσω ποιο είναι το όραμά σας για την Παιδεία, η οποία είναι πάντα μια δύσκολη αποστολή.
Πιστεύω ότι η Παιδεία είναι η πιο σημαντική επένδυση για τη χώρα. Τα τελευταία χρόνια επλήγη από τη λογική της ήσσονος προσπάθειας, την εξίσωση προς τα κάτω και τη δαιμονοποίηση της αριστείας.

Η πορεία αυτή πρέπει να ανασχεθεί, χτίζοντας και επενδύοντας μεθοδικά σε 6 άξονες:
n Μεγαλύτερη ελευθερία και θεσμική αυτονομία εκπαιδευτικών και δομών.
n Εξωστρέφεια και ουσιαστικότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας.
n Ισες ευκαιρίες στο ξεκίνημα.
n Καλλιέργεια και εμπέδωση ποιοτικότερων κανόνων κοινωνικής συμπεριφοράς.
n Καλύτερη προετοιμασία για την ψηφιακή οικονομία.
n Τεκμηρίωση και αποτελεσματικότερη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων.

Πηγή: protothema.gr

Το τελευταίο διάστημα λαμβάνει χώρα ένα παιχνίδι στις πλάτες των φοιτητών, των εργαζομένων στα ΑΕΙ -ΤΕΙ, των γονιών, συνολικά των εργαζομένων, με βασικό στόχο τη προώθηση μια σειρά αντιδραστικών και αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων στο χώρο της Ανωτάτης Εκπαίδευσης.

Στο νομό μας εκφράστηκε προεκλογικά με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με την αναδιάρθρωση των ήδη υπαρχόντων τμημάτων και την ίδρυση της Γεωπονικής Σχολής και συνεχίζεται μετεκλογικά με κυβέρνηση ΝΔ, όπου συμφώνα με απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστήμιου Πατρών το τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών(ΔΠΠΝΤ) που ουσιαστικά καταργείται και μετατρέπεται σε Ιστορίας – Αρχαιολογίας και Ψηφιακού Πολιτισμού, θα μεταφερθεί τελικά στην Πάτρα.

Η ΤΕ Αιτωλοακαρνανίας του ΚΚΕ εναντιώνεται σε αυτή  την εξέλιξη όπως εναντιώθηκε και συνολικά στο νομό Γαβρόγλου που υπαγορεύει αυτές τις αλλαγές και έστρωσε με τον καλύτερο τρόπο το "χάλι" για να το προωθήσει σε μεγαλύτερο ακόμη βαθμό η κυβέρνηση της ΝΔ. Πάρα το θόρυβο και των διαφόρων ειδών αντιπαραθέσεων που δημιουργούνται η ουσία βρίσκεται στα εξής:

Το βασικό κριτήριο για τις συγχώνευσης (και δημιουργίας) τμημάτων είναι η εξοικονόμηση πόρων με δεδομένη την υποχρηματοδότηση. Θα παραμείνουν με λίγα λόγια οι μεγάλες ελλείψεις σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, στα συγγράμματα, στα εργαστήρια που αυτόματα υποβαθμίζουν τις σπουδές. Έχουμε πείρα έξαλλου από την ίδρυση του Πανεπιστήμιου Δυτικής Αττικής (όπου έγινε μετά βαΐων και κλάδων), στο οποίο τα προβλήματα όχι απλά δεν περιορίστηκαν, αλλά διογκώθηκαν.

Πουθενά δεν γίνεται λόγος για δημιουργία των βασικών υποδομών που πρέπει να έχει ένα ίδρυμα, όπως οι εστίες, όπου στην Πάτρα πολύ μικρό κομμάτι φοιτητών στεγάζεται εκεί, ενώ στο Αγρίνιο δεν υπάρχει ούτε ένα δωμάτιο(!).

Οι αλλαγές στη φύση των τμημάτων, στα προγράμματα σπουδών και η ίδρυση νέων γίνονται με σκοπό την ανταπόκριση στις εφήμερες ανάγκες της αγοράς εργασίας και έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις κοινωνικές και επιστημονικές ανάγκες. Μπροστά σε αυτό οι φοιτητές και οι απόφοιτοι γίνονται "μπαλάκι", με χαρακτηριστικό παράδειγμα το ΔΠΠΝΤ που μετατρέπεται σε Ιστορικό-Αρχαιολογικό που σε άλλη σχολή μπήκαν, σε άλλη θα αποφοιτήσουν, χωρίς να γνωρίζει κανείς ποιο είναι το επιστημονικό αντικείμενο και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Και σαν να μην φτάνει αυτό, δεν ξέρουν καν σε ποια πόλη θα σπουδάζουν, έχοντας κάνει ήδη 3 φορές το δρομολόγιο του εμπαιγμού, το Αγρίνιο-Πάτρα.

Σε αυτή τη βάση στα υπαρκτά προβλήματα των φοιτητών μέσα στα ιδρύματα δεν δίνεται καμία απάντηση, το αντίθετο μάλιστα. Γι αυτό κανένα κοινό μέτωπο στην πάλη για τα δικαιώματα των φοιτητών δεν μπορεί να υπάρξει με τους υπηρέτες αυτής της πολιτικής σε τοπικό επίπεδο, ντόπιους βουλευτές, δημάρχους, περιφερειάρχες κλπ, που δείχνουν υποκριτικό ενδιαφέρον, υψώνοντας δήθεν τους τόνους, με μπόλικη δόση "τοπικισμού" για να τραβήξουν το φως της δημοσιότητας, διαστρεβλώνοντας την ουσία.

Αλήθεια κάνουν πως δεν θυμούνται οι βουλευτές, τα στελέχη της ΝΔ, ο δήμαρχος Αγρινίου ότι με κυβέρνηση ΝΔ μειώθηκε η κρατική χρηματοδότηση στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και στα τμήματα που εδράζονται στο Αγρίνιο και φυσικά ούτε λόγος γίνεται σήμερα για αύξησή της; Ξεχνούν ότι η ΝΔ στηρίζει την πολιτική όπου και στην πόλη μας έχει παραδώσει τη σίτιση των φοιτητών σε ιδιώτη, που αν δεν βγάλει το αναμενόμενο κέρδος, θα αφήσει νηστικούς τους φοιτητές και θα φύγει, όπως και έγινε για ένα διάστημα; Ξεχνούν ότι η ΝΔ είναι υπέρ των διδάκτρων και της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστήμιων;

Αλήθεια κάνουν ότι δεν θυμούνται οι βουλευτές και τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, ότι η μέχρι πρότινος κυβέρνηση τους διατήρησε όλο αυτό το νομοθετικό οπλοστάσιο; Ξεχνούν ότι μείωσαν ακόμα περισσότερο τους προϋπολογισμούς των ιδρυμάτων; Ξεχνούν ότι στελέχη του και βουλευτές του ανά την Ελλάδα ψήφισαν το νόμο Διαμαντοπούλου που είναι η βάση για περαιτέρω αντιδραστικές αλλαγές που θα φέρει προς υλοποίηση και η νέα κυβέρνηση;

Οι απαντήσεις στις αγωνίες και τα ερωτήματα των σπουδαστών, των εργαζομένων και των εκπαιδευτικών βρίσκονται στην πρόταση του ΚΚΕ για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν.

Στην πρόταση αυτή η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι πραγματικά ενιαία, γιατί σταματά η πολυδιάσπαση και η κατηγοριοποίηση ιδρυμάτων, πτυχίων και αποφοίτων με τη διαμόρφωση ενός μόνο πτυχίου ανά επιστημονικό αντικείμενο, ανώτατου, πανεπιστημιακού δηλαδή επιπέδου. Στην πρόταση του ΚΚΕ το πτυχίο είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα και εμπεριέχεται σε αυτό όλη η απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος.

Για αυτό το ΚΚΕ αγωνίζεται σε συμπόρευση με το φοιτητικό και το εργατικό κίνημα, μέσα και έξω από τα Ιδρύματα. Αυτό που τους ενοχλεί και φοβούνται είναι οι οργανωμένοι αγώνες με γραμμή σύγκρουσης, με την πολιτική κεφαλαίου - ΕΕ - κυβερνήσεων.

Ανοιxτή επιστολή απέστειλε προς τον Υπουργό, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία Αιτ/νίας για την παραμονής ή μη του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών στην πόλη του Αγρινίου.

Ακολουθεί αναλυτικά η επιστολή:

Αξιότιμη κα. Υπουργέ,

Σχετικά με τα όσα έχουν γραφεί το τελευταίο διάστημα, κυρίως στον ηλεκτρονικό τύπο, για το ζήτημα της παραμονής ή μη του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών στην πόλη του Αγρινίου, ως επιστημονική κοινότητα θεωρούμε απαραίτητη τη λειτουργία του συγκεκριμένου τμήματος στην πόλη μας.

Η λειτουργία του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας στην πόλη του Αγρινίου ση­μαίνει την απαρχή μιας ουσιαστικής προβολής της ευρύτερης περιοχής της Αιτωλο­ακαρνανίας στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα και τη δημιουργία εκείνων των κοινωνικών συνθηκών που σε μεγάλο βαθμό θα βοηθήσουν τη μείωση του υψηλού βαθμού ανεργίας που σημειώνεται στην περιοχή μας.

Επιπρόσθετα, η λειτουργία του τμήματος στην πόλη του Αγρινίου συνάδει με το με­γάλο αριθμό σημαντικών αρχαιολογικών χώρων και θέσεων που είναι καταγεγραμ­μένες στην Αιτωλοακαρνανία και χρήζουν περαιτέρω ανάδειξης, αποτελώντας η επιλογή αυτή, ένα ισχυρό πλεονέκτημα για την αποτελεσματική ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Πατρών.

Θεωρούμε ότι με την έναρξη της λειτουργίας του τμήματος από τον προσεχή Σε­πτέμβρη στο Αγρίνιο και το καλωσόρισμα των πρώτων φοιτητών που έχουν δηλώ­σει το τμήμα στο φετινό μηχανογραφικό, ανοίγει μια νέα σελίδα για την Αιτωλοα­καρνανία και το Πανεπιστήμιο Πατρών, ειδικότερα στο επιστημονικό πεδίο των Κλασικών Σπουδών.

Κυρία Υπουργέ, περιμένουμε ως επιστημονική κοινότητα, αλλά και ως δημοκρατικοί πολίτες αυτής της πόλης να αποφασίσετε με δικαιοσύνη δίνοντας στους πολίτες του Αγρινίου αυτό που σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν δεν υφίστανται, την ίση μεταχείριση.

Ας γίνει η αρχή τώρα!!

Με εκτίμηση,
Το Δ.Σ

 

Κατά τη συνεδρίαση του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου, τη Δευτέρα, 22 Ιουλίου 2019, τα μέλη του κατέληξαν ομοφώνως στην παρακάτω θέση:

«Δεν μας προκαλεί εντύπωση η τελευταία απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών για μεταφορά του Τμήματος ΔΠΠΝΤ, το οποίο πρόσφατα μετονομάστηκε σε Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας και Ψηφιακού Πολιτισμού, από το Αγρίνιο στην Πάτρα. Είναι η πολλοστή φορά που το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο προσπαθεί να απογυμνώσει το Αγρίνιο από τα Πανεπιστημιακά Τμήματα που εδρεύουν σ΄ αυτό. Η προσπάθεια αυτή, που αρχικό σημείο αναφοράς έχει την Οικονομική Σχολή, είναι διαχρονική.

Βεβαίως, δεν πρέπει να παραλείψουμε να αναφέρουμε το περίφημο «Σχέδιο Αθηνά», το οποίο «ανακάλυπτε» ότι τα προβλήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη χώρα ξεκινούν και τελειώνουν με τα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα που είχαν έδρα στο νομό μας.

Θεωρούμε ότι η μόνη ενδεδειγμένη λύση είναι η επανίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας, για να απαλλαγούμε οριστικά από τον εναγκαλισμό του Πατρινού Πανεπιστημίου, διότι είναι βέβαιο ότι μόλις ανδρωθούν τα εξαγγελθέντα νέα Πανεπιστημιακά Τμήματα που θα εδρεύουν στο νομό, η τότε Σύγκλητος του Πανεπιστημίου αυτού θα μεθοδεύσει - ξέρουν τον τρόπο- τη μεταφορά και αυτών των Τμημάτων στην Πάτρα».

ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Aνοιxτή επιστολή έστειλε ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Αιτωλοακαρνανίας προς την Υπουργό Παιδείας κα Ν. Κεραμέως για το ζήτημα του Ιστορικού Αρχαιολογικού στο Αγρίνιο.

Αναλυτικά:

Κυρία Κεραμέως

Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Αιτωλοακαρνανίας, ως επιστημονικός και μορφωτικός φορέας στηρίζει την ίδρυση Ιστορικού - Αρχαιολογικού Τμήματος στο Αγρίνιο, τη μεγαλύτερη πόλη της Δυτικής Στερεάς με δυνατότητες πλαισίωσης της Ακαδημαϊκής Κοινότητας.

Η απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών να μεταφέρει το Τμήμα αδικεί την πόλη που για 35 χρόνια φιλοξένησε πανεπιστημιακά τμήματα, ενώ ταυτόχρονα αποκαλύπτει σκοπιμότητες διότι δεν έχει ληφθεί με ακαδημαϊκά κριτήρια.

Κάθε Πανεπιστήμιο καταξιώνεται με το έργο του, το ερευνητικό και το επιστημονικό, και δεν έχει ανάγκη άλλες Σχολές για να επιβιώσει και να επιβεβαιώσει την παρουσία του, ούτε χρειάζεται το πλήθος των εμπορικών καταστημάτων και των καταστημάτων διασκέδασης για να υπάρξει!

Το Αγρίνιο διαθέτει τις αναγκαίες υποδομές (αίθουσες, εργαστήρια, βιβλιοθήκες) από το Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών που πρόσφατα καταργήθηκε, επίσης διαθέτει Αρχαιολογικό Μουσείο, Συνεδριακούς χώρους, επιστημονικούς και μορφωτικούς φορείς και η ευρύτερη περιοχή προσφέρεται για να δραστηριοποιηθεί επιστημονικά ( ανασκαφικό έργο).

Η Αιτωλοακαρνανία αποτελεί μια περιοχή με πλούσια ιστορία και σημαντικές αρχαιολογικές θέσεις (αρχαίο Θέρμο, Πλευρώνα, Καλυδώνα, Στράτος, Οινιάδες, Τριχώνιο, Πάλαιρος, Ακρόπολη Θεστιέων, Μακύνεια, Βουκάτιον, Αλυζία, Φοιτίαι, Λιμναία…) και πολλές άλλες που ακόμη δεν έχουν αναδειχθεί γιατί δεν έχουν γίνει ανασκαφές. Συνεπώς η παρουσία του Πανεπιστημίου θα προσφέρει πολλά στην ανάδειξη και στη διάσωση της αρχαίας κληρονομιάς.

Κυρία Υπουργέ σας καταθέτουμε την έντονη διαμαρτυρία μας, ως φορέας της πόλης, και ζητάμε την άμεση παρέμβασή σας ώστε να ρυθμιστούν τα τρέχοντα ζητήματα. Το Ιστορικό –Αρχαιολογικό Τμήμα μπορεί να λειτουργήσει στην πόλη, όπως ήδη έχει αποφασιστεί, και η Ακαδημαϊκή Κοινότητα του Αγρινίου μπορεί να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο αν αναιρεθούν α) η απόφαση κατάργησης του Τμήματος Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών και β) η απόφαση μεταφοράς του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος στην Πάτρα.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Αδάμης Ευθύμιος

ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ Δ.Σ
Υφαντής Ηλίας
Γιοπάνου Ειρήνη
Κόκκαλη Πανωραία
Ζήβα Μαντώ
Θανέλλα Βασιλική
Σάρα Μαρία

Σελίδα 1 από 14

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία