Αγγελίες    Επικοινωνία

«Ο Παλαμάς και η Έξοδος του Μεσολογγίου» ήταν το πρώτο θέμα της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των Εορτών Εξόδου 2019 το βράδυ της Κυριακής 14 Απριλίου στο Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο.

Για το έργο του Μεσολογγίτη ποιητή μίλησαν ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο καθηγητής του επίσης του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του ΕΚΠΑ Ευρυπίδης Γαραντούδης και η Δρ. Φιλολογίας, Σύμβουλος Προέδρου του Κολεγίου Αθηνών και του Κολλεγίου Ψυχικού Πολυάνθη Τσίγκου.

Την εκδήλωση που τελούσε υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας, προλόγισε και παρουσίασε η αντιπρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου Σοφία Λαναρά, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο Δήμαρχος Ιεράς Πόλεως Νικόλαος Καραπάνος.

Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, περιελάμβανε το θεατρικό δρώμενο «Γη φωλιά εσύ, Πατρίδα», από την εφηβική θεατρική ομάδα του Πολιτιστικού και Μορφωτικού Συλλόγου «Το Αιτωλικό», υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια της Θεατρολόγου Άννας Μανθάτη.

Ημερομηνία πρώτης δημοσίευσης: 04/04/2019

Εκδηλώσεις και στο Μεσολόγγι έχουν προγραμματιστεί για να τιμηθεί το έτος Παλαμά, που είναι φέτος, καθώς συμπληρώνονται 160 χρόνια από  την γέννησή του το 1859 και 75 χρόνια από τον θάνατό του.

Στο πλαίσιο των Γιορτών Εξόδου θα γίνει στο Μεσολόγγι η πρώτη εκδήλωση από το Ίδρυμα Παλαμά, «Ο Παλαμάς και η Έξοδος του Μεσολογγίου», όπου θα παραβρεθεί και θα μιλήσει ο πρόεδρος του Ιδρύματος, Κωνσταντίνος Κασίνης. Σημαντικότερη όλων όμως είναι η ανακαίνιση του κτιρίου, όπου θα δημιουργηθεί το Μουσείο Παλαμά με δαπάνες της Βουλής των Ελλήνων. Το Πνευματικό Κέντρο του δήμου Μεσολογγίου έχει συνεχείς επαφές με τις κυρίες Δρούλια και Καραπάνου από την Διεύθυνση της Βιβλιοθήκης της Βουλής που παρακολουθούν τις εξελίξεις...

Διαβάστε αναλυτικά το ρεπορτάζ στο φύλλο της ΑΙΧΜΗΣ που κυκλοφορεί από την Πέμπτη 04/04 σε όλα τα περίπτερα του νομού

Για τον Κωστή Παλαμά

του Γ. Η. Ορφανού

Φέτος (27.02.2019), συμπληρώνονται 76 χρόνια από το θάνατο του Κωστή Παλαμά.

Ο Παλαμάς, όπως είναι παγκοίνως γνωστό, είναι μια από τις σημαντικότερες μορφές των Ελληνικών Γραμμάτων και έχει αφήσει πίσω πολυσχιδές έργο και πλούσια λογοτεχνική "κληρονομιά".

Το παρόν σημείωμα ας είναι ένα αφιέρωμα στη μνήμη του. Θα αναδημοσιεύσουμε και θα σχολιάσουμε αποσπάσματα από δημοσιεύματα Αθηναϊκών εφημερίδων που αναφέρονται στον Κωστή Παλαμά στη διάρκεια του βίου του. Δημοσιεύματα που μαρτυρούν, κατά τη γνώμη μας, πώς τον αντιμετώπιζαν οι συγκαιρινοί του. 

Τον Ιούνιο του 1915, η εφημερίδα ΣΚΡΙΠ μάς πληροφορεί (βλ. φύλλο της 7.6.1915, σελ. 3), οι επισκέπτες του Ζαππείου Μεγάρου για την έκθεση του "Συλλόγου των Ελλήνων Καλλιτεχνών" μπορούν να θαυμάσουν και την προτομή του Κωστή Παλαμά που είχε σμιλέψει ο γλύπτης Μιχάλης Τόμπρος. Διαβάζουμε σχετικά, μεταξύ άλλων, "[...] Ο ποιητής πλασμένος από τα χέρια του τεχνίτη όχι απλώς ως φυσιογνωμία, αλλά με όλη τη δύναμι της ψυχής του να αποδώση με τον πηλό τον μεγάλον ποιητήν του "Δωδεκαλόγου", της "Φλογέρας", της "Ασάλευτης Ζωής", των "Ιάμβων και Αναπαίστων" και τόσων άλλων αριστουργημάτων, ο Παλαμάς, εις τον γύψον δεν είνε άλλο παρά ο ποιητής με τα μάτια, τα βαθειά, τα γεμάτα φωτιά, δύναμι και καλωσύνη, ο ποιητής που σκέπτεται και ο Ποιητής που γράφει και μεγαλουργεί [...]". 

Όπως καταλαβαίνουμε, είναι σημαντική η αναγνώριση που τυγχάνει από τους συγχρόνους του ο Κ. Παλαμάς, εφόσον ζων απολαμβάνει τη δημιουργία της προτομής του από έναν εξαίρετο καλλιτέχνη, η οποία, κατά την εφημερίδα, αποτελεί ένα λαμπρό αριστούργημα, το οποίο "ζωντανεύει" στα μάτια όλων όσοι το αντικρίζουν το βλέμμα του μεγάλου ποιητή...

Σε πρωτοσέλιδο άρθρο του υπό τον τίτλο "Ο Κωστ. Παλαμάς και οι ξένοι" στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ, στις 4.4.1927, ο Αντώνιος Φ. Χαλάς, ανάμεσα στα άλλα, γράφει και "Όσον παρέρχεται ο καιρός, τόσον και η σημασία και η σπουδαιότης των έργων του κ. Παλαμά θα καθίσταται περισσότερο γνωστή και βαρύνουσα[...] Ο Παλαμάς θα λάβει την ουρανογείτονα θέσιν, εις το Πάνθεον των ευεργετών της Ανθρωπότητος, όταν αναγνωρισθή όχι μόνον ως Ποιητής, αλλά κυρίως ως Προφήτης , ως Μύστης. Και τούτο διότι παραμονεύει ξεσκέπαστη πίσω απ' το στίχο του η Αλήθεια...". 

Με τα γραφτά αυτά του Α. Φ. Χαλά, αντιλαμβανόμαστε πόσο πραγματικά ισχύει το από πολλούς γραφέν και ρηθέν ότι όταν οι Έλληνες συνειδητοποιήσουν τη λογοτεχνική αξία του παλαμικού έργου, θα αντιληφθούν και πόσο σημαντική ήταν και η συμβολή του στην καθημερινή ζωή της κοινωνίας μας αφενός και ότι η βαριά "σκιά" του Παλαμά στη λογοτεχνική και κοινωνική ζωή της εποχής του, αλλά και των μεταγενέστερων χρόνων είναι αναμφισβήτητη, εφόσον είναι θεράπων της αλήθειας αφετέρου...

Τέλος, το Μάιο του 1920, ο Κωστής Παλαμάς εκδίδει τα "Δεκατετράστιχά" του. Με αφορμή την έκδοση αυτή, στη σελ. 3 στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ (25.5.1920) διαβάζουμε μεταξύ άλλων: "Εις τον επί ευγονία και πολυγονία διακρινόμενον αριστοτέχνην τόσων και τόσων όλως εξαιρετικών έργων της νεωτέρας Ελληνικής ποιήσεως, εις τον όλως ξεχωριστόν, πολύτροπον, εκλεκτόν και τον ποιητήν των πολλαπλών και ωραίων ποιητικών συλλογών, αι οποίαι άρχονται από τα "Τα τραγούδια της Πατρίδος μου", οφείλομεν και νεωτάτην τοιαύτην υπό τον ως άνω τίτλον "Τα Δεκατετράστιχα" , ανταξίαν εντελώς της όλης προ αυτής λαμπράς παραγωγής. Αείποτε η έκδοσις ποιητικού έργου του κ. Κωστή Παλαμά απετέλεσε γεγονός φιλολογικόν εν τω κόσμω των γραμμάτων και η εμφάνισις τώρα των "Δεκατετραστίχων" βεβαίως δεν θα έχη ολιγωτέραν σημασίαν[...]"

Όπως παρατηρούμε, ο ανώνυμος σχολιαστής της εφημερίδας μαζύ με την αναγγελία της έκδοσης της νέας συλλογής του Κ. Παλαμά δεν χάνει την ευκαιρία να εγκωμιάσει και την πλούσια ποιητική του παραγωγή και την καλλιτεχνική και λογοτεχνική αξία τού ως τότε παλαμικού έργου. Μας βοηθούν τα γραφόμενα του κριτικού, αναμφίβολα, να κατανοήσουμε, να προσλάβουμε και να αναγνωρίσουμε και εμείς πόσο ξεχωριστό και σημαντικό και από πλήθος, και από κάλλος, και από μηνύματα που μεταδίδει και από, λογοτεχνική, αξία είναι το έργο του Κωστή Παλαμά εν γένει, τόσο για την εποχή που ο μεγάλος μας ποιητής έζησε και έγραψε όσο και για τα κατοπινά χρόνια.

Η Αρχαιολογική-Ιστορική Εταιρεία Δυτικής Στερεάς Ελλάδος, σας προσκαλεί το Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2019 στις επισκέψεις που θα γίνουν στα πατρογονικά σπίτια  Κωστή Παλαμά και Χαριλάου Τρικούπη, στο πλαίσιο του κύκλου περιηγήσεων  που διοργανώνει η Εταιρεία  σε πολιτιστικούς χώρους της πόλης.

Συγκέντρωση ώρα 11 π.μ. μπροστά στο Μουσείο Κωστή Παλαμά. Η ξενάγηση θα γίνει από την καθηγήτρια κυρία Τζένη Χαραλαμποπούλου -Κανούτα.

 ΤΟ   Δ.Σ
Αρχαιολογική-Ιστορική Εταιρεία
Δυτικής Στερεάς Ελλάδος

 

Η Βυρωνική Εταιρεία Ι.Π. Μεσολογγίου σας προσκαλεί στην Κοπή της Πρωτοχρονιάτικης Πίτας της την Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 11:00 το πρωί, στη βιβλιοθήκη της, στο «Βυρώνειο» κτήριο.

Η εκδήλωση είναι αφιερωμένη στην επέτειο των 160 χρόνων από τη γέννηση τον Εθνικού μας ποιητή Κωστή Παλαμά.

Η παρουσία σας θα μας δώσει ιδιαίτερη χαρά!

Γόνος της σημαντικής οικογένειας  Παλαμά του Μεσολογγίου με γενάρχη τον Π αναγιώτη Παλαμά δάσκαλο του γένους , ο Λέανδρος γεννήθηκε στην Αθήνα το  1891και είναι γιός του εθνικού μας ποιητή Κωστή Παλαμά και της Μαρίας Βάλβη επίσης Μεσολογγίτισας από σημαντική οικογένεια που είχε αναδείξει δυο πρωθυπουργούς .

Ο Λέανδρος Παλαμάς κυκλοφόρησε την πρώτη του ποιητική συλλογή Τα πρώτα τραγούδια το 1907 και σε ηλικία μόλις των 16 χρόνων. Μετά τις εγκύκλιες σπουδές του πήρε καλή μόρφωση με ανώτερες οικονομικές σπουδές στην Γενεύη και το Λονδίνο για να ασχοληθεί επαγγελματικά όταν επέστρεψε στην Αθήνα με την οικονομία εργαζόμενος στην Εθνική Τράπεζα ωςανώτερος υπάλληλος οικονομικών μελετών.

Δημοσίευε ποιήματα του στα περιοδικά της εποχής Νουμάς, Μούσα κλπ ενώ ήδη το 1912 κυκλοφόρησε τη δεύτερη και τελευταία ποιητική συλλογή του Τα τραγούδια του Λοριάνου.Το 1920 και το 1921 θα προστεθούν στην εργογραφία του τα δοκίμια: Ο ποιητής Ι.Ν. Γρυπάρης και Ίων Δραγούμης.

Άριστος κάτοχος της Αγγλικής γλώσσας μετέφρασε με επιτυχία Άγγλους ποιητές π. χ. Κήτς ενώ η μεγάλη του αδυναμία στον συμβολισμό τον όθησε στην μετάφραση του μνημειώδους έργου του Ζαν Μωρεάς Στροφές (Stances)καθώς και του έργου του Ιφιγένεια το οποίο ανέβασε στο θέατρο η Μαρίκα Κοτοπούλη.

Οι κριτικοί της εποχής του δεν αντιμετώπισαν θετικά το ολιγογραφικό ποιητικό έργο  του Λ.Π., σημειώνουν όμως σχεδόν όλοι την άριστη γνώση της τεχνικής του στίχου από τον Λ.Π., γνώση της τεχνικής που πιθανόν τον βοήθησε στις μεταφράσεις Άγγλων και Γάλλων ομοτέχνων του όπου και διακρίθηκε.

Είναι γνωστά και καταγεγραμμένα τα δυσάρεστα που έλαβαν χώρα στην προετοιμασία της κηδείας του πατέρα του Κωστή Παλαμά και προκάλεσαν θλίψη στον λογοτεχνικό κόσμο, όπου ο Λέανδρος δεν ήθελε να πραγματοποιηθεί καμία εθνική εκδήλωση, επειδή οι Ιταλοί δεν θα του έδιναν διαβατήριο για να φύγει(Αριστείδη Καβαγιά, Μασολόγγι και Κωστής Λπαλαμάς, Μεσολόγγι 1999, σελ. 26.). Ο Μενέλαος Λουντέμης ένας από αυτούς που αναφέρθηκαν στα γεγονότα,στο βιβλίο του Ο Εξάγγελος λέει για τον Λ. Π- μετά την συνάντηση τους την ημέρα του θανάτου του ποιητή (27 Φεβρουαρίου 1943) και για την απαγόρευση του να κάνουν τον πατέρα του <ύποπτο φλάμπουρο>-Ήταν μέτριος σ’ όλα. Σήμερα αποδειχνότανε μέτριος και στα αισθήματα.

Ποίημα του Λέανδρου Παλαμά

 Τίτλος:Τώρα πιά.

Τώρα πιά μές τα μεσάνυχτα/δε θα’ ρθ΄ω να τραγουδήσω,/χαρωπά να σε ξυπνήσω/απ’ του ονείρου το βυθό.

Τώρα πιά στο παραθύρι σου/δέρνεται, βογγάει, φωνάζει/ο βοριάς και μου σπαράζει/το γλυκύτατο σκοπό.

Κι αν σωπάσει ο άγριος άνεμος/και η κιθάρα μου αντηχήσει,/τόσον πόνον θα σκορπίσει/τώρα πιά μες τη βραδιά,/ πού  ως γρικήσει εκειό το λούλουδο/οπού ανθεί στο παραθύρι,/μαραμένο θε να γύρει/στης νυχτός την αγκαλιά.

Όχι. Πιά στο παραθύρι σου/δε θα’ ρθω με την κιθάρα./Μα ποιος ξέρει αν την αντάρα/του βοριά και το βουητό/ δεν  ξανοίξεις μες τον ύπνο σου,/μες του ονείρου σου τα βύθη,/σαν αγάπης παραμύθι/που απαλά σου τραγουδώ;

Ο Λέανδρος Παλαμάς ποιητής, οικονομολόγος, κριτικός και μεταφραστής μετά τον θάνατο του πατέρα του Κωστή Παλαμά ανέλαβε την επιμέλεια εκδόσεων των έργων του πατέρα του. Μόνος γιός στην οικογένεια Παλαμά μετά τον πρόωρο χαμό του αδελφού του Άλκη  (στα 5 του χρόνια και που γι’ αυτόν ο Κωστής Παλαμάς έγραψε το ποίημα Τάφος)πέθανε στις 22 Αυγούστου του 1958 δυο χρόνια μετά το θάνατο της Ναυσικάς πολυαγαπημένης μονάκριβης κόρης των Κωστή Παλαμά και Μαρίας Βάλβη, της συντρόφου τοτ Κωστή Παλαμά που τον χαμό της δεν τον άντεξε ο Εθνικός μας ποιητής και την ακολούθησε 20 μέρες μετά τον θάνατό της.

Βοηθήματα: Βιογραφίες Νεοελλήνων Συγγραφέων/ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ παιδεία-1997.

Ανθολογία Νεοελληνικής ποιήσεως/Μ. Περάνθης-1979.

Τασσώ Γαΐλα

1.Οικογένεια Παλαμά. Κωστής Π. Μαρία Β. Ναυσικά και Λέανδρος.

2.Ο Κωστής Παλαμάς το 1927 σε συνάντηση με λογοτέχνες από την Θεσσαλονίκη. Ανάμεσα τους Βαφόπουλος, Δάλλας, Σχινά και όρθιος άκρη ο Λέανδρος Π.

3.Μεσολόγγι: Μουσείο ποιητή Κ. Παλαμά.

Τασσώ Γαΐλα

 

Σελίδα 1 από 4

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία