Αγγελίες    Επικοινωνία

Προσδοκίες για ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας έχει δημιουργήσει η ανάληψη της διακυβέρνησης από τον Κυριάκο Μητσοτάκη. 23 ημέρες μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019 που η ΝΔ πέτυχε καθαρή νίκη και σχημάτισε αυτοδύναμη κυβέρνηση, σήμερα καταγράφηκε η πρώτη απτή ένδειξη για την επερχόμενη οικονομική αλλαγή.
Στον δείκτη του οικονομικού κλίματος που δημοσιεύεται κάθε μήνα με βάση επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τον Ιούλιο του 2019 η Ελλάδα ξεπέρασε σημαντικά τον μέσο όρο του αντίστοιχου δείκτη των χωρών της Ευρωζώνης, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά από το 2014!

Από ποσοστό 101% τον Ιούνιο, ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα τον Ιούλιο σκαρφάλωσε στο 105,3% τον Ιούλιο,αφού οι προσδοκίες για βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων σε εμπόριο, βιομηχανία, αλλά και υπηρεσίες και μεταποίηση γιγαντώθηκαν μετά την πολιτική αλλαγή. Η εξέλιξη του δείκτη οικονομικού κλίματος επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα αρχίζει να επιστρέφει στην κανονικότητα, μετά την παρένθεση του ΣΥΡΙΖΑ, και αναμένεται να λειτουργήσει θετικά για την προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα εφ' όσον βέβαια η κυβέρνηση εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις και το πρόγραμμα που έχει ανακοινώσει.
Την ίδια στιγμή στην Ευρωζώνη, ο δείκτης οικονομικού κλίματος επιβραδύνθηκε από ποσοστό 103,3% στο 102,7% τον Ιούλιο.

Σε μεγάλο βαθμό, ο δείκτης οικονομικού κλίματος εκφράζει την προδιάθεση που έχουν οι παράγοντες της αγοράς και οι καταναλωτές να κάνουν κάτι θετικό ή αρνητικό και θεωρείται ένας πρόδρομος δείκτης για την εξέλιξη του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ).
Στο γράφημα που ακολουθεί αποτυπώνεται η πορεία του δείκτη οικονομικού κλίματος την τελευταία 5ετία. Με μπλε χρώμα καταγράφονται οι επιδόσεις της Ελλάδας που την 4ετία ΣΥΡΙΖΑ υπολειπόταν σταθερά της υπόλοιπης Ευρώπης και με κόκκινο χρώμα αποτυπώνεται ο μέσος όρος του οικονομικού κλίματος στις 19 χώρες της Ευρωζώνης.

Πηγή: protothema.gr

Του Δημήτρη Στεργίου

Τα οικονομικά «μαξιλάρια» σκάνε σαν φούσκες από τις βελονιές της ΕΛΣΤΑΤ και της Κομισιόν, καθώς το κόστος των παροχών Τσίπρα γίνεται καταθλιπτικό για την εξουθενωμένη ελληνική οικονομία και την επόμενη κυβέρνηση και καθώς η ανάπτυξη γίνεται ισχνότερη και το χρέος θα είναι πάνω από το 100% έως το 2048 και η ανάγκη για δάνεια (ελλείμματα από σπατάλες) πάνω από 10% έως το 2032.

Είκοσι ακριβώς ημέρες μετά την ανάρτηση του άρθρου μου υπό τον τίτλο «Ας πάει και το παλιάμπελο με ψηφοθηρικές τροπολογίες σε άσχετο νομοσχέδιο», το «παλιάμπελο» πάει πια με ομοβροντία κρότων από τις φούσκες που σκάνε από τις «βελονιές» της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόκειται για τα γνωστά οικονομικά «μαξιλάρια» - επιτυχίες που διηγούνταν τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ για την έξοδο από το Μνημόνιο και τη μεταμνημονιακή εποχή, η οποία, όπως καταδεικνύεται, γίνεται κάθε μέρα που περνάει και εφιαλτικότερη, καθώς ήταν «φούσκες».Και όπως έλεγε ο διοικητής της Ομοσπονδιακής (Κεντρικής) Τράπεζας των ΗΠΑ Άλα Γκρίσπαν, «μία φούσκα την καταλαβαίνεις όταν σκάσει». Ε, στην Ελλάδα σκάνε συνεχώς μετά το 1981, όπως με στοιχεία καταδεικνύω στο βιβλίο μου «Η μεγάλη φούσκα της οικονομίας 1981-2001», που κυκλοφόρησε το 2002!

Από ανακοίνωση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) στις 4 Ιουνίου 2019 για τις εξελίξεις στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) το πρώτο τρίμηνο προκύπτει ότι η ανάπτυξη στη χώρα μας διαμορφώθηκε στο μισό ακριβώς των προβλέψεων για το τρέχον έτος, δηλαδή στο 1,3%, έναντι στόχου 2,6% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018. Σε σχέση μάλιστα με το τέταρτο τρίμηνο του 2018, το ΑΕΠ παρουσίασε αύξηση μόνο κατά 0,2%!

Η ισχνή αυτή επίδοση σε ανάπτυξη οφείλεται στην απογοητευτική εξέλιξη των τριών, από τους τέσσερις, βασικών παραγόντων που προσδιορίζουν το ΑΕΠ, όπως η κατανάλωση, οι εξαγωγές και οι εισαγωγές. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ:

- η συνολική τελική καταναλωτική δαπάνη μειώθηκε κατά 0,1% σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο του ή κατά 0,1% πάλι σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018,

- οι εξαγωγές παρουσίασαν μείωση κατά 2,1% σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο ή αύξηση κατά 4% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018,

-οι εισαγωγές παρουσίασαν αύξηση κατά 5% σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο ή … 9,5% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018.

Μόνο ένας από τους τέσσερις αυτούς παράγοντες, δηλαδή οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου αυξήθηκαν κατά 8,1 % σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο ή 7,9% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018, χωρίς όμως να είναι αρκετή ώστε να αντισταθμίσει την αρνητική συμβολή των προηγούμενων τριών, δηλαδή της κατανάλωσης, των εξαγωγών και των εισαγωγών (σημειώνεται ότι η αύξηση των εισαγωγών και μάλιστα … σκόρδων και … κρεμμυδιών ασκεί αρνητική επίδραση στο ΑΕΠ!)

Έκθεση – κόλαφος και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Την επομένη, δηλαδή στις 5 Ιουνίου 2019 δόθηκε στη δημοσιότητα η τρίτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία «τρύπησε» ακόμα πιο βαθιά τη «φούσκα» των οικονομικών «μαξιλαριών» και του περιβόητου «δημοσιονομικού χώρου» του ΣΥΡΙΖΑ, με τις ακόλουθες, κυριότερες, επισημάνσεις:

-Το δημοσιονομικό κόστος των παροχών Τσίπρα μπορεί να φθάσει συνολικά τα 4,4-5,5 δισ. ευρώ τη διετία 2019-2020, όπως προκύπτει από αναλυτικό πίνακα που περιλαμβάνεται στην έκθεση, ενώ η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το συνολικό κόστος των μέτρων στη διετία θα είναι μόλις 2,3 δισ. ευρώ! (δηλαδή είναι … λίγα κι αυτά!!!)

- Οι ρυθμίσεις οφειλών εκτιμάται από τους θεσμούς ότι θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,3%-0,6% του ΑΕΠ (570 εκατ. ευρώ - 1,14 δισ. ευρώ) φέτος και το 2020

- Οι μειώσεις ΦΠΑ θα κοστίσουν στον προϋπολογισμό 0,3% του ΑΕΠ (570 εκατ. ευρώ) φέτος και 0,4% του ΑΕΠ (760 εκατ. ευρώ) το 2020

- Η 13η σύνταξη και οι αλλαγές στις συντάξεις χηρείας θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,5% του ΑΕΠ (950 εκατ. ευρώ) ετησίως.

-Τα μέτρα αυτά «θέτουν σε κίνδυνο την επίτευξη του συμφωνηθέντος στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019 και τα επόμενα χρόνια» τονίζεται στην έκθεση.

-Όσον αφορά στις πρόσθετες παροχές που εξήγγειλε η κυβέρνηση για το 2020, οι θεσμοί σημειώνουν ότι η κυβέρνηση έχει δώσει μια μερική εκτίμηση για δημοσιονομικό αντίκτυπο ύψους 1,2 δισ. ευρώ ή 0,6% του ΑΕΠ, αλλά δεν έχει γίνει οριστική αποτίμηση των μέτρων αυτών, καθώς δεν έχουν νομοθετηθεί.

-Τα μέτρα αυτά ακυρώνουν μνημονιακές μεταρρυθμίσεις στο πεδίο των συντάξεων και του ΦΠΑ.

- Η 13η σύνταξη και οι αλλαγές στα κριτήρια χορήγησης των συντάξεων χηρείας αλλάζουν εν μέρει μέτρα που υιοθετήθηκαν το 2012 και το 2016 αντιστοίχως, θα αυξήσουν τη συνταξιοδοτική δαπάνη, που είναι ήδη η υψηλότερη στην Ε.Ε. ως ποσοστό του ΑΕΠ, και έρχονται σε αντίθεση με μέτρα που υιοθετήθηκαν στον προϋπολογισμό του 2019 ώστε να διατεθεί υψηλότερο μερίδιο δαπανών για κοινωνικά επιδόματα προς τους νέους και τους εργαζόμενους που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο κίνδυνο φτώχειας.

- «Τα μέτρα που υιοθετήθηκαν για τις συντάξεις και τον ΦΠΑ στοχεύουν στην κατανάλωση και θα απορροφήσουν σημαντικό μέρος του δημοσιονομικού χώρου που προβλεπόταν στα νομοθετημένα μέτρα του 2017 να διατεθεί για μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών και μειώσεις στη φορολογία των επιχειρήσεων οι οποίες θα ενίσχυαν την ανάπτυξη», τονίζεται στην έκθεση.

-Οι παροχές ενδέχεται να προκαλέσουν παρενέργειες και στη μείωση του δημοσίου χρέους.. «Δεν είναι ακόμα εφικτό να ενσωματωθούν πλήρως τα πρόσφατα δημοσιονομικά μέτρα στην ανάλυση βιωσιμότητας χρέους, καθώς απαιτείται περαιτέρω ανάλυση σχετικά με την επίδρασή τους στην ανάπτυξη και χρειάζεται μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με την κατεύθυνση των πολιτικών σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

-Έτσι, το χρέος που σήμερα είναι πάνω από 180% του ΑΕΠ θα εξακολουθεί να είναι πάνω από το 100% έως το … 2048, ενώ οι χρηματοδοτικές ανάγκες (διάβαζε:έλλειμμα!) θα κινούνται γύρω στο 10% του ΑΕΠ έως το … 2032.

Περιττό να σημειωθεί ότι αν δεν προωθηθούν οι μεταρρυθμίσεις παντού, οι διωτικοποιήσεις και, κυρίως, αν δεν εξασφαλισθούν πρωτογενή πλεονάσματα που να πηγαίνουν σε μείωση του χρέους και όχι σε σπατάλες και … ρουσφέτια, το χρέος συνεχώς θα καλπάζει και, αλίμονο στην επόμενη κυβέρνηση και, κυρίως, στον ελληνικό λαό που θα ακούει συνεχώς να σκάνε από όλες τις μεριές … «φούσκες», διότι, όπως σημειώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:.

-Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας καθυστερούν και η περιβόητη «ευελιξία» έχει γίνει … ακινησία!

-Στο Δημόσιο καταγράφεται υπέρβαση των προσλήψεων συμβασιούχων κατά 1.550 άτομα, ενώ ζητείται ισάριθμη μείωση προσωπικού.

-Τα «κόκκινα» δάνεια παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρούει τον κώδωνα για την επόμενη δύσμοιρη κυβέρνηση τονίζοντας τα εξής: «Υπάρχει ο κίνδυνος το μεγαλύτερο μέρος των 15 ειδικών δεσμεύσεων έως τα μέσα του 2019 να μην ολοκληρωθούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως οι μεταρρυθμίσεις στον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας (αξιολογήσεις αναπηριών), στη Δημόσια Διοίκηση (τοποθέτηση μόνιμων γενικών γραμματέων) και στην ενέργεια (εφαρμογή του target model), υπάρχει κίνδυνος οι καθυστερήσεις αυτές να διαρκέσουν αρκετούς μήνες».

Χαιρετίσματα, λοιπόν, στη νέα … εξουσία!

Του Δημήτρη Στεργίου

Η πρόσφατη, πρώτη μεταμνημονιακή, έκθεση – κόλαφος του ΔΝΤ, μαζί με όλες τις προηγούμενες τα τελευταία σαράντα χρόνια, δικαιώνει τη μελαγχολική διαπίστωση του Εμμανουήλ Ροίδη ότι η Ελλάς «άπαν το χρήμα του λαού, αντί έργων χρησίμων, προς πόλεμον ή προς ειρήνην, εδαπάνησεν εις συντήρησιν κοπαδίου κομματικών κηφήνων, χάριν των οποίων στέργει την πενίαν, την κακοπραγίαν, την ασημότητα και τους εμπαιγμούς του κόσμου όλου»

Τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου! Επί 120 χρόνια, από τον Διεθνή Οικονομικό Έλεγχο του 1898, στην τρόικα του 2010 και σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς να ελέγχουν, να προειδοποιούν, να κάνουν συστάσεις, να κάνουν προτάσεις, να στέλνουν ηχηρά μηνύματα με απειλές και αποξένωση από την Ευρώπη! Αλλά, το βιολί, βιολάκι! Διότι, τα κόμματα όλων των εποχών στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τα «αλλαχού, τα οποία γεννώνται, διότι υπάρχουν άνθρωποι διαφωνούντες και έκαστος άλλα θέλοντες», όπως έλεγε ο μέγας Εμμανουήλ Ροίδης, κάνουν το ακριβώς αντίθετο. «Εν Ελλάδι, συμβαίνει ακριβώς το ανάπαλιν, αφού αιτία της γεννήσεως και της πάλης των κομμάτων είναι η θαυμαστή συμφωνία μεθ΄ ής πάντες θέλουσι το αυτό πράγμα, να τρέφωνται δαπάνη του Δημοσίου», τόνιζε προφητικά ο Ροίδης πριν από 150 χρόνια!

Και συνέχιζε, πλήρως δικαιωμένος: «Εν και ήμισυ εκατομμύριον νοήμονος και φιλοπόνου λαού, οικούντος χώραν ευλογημένην, οία η Ελλάς, κατηνάλωσεν ολόκληρον τεσσαρακονταετίαν εις αγόνους συζητήσεις περί κομμάτων και κομματαρχών. Άπαν δε το χρήμα του λαού, αντί έργων χρησίμων, προς πόλεμον ή προς ειρήνην, εδαπάνησεν εις συντήρησιν κοπαδίου κομματικών κηφήνων, χάριν των οποίων στέργει την πενίαν, την κακοπραγίαν, την ασημότητα και τους εμπαιγμούς του κόσμου όλου. Αν υπήρχε λεξικόν της νεοελληνικής γλώσσης, νομίζομεν ότι ο ορισμός της λέξεως «κόμμα» ήθελεν είναι ο ακόλουθος: «Ομάς ανθρώπων ειδότων ν΄ αναγινώσκουσι και ν΄ ανορθογραφώσι, εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες, ενούμενοι υπό έναν οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν΄αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν του πρωθυπουργού, ίνα παράσχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι».

Μολονότι, ματαιοπονώ, κάνω αυτή τη απογοητευτική αναδρομή, διότι στην πρώτη μεταμνημονιακή του Έκθεση για την Ελλάδα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) επαναλαμβάνει τις συστάσεις που κάνει επί … σαράντα τώρα χρόνια συμπληρωμένες και «βελτιωμένες» με νέα προβλήματα, παθογένειες, κακοδαιμονίες, διαρθρωτικές αδυναμίες που «φύτρωσαν» με τα τρία, μετά το 2010, εφιαλτικά Μνημόνια, προσθέτοντας μάλιστα και ένα «σενάριο καταστροφής», το οποίο συνεχώς γίνεται πραγματικότητα μετά την επέλαση του νέου ολέθριου … «τριπλού» εκλογικού κύκλου.

Συγκεκριμένα, με ένα επονείδιστο «Δεκάλογο» ο διεθνής οργανισμός υπενθυμίζει στοιχειωμένα προβλήματα και ιδεοληπτικές συμπεριφορές, ο οποίος συμπληρωμένος και «βελτιωμένος» περιλαμβάνει τις ακόλουθες συστάσεις:

  1. «Εξισορροπήστε εκ νέου το μείγμα φορολογικής πολιτικής, τηρώντας τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν συμφωνηθεί με τους Ευρωπαίους και υιοθετήστε πιο φιλικό προς την ανάπτυξη και κοινωνικά συνεκτικό μείγμα φορολογικής πολιτικής». Δηλαδή, μειώστε τους φορολογικούς συντελεστές στην εργασία και τα κέρδη! Αλλά, φευ! Μολονότι ήδη από το 2000 δεν υπήρχαν περιθώρια για αύξηση υπαρχόντων και επιβολή νέων φόρων, λόγω του σκληρού φορολογικού ανταγωνισμού στην Ευρώπη, ο φοροπηχτισμός πηγαίνει σύννεφο!
  2. Καταρτίστε προληπτικό σχέδιο αντιμετώπισης των δημοσιονομικών κινδύνων. Αμ δε! Η ιαχή «Τσοβόλα δώστ΄ όλα» καλά κρατεί…
  3. Αυξήστε τις δημόσιες επενδύσεις. Πρόκειται για σπαρταριστό … ανέκδοτο!
  4. «Ενισχύστε τους ισολογισμούς των τραπεζών, ώστε να στηρίξουν τη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Να εξετάσετε πιο διεξοδικά και με καλό συντονισμό το θέμα της ενίσχυσης των τραπεζικών ισολογισμών και της αναβίωσης του δανεισμού προς όφελος της ανάπτυξης. Τα μέτρα που θα ληφθούν για τα κόκκινα δάνεια να βασιστούν σε αποτιμήσεις του κόστους και της αποτελεσματικότητάς τους και να ληφθούν υπόψη οι δημοσιονομικές επιπτώσεις τους». Να΄ ναι καλά οι … δυσβάσταχτες ανακεφαλαιοποιήσεις εις υγείαν των κορόϊδων συνεπών δανειληπτών!
  5. Αξιοποιήστε περισσότερο τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και τον εξωδικαστικό μηχανισμό! Ες αύριον τα σπουδαία!
  6. Θωρακίστε την οικονομία, διότι «οι αυξανόμενοι καθοδικοί κίνδυνοι απαιτούν περαιτέρω ενέργειες ενίσχυσης της οικονομίας». Τι είναι αυτό πάλι!
  7. Αυξήστε την ευελιξία στην αγορά εργασίας, διότι η βελτίωση της ευελιξίας στην αγορά εργασίας και αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας αποτελούν κομβικής σημασίας προτεραιότητες. Είπαμε, συνώνυμο της «ευελιξίας» στην Ελλάδα είναι η … «ακαμψία»!
  8. Απελευθερώστε αγορές, βελτιώστε το επιχειρηματικό κλίμα και κάνετε «περισσότερα βήματα για τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και τη διευκόλυνση μεγαλύτερων και πιο διαφοροποιημένων επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων οι οποίες χρειάζονταν εδώ και πολύ καιρό και θα έχουν στόχο τη βελτίωση των επιλογών σε προϊόντα, της ποιότητας και του ανταγωνισμού». Ας κάνουμε μιαν ακόμα επιτροπή και … βλέπουμε!
  9. Προχωρήστε στην πλήρη άρση των capital controls. Ε, αυτό είναι τριτομνημονιακό … «επίτευγμα»!
  10. Μην κάνετε νέα ρύθμιση 120 δόσεων. Το ΔΝΤ ζητάει από την κυβέρνηση να επανεξετάσει τα σχέδια θέσπισης άλλης μιας ρύθμισης οφειλών για χρέη προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς θα δημιουργούσε κίνδυνο περαιτέρω επιδείνωσης της ήδη αδύναμης κουλτούρας πληρωμών». Από το 1975 ανακοινώνονται, κατά μέσον όρο, δύο αποφάσεις για «περαίωση» εκκρεμών φορολογικών ή ασφαλιστικών υποθέσεων, μολονότι από το 1995 όλες οι εκθέσεις των διοικητών της Τράπεζας της Ελλάδος επισημαίνουν ότι η συχνή χρήση αυτού του «μέτρου» προκαλεί αύξηση των φοροφυγάδων καθώς δικαιώνονται όλα οι προσδοκίες τους!

 

Εκατοντάδες συστάσεις και προειδοποιήσεις

Οι τελευταίες αυτές, μαζεμένες σε «Δεκάλογο» , συστάσεις – προτάσεις του ΔΝΤ είναι μερικές από τις εκατοντάδες παρόμοιες ταπεινωτικές που έχουν απευθυνθεί στη χώρα μας τα τελευταία 120 χρόνια, δηλαδή από το 1898, όταν επεβλήθη η ταπεινωτική πειθαρχία από τον Διεθνή Οικονομικό Έλεγχο για τον περιορισμό του χρέους και των δαπανών. Υπενθυμίζω μερικές:

-Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος (ΔΟΕ) από το 1897 έως το … 1978! Έτσι ονομαζόταν ο έλεγχος των δημοσίων οικονομικών της Ελλάδας που επιβλήθηκε από ευρωπαϊκές χώρες που δάνεισαν την Ελλάδα το φθινόπωρο του 1897, ενώ αυτή είχε χρεοκοπήσει τέσσερα χρόνια πριν, με στόχο την αποπληρωμή των χρεών της προς τους πιστωτές της. Τον έλεγχο εκτελούσε μια εξαμελής επιτροπή, η Διεθνής Οικονομική Επιτροπή (Commission Internationale Financière de la Grèce), με μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα από το 1897 μέχρι το 1978, δηλαδή επί 81 χρόνια!

-Το Σεπτέμβριο του 1932 η χώρα μας προχώρησε σε συμβιβαστική διαπραγμάτευση του δημόσιου χρέους, αφού υποχώρησε στις διεθνείς πιέσεις.

-Το 1954 ετέθη για πρώτη φορά και μόνο για την Ελλάδα ως όρος για τη χορήγηση δανείου 15 εκατ. δολαρίων από τη Διεθνή Τράπεζα Ανασυγκρότησης η τακτοποίηση των παλαιών δανειακών υποχρεώσεων!

-Το Νοέμβριο 1962 πιέστηκε η χώρα μας να ρυθμίσει το προπολεμικό χρέος της με τους Αμερικανούς ομολογιούχους, επί τη βάσει της αρχής «της αναγνωρίσεως του ονομαστικού κεφαλαίου», μολονότι την ίδια στιγμή οι Γερμανοί και οι Ιταλοί αρνούνταν να επιστρέψουν κατοχικές «πιστώσεις» 165 εκατ. στερλινών, όπως εγγράφως είχαν υποσχεθεί με τη Συμφωνία της Ρώμης!

-Στις 13 Οκτωβρίου 1985 ανακοινώθηκε ένα σκληρό πακέτο μέτρων λιτότητας για να πάει η χώρα τη δεύτερη δόση του κοινοτικού δανείου (η ιστορία συνεχίζεται ως τραγωδία!).

-Στις 4 Αυγούστου 1992 ανακοινώθηκαν νέα φοροεισπρακτικά μέτρα, ύστερα από επίμονες συστάσεις της τότε ΕΟΚ!

 -Στις 19 Σεπτεμβρίου 1994 συζητήθηκε στο Συμβούλιο Ecofin το Πρόγραμμα Σύγκλισης 1994 – 1998 και ανακοινώθηκε η «βόμβα» της υπαγωγής της χώρας μας «στη διαδικασία ελέγχου του υπερβολικού ελλείμματος!

-Η δεύτερη επιτήρηση της ελληνικής οικονομίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έγινε το 2004.

-Ακολούθησε η επιτήρηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009.

-Στις 23 Απριλίου του 2010 η χώρα παραδόθηκε στις ορέξεις της τρόικας και οι Έλληνες στα τερτίπια των πολιτικών τους!

 

Μερικές συστάσεις του ΔΝΤ διαχρονικά

Tο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) σε όλες τις εκθέσεις του για την ελληνική οικονομία κατά την τελευταία τριακονταετία δεν περιοριζόταν σε διαπιστώσεις, προβλέψεις και προειδοποιήσεις, αλλά προχωρούσε και σε προτάσεις για την εφαρμογή των μέτρων στους ίδιους προβληματικούς τομείς. Συγκεκριμένα:

-Πρότεινε συνεχώς τη διεύρυνση της φορολογική βάσης στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων και τον εξορθολογισμό των συνταξιοδοτικών δαπανών, ώστε να δημιουργηθεί χώρος για στοχευμένη κοινωνική στήριξη προς ευπαθείς ομάδες με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές.

-Έκανε έκκληση για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την αντιμετώπιση των υψηλών φορολογικών οφειλών.

-Πρότεινε να ενισχυθεί η απογοητευτική σε επιδόσεις φορολογική διοίκηση, να επικεντρωθούν στις προσπάθειες ελέγχου μεγάλων φορολογουμένων και να ενισχύσουν την εφαρμογή του πλαισίου κατά του ξεπλύματος χρήματος.

-Πρότεινε μια συνολική αναδιάρθρωση του συστήματος ρύθμισης οφειλών με βάση την ικανότητα των οφειλετών να πληρώσουν.

-Τόνιζε την ανάγκη για μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων για να υποστηριχτεί η πιστωτική επέκταση σε εκείνους που επιδιώκουν ανάπτυξη;

-Πρότεινε την ενίσχυση του νομικού πλαισίου για την αναδιάρθρωση του ιδιωτικού χρέους, συμπεριλαμβανομένων του εξωδικαστικού μηχανισμού επίλυσης διαφορών, και την πλήρη αξιοποίηση του εποπτικού πλαισίου, δίδοντας κίνητρα στις τράπεζες να θέσουν φιλόδοξους στόχους μείωσης των κόκκινων δανείων.

-Υποστήριζε την ταχύτερη δυνατή άρση των κεφαλαιακών περιορισμών για τη διασφάλιση παράλληλα της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας με την εξασφάλιση επαρκούς ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα.

-Ενθάρρυνε τις ελληνικές αρχές να επιταχύνουν την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

-Αναγνώριζε ότι το βάρος της προσαρμογής έχει πέσει δυσανάλογα στους μισθωτούς και υπογράμμιζε την ανάγκη να διατηρηθούν και να μην αντιστραφούν οι υφιστάμενες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας , στο άνοιγμα των υπολοίπων κλειστών επαγγελμάτων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη διευκόλυνση των επενδύσεων και των αποκρατικοποιήσεων.

Τί προωθήθηκε από όλα αυτά; Σχεδόν τίποτα ή, καλύτερα, προωθούνταν μερικά μέτρα με το ζόρι για να παίρνουμε τις … δόσεις των δανείων και μετά οι γνωστές … εμπλοκές.

Υπενθυμίζω μερικές συγκεκριμένες παλαιότερες χαρακτηριστικές συστάσεις, προτάσεις και προειδοποιήσεις του ΔΝΤ προς τις ελληνικές κυβερνήσεις:

Υποχρεωτικά POS σε άλλους 53 κλάδους

Tου Σπύρου Δημητρέλη

Άλλοι 53 κλάδοι επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών υποχρεώνονται να εγκαταστήσουν συσκευή ηλεκτρονικών χρεώσεων POS.

Με απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, ορίζονται αναλυτικά οι νέοι κλάδοι στους οποίους ξεχωρίζουν τα καταστήματα φωτοτυπιών, οι εταιρείες ενοικίασης σκαφών και οι αποθηκευτικές επιχειρήσεις.

Οι υπόχρεοι που προστίθενται στη σχετική λίστα οφείλουν να συμμορφωθούν εντός τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση της, δηλαδή το αργότερο έως τις 15 Απριλίου.

Οι υπόχρεοι προβαίνουν σε έναρξη δραστηριότητας, κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριάντα (30) ημερών προ της παρέλευσης της παραπάνω προθεσμίας, οφείλουν να συμμορφωθούν εντός τεσσάρων (4) μηνών από τη δημοσίευση της, δηλαδή έως τις 15 Μαϊου. 

Οι υπόχρεοι που προστίθενται και προβαίνουν σε έναρξη δραστηριότητας ή σχετική μεταβολή μετά την παρέλευση της προθεσμίας, οφείλουν να συμμορφωθούν εντός ενός (1) μηνός από την έναρξη εργασιών ή τη μεταβολή εργασιών. Για τους φορολογούμενους που δεν θα συμμορφωθούν προβλέπεται πρόστιμο 1.500 ευρώ.

Το μέτρο εντάσσεται στην προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής μέσω της εμφάνισης εσόδων των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών στο τραπεζικό σύστημα.

Οι νέοι υπόχρεοι POS

ΚΑΔ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

18.12

Άλλες εκτυπωτικές δραστηριότητες

18.13

Υπηρεσίες προεκτύπωσης και προεγγραφής μέσων

18.14

Βιβλιοδετικές και συναφείς δραστηριότητες

18.20

Αναπαραγωγή προεγγεγραμμένων μέσων

25.61

Κατεργασία και επικάλυψη μετάλλων

25.62

Μεταλλοτεχνία

33.11

Επισκευή μεταλλικών προϊόντων

33.15

Επισκευή και συντήρηση πλοίων και σκαφών

33.19

Επισκευή άλλου εξοπλισμού

35.30

Παροχή ατμού και κλιματισμού

37.00

Επεξεργασία λυμάτων

38.11

Συλλογή μη επικίνδυνων απορριμμάτων

38.12

Συλλογή επικίνδυνων απορριμμάτων

38.31

Αποσυναρμολόγηση παλαιών ειδών

39.00

Δραστηριότητες εξυγίανσης και άλλες υπηρεσίες για τη διαχείριση αποβλήτων

52.10

Αποθήκευση

53.10

Ταχυδρομικές δραστηριότητες με υποχρέωση παροχής καθολικής υπηρεσίας

53.20

Άλλες ταχυδρομικές και ταχύ μεταφορικές δραστηριότητες

58.19

Άλλες εκδοτικές δραστηριότητες

58.21

Έκδοση παιχνιδιών για ηλεκτρονικούς υπολογιστές

58.29

Έκδοση άλλου λογισμικού

59.11

Δραστηριότητες παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών, βίντεο και τηλεοπτικών προγραμμάτων

61.90

Άλλες τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες

62.02

Δραστηριότητες παροχής συμβουλών σχετικά με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές

62.03

Υπηρεσίες διαχείρισης ηλεκτρονικών συστημάτων

62.09

Άλλες δραστηριότητες της τεχνολογίας της πληροφορίας και δραστηριότητες υπηρεσιών ηλεκτρονικών υπολογιστών

63.11

Επεξεργασία δεδομένων, καταχώρηση και συναφείς δραστηριότητες

70.22

Δραστηριότητες παροχής επιχειρηματικών συμβουλών και άλλων συμβουλών διαχείρισης

71.20

Τεχνικές δοκιμές και αναλύσεις

74.10

Δραστηριότητες ειδικευμένου σχεδίου

74.30

Δραστηριότητες μετάφρασης και διερμηνείας

74.90

Άλλες επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες π.δ.κ.α.

77.31

Ενοικίαση και εκμίσθωση γεωργικών μηχανημάτων και εξοπλισμού

77.32

Ενοικίαση και εκμίσθωση μηχανημάτων και εξοπλισμού κατασκευών και έργων πολιτικού μηχανικού

77.33

Ενοικίαση και εκμίσθωση μηχανημάτων και εξοπλισμού γραφείου (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών υπολογιστών)

77.34

Ενοικίαση και εκμίσθωση εξοπλισμού πλωτών μεταφορών

77.39

Ενοικίαση και εκμίσθωση άλλων μηχανημάτων, ειδών εξοπλισμού και υλικών αγαθών π.δ.κ.α.

80.10

Δραστηριότητες παροχής ιδιωτικής προστασίας

80.20

Δραστηριότητες υπηρεσιών συστημάτων προστασίας

81.10

Δραστηριότητες συνδυασμού βοηθητικών υπηρεσιών

81.30

Δραστηριότητες υπηρεσιών τοπίου

82.11

Συνδυασμένες διοικητικές δραστηριότητες γραφείου

 

82.19

Αναπαραγωγή φωτοτυπιών, προετοιμασία εγγράφων και άλλες ειδικευμένες δραστηριότητες γραμματειακής υποστήριξης

82.91

Δραστηριότητες γραφείων είσπραξης και γραφείων οικονομικών και εμπορικών πληροφοριών

82.92

Δραστηριότητες συσκευασίας

82.99

Άλλες δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις π.δ.κ.α.

85.10

Προσχολική εκπαίδευση

88.99

Άλλες δραστηριότητες κοινωνικής μέριμνας χωρίς παροχή καταλύματος π.δ.κ.α.

90.02

Υποστηρικτικές δραστηριότητες για τις τέχνες του θεάματος

90.03

Καλλιτεχνική δημιουργία

91.04

Δραστηριότητες βοτανικών και ζωολογικών κήπων και φυσικών βιοτόπων

95.29

Επισκευή άλλων ειδών προσωπικής και οικιακής χρήσης

96.09

Άλλες δραστηριότητες παροχής προσωπικών υπηρεσιών π.δ.κ.α.

Πηγή: capital.gr

Δύο νέες ρυθμίσεις του ΥΠΕΝ, που τροποποιούν την τιμολογιακή πολιτική των δήμων και τα δημοτικά τέλη και ενισχύουν την ανακύκλωση και την κυκλική οικονομία, τέθηκαν σήμερα σε διαβούλευση.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις ολοκληρώνουν την τιμολογιακή πολιτική απορριμμάτων με βάση το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, στηρίζονται στην αρχή ο ρυπαίνων πληρώνει και δημιουργούν οικονομικά κίνητρα για ΟΤΑ, πολίτες και επιχειρήσεις, με στόχο την κυκλική οικονομία και την οικονομία μηδενικών αποβλήτων.

Οι ρυθμίσεις που τίθενται σήμερα σε διαβούλευση στον ιστότοπο του ΥΠΕΝ, και οι οποίες θα αναρτηθούν επίσης στο open.gov.gr την επόμενη εβδομάδα, στάλθηκαν σε ενδιαφερόμενους φορείς προς διάλογο και επεξεργασία (ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ, δίκτυο ΦΟΔΣΑ, ΕΔΣΝΑ, ΕΕΔΣΑ) και θα παραμείνουν σε διαβούλευση έως τις 21 Ιανουαρίου 2019.

Οι προτεινόμενες αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική των απορριμμάτων, που αποφασίστηκαν σε συνεργασία με τη ΓΓ Συντονισμού και Διαχείρισης Αποβλήτων του ΥΠΕΣ, συνδέονται με τον νέο νόμο για την ανακύκλωση (ν. 4496/2017), τις διατάξεις για τον εκσυγχρονισμό λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ν. 4555/2018), το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων. Υλοποιούν προβλεπόμενα κίνητρα για την ενθάρρυνση μιας σύγχρονης διαχείρισης των απορριμμάτων των δήμων με περιορισμό της ταφής και συνολικά μειώνουν το κόστος διαχείρισης προς όφελος των δημοτών και της περιβαλλοντικής προστασίας.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι:

α) Η ΚΥΑ για τον Κανονισμό Τιμολόγησης ΦΟΔΣΑ, όπως προβλέπεται στο άρθρο 9 του ν. 4496/2017, και

β) η Νομοθετική ρύθμιση για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας μέσω της αποτροπής της ταφής, με ταυτόχρονη κατάργηση της διάταξης του αρθ. 43 του ν.4042/2012 περί εφαρμογής του ειδικού τέλους ταφής.

Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Κυκλική Οικονομία και το νέο θεσμικό πλαίσιο διαχείρισης αποβλήτων της χώρας μας ορίζουν ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, με στόχο τη βιώσιμη διαχείριση υλικών και τη σταδιακή μείωση της υγειονομικής ταφής. Στη νέα νομοθεσία προβλέπεται η δημιουργία κινήτρων για τη μείωση των αποβλήτων και την ενδυνάμωση της ανακύκλωσης, σε συνάρτηση με την απόδοση της διαλογής στην πηγή, την εκτροπή οργανικών αποβλήτων από την ταφή, τη συλλογή αποβλήτων συσκευασιών ανά κάτοικο και την πραγματοποιηθείσα ανακύκλωση.

Αναλυτικότερα τα χαρακτηριστικά των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι τα εξής:

Α) Με τη νέα ΚΥΑ για τον Κανονισμό Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ καθορίζονται  διαφορετικά τιμολόγια για τη διαχείριση των αποβλήτων και συγκεκριμένα:

  • Η ταφή των αποβλήτων ή υπολειμμάτων θα έχει την υψηλότερη χρέωση, ακόμη και τριπλάσια από τη διαλογή στην πηγή.
  • Η επεξεργασία των αποβλήτων σε μονάδες μηχανικής, βιολογικής επεξεργασίας αποβλήτων (ΜΕΑ) θα έχει χαμηλότερη χρέωση από την ταφή/διάθεση, αλλά υψηλότερη από την ανάκτηση αποβλήτων που έχουν χωριστεί στην πηγή.
  • Η ανάκτηση χωριστά συλλεγέντων αποβλήτων (βιοαπόβλητα, ανακυκλώσιμα υλικά) θα έχει τη χαμηλότερη χρέωση.

Προβλέπονται, επίσης, ειδικά προνομιακά τιμολόγια είτε για λόγους επιτακτικού δημόσιου συμφέροντος είτε σε περιπτώσεις ιδιαιτεροτήτων νησιωτικών ή ορεινών ΟΤΑ.

Επιπλέον, η επίδοση κάθε ΟΤΑ στην ανακύκλωση και τη χωριστή συλλογή συσκευασιών και βιοαποβλήτων (υπολείμματα τροφών και πράσινα απόβλητα) οδηγεί σε μείωση της εισφοράς του στον ΦΟΔΣΑ. Το συνολικό ποσό εισφοράς κάθε ΟΤΑ προς τους ΦΟΔΣΑ απομειώνεται έτσι από 5% έως 25%, ανάλογα με τις επιδόσεις κάθε ΟΤΑ στην ανακύκλωση και στη διαλογή στην πηγή ή στον «καφέ» κάδο.

Β) Με τη νομοθετική ρύθμιση για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, δημιουργείται ένα σύγχρονο εργαλείο αποτροπής της ταφής με βάση την ευρωπαϊκή πρακτική. Με τη ρύθμιση αυτή καταργείται το ειδικό τέλος ταφής, (άρθρο 43 του ν. 4042/2012) και δίνεται οικονομικό κίνητρο στους ΟΤΑ και τους ΦΟΔΣΑ να προχωρήσουν τις δράσεις ορθολογικής και ολοκληρωμένης διαχείρισης.

Η ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας θα επιτυγχάνεται με την εισαγωγή περιβαλλοντικής εισφοράς στους ΦΟΔΣΑ που καθυστερούν την ολοκληρωμένη διαχείριση των δημοτικών απορριμμάτων, η οποία θα αξιοποιείται μόνο για δράσεις κυκλικής οικονομίας και ανακύκλωσης. Το εργαλείο που προτείνεται για τη χρηματοδότηση δράσεων κυκλικής οικονομίας μέσω της αποτροπής της ταφής έχει εύλογο αναλογικά ύψος, ενθαρρύνει τη συμμόρφωση χωρίς να περιορίζεται σε μια ρύθμιση κυρωτικού χαρακτήρα, διατυπώνει ευκρινή οδικό χάρτη για τους ΦΟΔΣΑ και προβλέπει τα ακόλουθα:

  • Η περιβαλλοντική εισφορά είναι δέκα (10) ευρώ (αντί των 35 ευρώ του φόρου ταφής) ανά τόνο μη επεξεργασμένων διατιθέμενων αποβλήτων, εφαρμόζεται από 1.7.2019 και αυξάνεται κάθε έτος κατά πέντε (5) ευρώ, αρχίζοντας από την 1.1.2021, έως τα 35 ευρώ ανά τόνο (αντί των 60 ευρώ του φόρου ταφής).
  • Θα διατίθεται αποκλειστικά και πλήρως για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων κυκλικής οικονομίας μεταξύ των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή των ΦΟΔΣΑ.
  • Η εισφορά θα μειώνεται ανάλογα με την πρόοδο των προβλεπόμενων μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων (αδειοδότηση και έναρξη κατασκευής).

Οι αρμόδιοι Υπουργοί καλούν όλους τους πολίτες, τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και την επιστημονική και επιχειρηματική κοινότητα να συμμετέχουν στη διαβούλευση επί των προτεινόμενων ρυθμίσεων. Οι παρατηρήσεις, οι σχολιασμοί και οι απόψεις όλων θα συμβάλουν στην αναβάθμιση της ανακύκλωσης, στον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων και στην υλοποίηση της μετάβασης σε μια κυκλική οικονομία στην υπηρεσία του περιβάλλοντος και της δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης.

Το Τμήμα Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων του Πανεπιστημίου Πατρών και το «Παρατηρητήριο Αστικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης - CIVICS», συνδιοργανώνουν Επιστημονική Ημερίδα για την Κυκλική Οικονομία που θα διεξαχθεί την 21η Νοεμβρίου 2018 στο Αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Πατρών, Σεφέρη 2, Αγρίνιο. Σύμφωνα με ανακοίνωση των διοργανωτών:

"Η Ημερίδα αποσκοπεί στην συζήτηση της έννοιας της Κυκλικής Οικονομίας και την ανάλυση των διαδικασιών μετάβασης που αφορούν στην παραγωγή και την κατανάλωση. Η κυκλική οικονομία ορίζεται από τη διατήρηση σε χρήση και αξιοποίηση των υλικών ροών, των ροών ενέργειας και των προϊόντων σε μια οικονομία, για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, με βιώσιμο τρόπο.

Στην ημερίδα συμμετέχουν ερευνητές, νέοι επιστήμονες, ειδικοί εμπειρογνώμονες, δημόσιοι και εθελοντικοί φορείς και οργανώσεις φοιτητών και πολιτών που εισφέρουν ενήμερες προσεγγίσεις για το θέμα, με σκοπό να γίνουν κατανοητές οι διαφορετικές προσεγγίσεις για την κυκλική οικονομία και οι τρόποι μετάβασης από το σημερινό μοντέλο (γραμμικής οικονομίας) προς το μοντέλο της κυκλικότητας.

Η συζήτηση έχει ιδιαίτερη σημασία από τη σκοπιά της βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης. Τα αναμενόμενα οφέλη από τη μετάβαση σε μια πιο κυκλική μορφή οικονομίας, αναλύονται ως προς τη σχέση τους με το Περιβάλλον, τη διατηρήσιμη απασχόληση και την πιο δίκαιη κατανομή πόρων, αλλά και ειδικότερα του κόστους και των ωφελειών της παραγωγής, της διάθεσης και κατανάλωσης υλικών και ενεργειακών πόρων.

Το Πρόγραμμα της Ημερίδας αρθρώνεται σε τρεις συνεδρίες και μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης.

Η πρώτη συνεδρία αφορά στα θέματα διασύνδεσης της Κυκλικής Οικονομίας με την Παραγωγή. Θα καταδείξει την ανάγκη κυκλικής διαχείρισης των υλικών και ενεργειακών ροών τόσο στη βιομηχανική παραγωγή όσο και στα παραπροϊόντα της οικονομίας μαζικής κατανάλωσης. Οι εισηγητές θα παρουσιάσουν την αναγκαιότητα της τεχνολογικής αλλαγής (Καθ. Ε.Γ. Παπαδάκης), καινοτόμα παραδείγματα και τεχνολογίες διαχείρισης πόρων και απορριμμάτων στη βιομηχανική παραγωγή, την ανάπτυξη βιομάζας-βιοϋδρογόνου από εκροές των νοικοκυριών, τον τομέα των επικίνδυνων αποβλήτων και την ανακύκλωση φωτοβολταϊκών.

Η δεύτερη συνεδρία αφορά στις διαστάσεις της Οργάνωσης και των Συστημάτων Κυκλικής Οικονομίας. Θα περιλαμβάνει εισηγήσεις για τη συστημική-κοινωνική αλλαγή, τα πρότυπα οργάνωσης σε κυκλική παραγωγή και κατανάλωση στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα οφέλη που αναμένεται να προκύψουν για την ελληνική οικονομία από την υιοθέτηση κυκλικών προτύπων οργάνωσης και την εφαρμογή της Κυκλικής Οικονομίας στην πράξη με τα κλασσικά οχήματα.

Η τρίτη συνεδρία αφορά στο ρόλο των Πόλεων, των Πολιτών και της Πολιτικής για την Κυκλική Οικονομία. Οι εισηγήσεις που θα παρουσιαστούν προέρχονται από ερευνητές, φορείς της Κοινωνίας πολιτών, την Τοπική Αυτοδιοίκηση (Δήμος Αγρινίου), ομάδες φοιτητών (ΤΔΠΦΠ), μη κυβερνητικούς φορείς, τη βιομηχανία, αλλά και από φορείς ανάλυσης της ευρωπαϊκής πολιτικής. Η συνεδρία θα ολοκληρωθεί με παρουσίαση των δυνατοτήτων χρηματοδότησης προς ερευνητές, τοπικές επιχειρήσεις και οικισμούς που προβλέπονται από το ΕΣΠΑ και την πολιτική συνοχής της ΕΕ.

Η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης έχει ως αντικείμενο τη μετάβαση στην Κυκλική Οικονομία. Στη συζήτηση θα συμμετάσχουν ο Δήμαρχος Αγρινίου κ. Γιώργος Παπαναστασίου, Εκπρόσωπος Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, η Δρ. Ζέφη Δημαδάμα, Περιφερειολόγος - Οικονομολόγος του Περιβάλλοντος, Αντιπρόεδρος PES Women, ο Στυλιανός Μπλέτσας, Πρόεδρος Δ.Ε. στο Περιφερειακό Τμήμα Τ.Ε.Ε. Αιτωλοακαρνανίας, ο Ζαχαρίας Νικολογιάννης, Οικονομικός Επόπτης στο Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας, ο Αναστάσιος Νικολαδάκης, εκπρόσωπος της ΚΟΙΝΣΕΠ «Ανακυκλώνω στην Πηγή» και ο Ευάγγελος Παπαδάκης, Καθηγητής στο Τμήμα ΔΠΦΠ. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο Δρ. Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Τμ. ΔΠΦΠ, ενώ θα γίνουν ερωτήσεις και παρεμβάσεις από το κοινό.

Η Ημερίδα διεξάγεται με την υποστήριξη της Κοσμητείας της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών. Η παρακολούθηση είναι ελεύθερη. Στους παρευρισκόμενους θα χορηγηθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
09.00 – 9.30 Προσέλευση – Εγγραφές
9.30-10.15 Υποδοχή – Καλωσόρισμα
Παρουσίαση του Πράσινου Πανεπιστημίου Πατρών & του ΔικτύουInvalor
Καθ. Γεώργιος Αγγελόπουλος
Αναπλ. Πρυτάνεως Φοιτητικής Μέριμνας και Υποδομών, Ενέργειαςκαι Αειφορίας, Πανεπιστήμιο Πατρών
10:15-11.45 Α’ Συνεδρία: Κυκλική Οικονομία & Παραγωγή
Προεδρείο: Καθ. Ε.Γ. Παπαδάκης, Π. Φιλίππου

10.15 – 10.30 Κυκλική Οικονομία: Αναγκαιότητα, παραδείγματα, δυνατότητες
Καθ. Ευάγγελος Γ. Παπαδάκης, Τμήμα ΔΠΦΠ, Παν. Πατρών
10.30-10.45 Διαχείριση Βιομηχανικών/ Επικίνδυνων Αποβλήτων και Αειφόρος Ανάπτυξη
Παύλος Φιλίππου, Environmentalist, MSc Natural Resources Manag. & Agricultural Engineering –Account Manager, POLYECO SA
10.45-11.00 Αξιοποίηση χρησιμοποιημένων πανών και ληγμένων τροφίμων προς παραγωγή βιοϋδρογόνου και βιοαερίου
Δρ. Παναγιώτα Τσαφρακίδου, Κων/να Τσίγκου, Δρ. Δημήτριος Ζάγκλης, Δρ. Κων/να Ζαφείρη, Καθ. Μιχάλης Κορνάρος  Τμ. Χημικών Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Green Technologies ΕΠΕ, Πάτρα
11.00-11.15 Αξιοποίηση παραπροϊόντων οινοποιείου για την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων προστιθέμενης αξίας: Οινόσπορος
Ευαγγελία Σωτηροπούλου, Οινολόγος, MSc, Ιδρύτρια Oinosporos
Yποψήφια Διδάκτωρ ΕΚΠΑ
11.15-11.30 Διαχείριση αγροτικής βιομάζας για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου ή/και προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας
Γεώργιος Ι. Σιακαβέλας, Δρ. Νικόλαος Δ. Χαρισίου, Καθ. Ευάγγελος Γ. Παπαδάκης, Καθ. Μαρία Α. Γούλα
ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος και Μηχανικών Αντιρρύπανσης TE,
Τμήμα ΔΠΦΠ, Παν. Πατρών
11.30-11.45 Ανακύκλωση φωτοβολταϊκών στοιχείων
Δημήτρης Παπαδόπουλος , Παναγιώτα Μήλα
Περιβαλλοντολόγοι, Διαχειριστές Περιβάλλοντος & ΦΠ
11.45 – 12.00 Διάλειμμα – Καφές
12.00-13.30 Β’ Συνεδρία: Οργάνωση & Συστήματα Κυκλικής Οικονομίας
Προεδρείο: Καθ. Φ. Κουτελιέρης, Δρ. Τριαντ. Τατούλης
12.00-12.15 Βιώσιμη κυκλική οικονομία: παιδεία, καινοτομία, επιχειρηματικότητα
Καθ. Πέτρος Γρουμπός, Τμ. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών, Πανεπιστήμιο Πατρών
12.15-12.30 Συμβολή Κλάδων Βιοοικονομίας στην Ελληνική Οικονομία και Απασχόληση
Καθ. Αχιλλέας Κοντογεώργος & Καθ. Ευστράτιος Λοΐζος
Εργαστήριο Αγροτικής Οικονομίας και Πολιτικής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων & Τροφίμων, Πανεπιστήμιο Πατρών, Αγρίνιο,  Τομέας Αγροτικής Οικονομίας, Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων, ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα
12.30- 12.45 Συστήματα επεξεργασίας και αξιοποίησης υγρών αγροτοβιομηχανικών αποβλήτων
Δρ. Τριαντάφυλλος Τατούλης, Επικ. Καθ. Αθανασία Γ. Τεκερλεκοπούλου, Επικ. Καθ. Χρήστος Ακράτος, Καθ. Δημήτριος Βαγενάς
Τμήμα ΔΠΦΠ, Πανεπ. Πατρών,  Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, ΔΠΘ,  ΙΕΧΜΗ, Πάτρα, Τμ. Χημικών Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών
12.45-13.00 Διαχείριση και αξιοποίηση των πλαστικών απορριμμάτων: Η περίπτωση των ακτών
Δρ. Βερόνικα Άνδρεα, Δασολόγος-Περιβαλλοντολόγος, Καθ. Χρυσόστομος Στύλιος, Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
13.00-13.15 Reuse economy – European practices of reusing domestic products
Dr. Nathalie Nuyts, Urban sociology (MSc Univ. Antwerpen), Science and Technology, Organization Studies (PhD Univ. Ghent), CIVICS
13.15-13.30 Τα κλασικά οχήματα ως παράδειγμα εφαρμογής της κυκλικής οικονομίας στην πράξη
Καθ. Φραγκίσκος Κουτελιέρης, Τμ. Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, Πανεπιστήμιο Πατρών
13.30 – 15.00 Διάλειμμα
15.00-16.45 Γ’ Συνεδρία: Πόλεις, Πολίτες, Πολιτική για την Κυκλική Οικονομία
Προεδρείο: Καθ. Χρ. Στύλιος, Δρ. Αρετή Γιάννη
15.00-15.15 Προκλήσεις της μετάβασης στην κυκλική οικονομία για την Ελλάδα
Δρ. Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, Μεταδιδακτ. Ερευνητής Τμ. ΔΠΦΠ, Οικονομική & Περιβαλλοντική Γεωγραφία (Ph.D Univ. Manchester), MSc στην Τοπική Οικονομική Ανάπτυξη (LSE)
15.15-15.30 Κυκλική οικονομία & τοπική αυτοδιοίκηση
Γιώργος Παπαναστασίου, Δήμαρχος Αγρινίου
15.30-15.45 Συμπεράσματα του ECOCITY FORUM 2018 “Κυκλική οικονομία σε έξυπνες πόλεις”: Η επόμενη μέρα
Εκπρόσωπος ECOCITY
15.45-16.00 Ενεργός συμμετοχή πολιτών στην κυκλική οικονομία
Ομάδα περιβάλλοντος Τμ. ΔΠΦΠ
16.00 -16.15 Περιβαλλοντική υπευθυνότητα στη βιομηχανία
Δρ. Αθανασία Κυρίτση, ΕΥΓΕ Πιστιόλας Α.Ε.
16.15 -16.30 EU policies on resource efficiency and circular economy
Αndrei Geica, Policy Analyst, MSc in Politics and Government in the European Union (LSE)
16.30 -16.45 Πηγές χρηματοδότησης κυκλικής οικονομίας
Μαρία Πουλάκη, Ειδική Γραμματεία ΕΣΠΑ
16.45 – 17.00 Διάλειμμα- Καφές
17.00 – 18.30 Στρογγυλό τραπέζι “Η μετάβαση στην Κυκλική Οικονομία”
Συντονιστής: Δρ. Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος
Συμμετέχοντες:
• Γιώργος Παπαναστασίου, Δήμαρχος Αγρινίου
• Εκπρόσωπος Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας
• Δρ. Ζέφη Δημαδάμα, Περιφερειολόγος – Οικονομολόγος του Περιβάλλοντος, Αντιπρόεδρος PES Women
• Στυλιανός Μπλέτσας, Πρόεδρος Δ.Ε., Περιφερειακό Τμήμα Τ.Ε.Ε. Αιτωλοακαρνανίας
• Ζαχαρίας Νικολογιάννης, Οικονομικός Επόπτης, Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας
• Αναστάσιος Νικολαδάκης, ΚΟΙΝΣΕΠ «Ανακυκλώνω στην Πηγή»
• Ευάγγελος Παπαδάκης, Καθηγητής, Τμήμα ΔΠΦΠ
Παρεμβάσεις – Συζήτηση με το κοινό
18.30 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

 

 

Σελίδα 1 από 6

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία