Αγγελίες    Επικοινωνία

Παιδεία: Έντονες συζητήσεις περί …«όνου σκιάς»…
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Η απόφαση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως για τη μη αναγραφή του θρησκεύματος και τις ιθαγένειας στα απολυτήρια των μαθητών προκάλεσε έντονες παρεμβάσεις σαν να ήταν σωτήρια …ρηξικέλευθη λύση στο μείζον εθνικό πρόβλημα της προϊούσας κατάρρευσης της ελληνικής παιδείας

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Του Δημήτρη Στεργίου

 

Ένας αγωγιάτης μετέφερε με το γαϊδούρι του έναν Αθηναίο από την Αθήνα στα Μέγαρα. Όταν έπιασε ζέστη στο δρόμο, ο Αθηναίος θέλησε να πλαγιάσει στον ίσκιο του γαϊδουριού. Ο αγωγιάτης αντέδρασε διότι θεωρούσε ή διεκδικούσε τον ίσκιο του γαϊδουριού του ως δικό του και έλεγε στον Αθηναίο ότι είχε νοικιάσει μόνο τον γάϊδαρο και όχι τον … ίσκιο! ! Κι έγινε ένας μεγάλος καυγάς που κατέληξε στα δικαστήρια.

Αυτόν τον καυγά «δι΄ ασήμαντον» αφορμή μού θύμισαν οι έντονες και πυκνές συζητήσεις γύρω από το θέμα που άνοιξε η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κυρία Κεραμέως με την ανακοίνωση ότι καταργείται η αναγραφή του θρησκεύματος στους τίτλους σπουδών, συμμορφούμενη με την υπ’ αριθ. 28/2019 Απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), η οποία μάλιστα είχε χαρακτηρίσει, σαν να είναι … Συμβούλιο της Επικρατείας, ως αντισυνταγματική.

Κι ενώ, λοιπόν, έγινε και γίνεται χαμός σε όλα τα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα και δίκτυα ενημέρωσης για αυτήν την «Απόφαση – Σταθμό», σα να αποτελεί μία μείζονα λύση στο πρόβλημα της άλωσης της ελληνικής παιδείας, δεν έγινε το ίδιο πριν από λίγες ημέρες όταν σε έκθεσή της μια άλλη Ανεξάρτητη Αρχή, εκείνη της Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση διαπιστωνόταν ότι σήμερα σχεδόν οι μισοί μαθητές των Λυκείων να έχουν αυξημένη πιθανότητα να είναι λειτουργικά αναλφάβητοι, δηλαδή δεν ξέρουν διαβάζουν, να γράφουν και να μετράνε, και ό,τι με διαχρονικά στοιχεία που παρέθετα σε σχετικό μου σχόλιο, αυτό ο αναλφαβητισμός βαίνει συνεχώς αυξανόμενος μετά το 1981!

Είναι μελαγχολικό το συμπέρασμα αυτό για την αυριανή ελληνική κοινωνία, καθώς, όπως επισημαίνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το «λειτουργικά αναλφάβητο το άτομο δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ικανοποιητικά ανάγνωση, γραφή και αριθμητική για να ενταχθεί ως άτομο στην κοινωνία, απολαμβάνοντας πλήρως τα δικαιώματά του».

Η ίδια διαπίστωση προκύπτει και από τα απογοητευτικά πάλι αποτελέσματα στις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών, όπως προέκυπταν από τους διαγωνισμούς PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), που είναι ότι η Ελλάδα βρίσκεται μονίμως στην τρίτη και τελευταία (χειρότερη) ομάδα χωρών, με μέση επίδοση χαμηλότερη από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.

Αλλά, πέρα από τις μελαγχολικές αυτές διαπιστώσεις, δεν είδαμε να σχολιάζεται έντονα, όπως ο περί όνου σκιάς καυγάς του αγωγιάτη και του Αθηναίου, αυτό που εκκωφαντικά επισημαίνουν οι συντάκτες της παραπάνω έκθεσης για τον ολοένα αυξανόμενο λειτουργικό αναλφαβητισμό στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. «Τα προβλήματα που εμφανίζονται στο λύκειο, σε σύγκριση με το δημοτικό και το γυμνάσιο, δεν είναι προβλήματα αποκλειστικά του λυκείου αλλά όλων των βαθμίδων, τα οποία συσσωρευτικά κατέληξαν στο λύκειο, τονίζουν οι συντάκτες. «Προβληματίζει, βέβαια, το γεγονός ότι οι αντιλήψεις και οι πρακτικές του Δημοτικού και του Γυμνασίου, ίσως λόγω του υποχρεωτικού τους χαρακτήρα δεν αποτύπωσαν τα αρχόμενα προβλήματα λειτουργικού αναλφαβητισμού και ενδεχομένως δεν κινητοποιήθηκαν εγκαίρως», συμπληρώνουν.

 

Η συζήτηση και για τα Θρησκευτικά

Αλλά, ας πάμε και σε ένα άλλο παρεμφερές θέμα, εκείνο των αλλαγών στα Θρησκευτικά, τις οποίες προώθησε ο τότε υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης και οι οποίες κρίθηκαν ως αντισυνταγματικές και αντίθετες με τις βασικές αρχές της Ευρωπαϊκής Σύμβασης του Ανθρώπου από το Συμβούλιο της Επικρατείας, με ένα εκπληκτικό νομικό και εθνικό σκεπτικό που δεν συγκίνησε σχεδόν κανένα, εκτός από τους … «παπάδες», όπως λένε! Το μείζον αυτό θέμα, που αγγίζει ευαίσθητες πτυχές όλων των παλαιών και του σημερινού Συντάγματος, πέρασε σχεδόν στα «ψιλά» και ακόμη δεν γνωρίζει κανείς, μολονότι η απόφαση αυτή (660) δημοσιεύθηκε πριν ακριβώς από ενάμισι χρόνο, τον 2018 του 2018, αν έχει σπεύσει κανένας στη συνέχεια υπουργός Παιδείας να εξαφανίσει τις αλλαγές αυτές.

Υπενθυμίζω ότι στο ανώτατο δικαστήρια είχαν προσφύγει η Ιερά Μητρόπολη Πειραιά και άλλοι, ζητώντας την ακύρωση της απόφασης του τότε υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη. Η Ολομέλεια του ανωτάτου δικαστηρίου σε έκτακτη συνεδρίασή της στις 20 Μαρτίου 2018 δημοσίευσε την απόφασή της (660 του 2018), με την οποία ακύρωσε την επίμαχη υπουργική απόφαση και τις αλλαγές στη διδασκαλία των θρησκευτικών, που προέβλεπε τόσο στο δημοτικό όσο και στο γυμνάσιο, ενώ για το λύκειο εκκρεμεί άλλη προσφυγή. Ειδικότερα οι δικαστές του Συμβουλίου της Επικρατείας αποφάσισαν σχετικά με την απόφαση Φίλη για τα θρησκευτικά, ότι είναι αντίθετη με το άρθρο 16 του συντάγματος που ορίζει ότι η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και μεταξύ των σκοπών της είναι η ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης, διότι όπως κρίθηκε, από το πρόγραμμα σε δημοτικό και γυμνάσιο όπως προέβλεπε η επίμαχη υπουργική απόφαση, «φαλκιδεύεται ο επιβαλλόμενος από τη συνταγματική αυτή διάταξη σκοπός της ανάπτυξης, δηλαδή της Ορθόδοξης Χριστιανικής συνείδησης των μαθητών στα ανήκοντα στην επικρατούσα θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού,

Επίσης κρίθηκε ότι η εν λόγω απόφαση είναι αντίθετη με τη διάταξη του άρθρου 13 του Συντάγματος που κατοχυρώνει ως απαραβίαστη την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης, γιατί η προσβαλλόμενη απόφαση θα έπρεπε να απευθύνεται αποκλειστικά στους Ορθόδοξους Χριστιανούς μαθητές και να κατατείνει στην εμπέδωση και συνέχιση της Ορθόδοξης Χριστιανικής συνείδησης, καθώς η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση κλονίζει την Ορθόδοξη Χριστιανική συνείδηση που πριν από την έναρξη του σχολικού βίου διαμορφώνουν οι μαθητές το πλαίσιο του οικογενειακού τους περιβάλλοντος. Μάλιστα, η εισαγόμενη με την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι ικανή να παρέμβει στον ευαίσθητο ψυχικό κόσμο των μαθητών που δεν διαθέτουν την κριτική αντίληψη των ενηλίκων και να τους εκτρέψει από την Ορθόδοξη Χριστιανική συνείδηση.

Το σκεπτικό των συμβούλων της Επικρατείας καταλήγει ως εξής: «Με την απόφασή του ο Νίκος Φίλης, επικαλούμενος τη διεθνή επιστημονική συζήτηση καθώς τους στόχους διδασκαλίας των Ευρωπαϊκών μαθημάτων Θρησκευτικών, προσδιορίζει το μάθημα των Θρησκευτικών ως ένα διευρυμένο και με σαφείς θεολογικές προϋποθέσεις μάθημα, ενώ επιδιώκει τη συμμετοχή όλων των παιδιών στο μάθημα αυτό χωρίς καμία διάκριση, ανεξάρτητα από τη θρησκευτική πεποιθήσεις τους».

Κουφός Βασίλης

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία