Αγγελίες    Επικοινωνία

Απόστολος Παύλος, Έφεσος και Απτέρα

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Του Γ. Η. Ορφανού

Με αφορμή την επίσημη, το περασμένο καλοκαίρι, παρουσίαση γλυπτών μικρού μεγέθους της Αρτέμιδος και του Απόλλωνος, που είχαν βρεθεί στην Αρχαία Απτέρα και χρονολογούνται στα μέσα περίπου του 1ου αιώνα μ.Χ., από την Εφορία Αρχαιοτήτων Χανίων Κρήτης, όταν διάβαζα πρόσφατα την Καινή Διαθήκη, στάθηκα σε κάποιες παραγράφους, που οδήγησαν ξανά το νου μου στα εν λόγω αρχαιολογικά ευρήματα. 

Ως γνωστόν, κατά τις περιοδείες του στα μέσα του 1ου αι. μ.Χ., ο Απόστολος Παύλος, στην προσπάθειά του να κηρύξει το χριστιανισμό, συνάντησε αρκετά εμπόδια και δυσκολίες. 

Δεν ήταν μόνο το "κόλλημα" των ανθρώπων στις αρχαίες θρησκείες ή η άρνησή τους να δεχτούν τα κηρύγματά του για τη διδασκαλία και την Ανάσταση του Ιησού Χριστού. Δεν ήταν μόνο οι προπηλακισμοί που γνώρισε από τους κατοίκους διαφόρων περιοχών που δεν ήθελαν καν να ακούσουν όσα είχαν να τους πουν ο Παύλος και οι συνοδοί του.

Σε δύο περιπτώσεις, έχουμε "εκπροσώπους" της "καθεστηκυίας τάξης" να φανατίζουν και να ξεσηκώνουν τα πλήθη εναντίον της χριστιανικής διδαχής. Πρόκειται για ανθρώπους που υποκινούνται από τα οικονομικά τους συμφέροντα, τα οποία βλέπουν ότι, ενώ ήσαν σημαντικά στις ειδωλολατρικές κοινωνίες που ζουν, θα τα χάσουν εάν επικρατήσει ο χριστιανισμός. Οι άνθρωποι αυτοί μπορεί να είναι ιερείς, μάντεις, οιωνοσκόποι αλλά και τεχνίτες, γλύπτες ή χαλκουργοί. 

Έτσι, ας σταθούμε αρχικά στην Έφεσο, όπου έχουμε τον αργυροχόο Δημήτριο να ξεσηκώνει τους ομότεχνούς του κατά του Παύλου. Ο λόγος; Με τυχόν διάδοση του χριστιανισμού, οι άνθρωποι δε θα θέλουν πια να φτιάχνουν αγάλματα ή ειδώλια στη θεά Άρτεμη της Εφέσου ή σε άλλους αρχαίους θεούς των εθνικών και η τέχνη των αργυροχόων θα πέσει σε μαρασμό και, συνάμα, θα θεωρηθεί μηδαμινός ο ναός της μεγάλης θεάς Αρτέμιδος, θα στερηθεί, κατά το Δημήτριο, τη μεγαλοπρέπειά της αυτή που λατρεύεται σε ολόκληρη την επαρχία της Ασίας και την κατοικημένη γη. Τελικά, ο ξεσηκωμός του Δημητρίου και των τεχνιτών ήταν η αιτία, όπως διαβάζουμε στις "Πράξεις των Αποστόλων", όπου περιγράφεται η προαναφερθείσα ιστορία, να φύγουν ο Παύλος και οι συν αυτώ άρον άρον από την Έφεσο. 

Το δεύτερο περιστατικό, τέλος, "σύγκρουσης" Παύλου - τεχνιτών αναφέρεται από τον ίδιο στην "Προς Τιμόθεον, Β'" Επιστολή του. Ομιλεί για τα εμπόδια που του όρθωσε και τα κακά που του προξένησε κατά τις περιοδείες και τη διδασκαλία του χριστιανισμού ο Αλέξανδρος, ο οποίος ήταν χαλκουργός. 

Καταλήγοντας και επειδή η Αρχαιολογική Υπηρεσία, στην επίσημη παρουσίαση των αγαλματιδίων της Αρτέμιδος και του Απόλλωνα, ανέφερε ότι "είχαν πιθανότατα εισαχθεί από καλλιτεχνικά κέντρα εκτός της Κρήτης, προκειμένου να αποτελέσουν το οικιακό ιερό της ρωμαϊκής πολυτελούς οικίας που κοσμούσαν", ας μην αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να προήλθαν από την Έφεσο και τεχνίτες της, όπως τον Δημήτριο π.χ., που εναντιώθηκε στον Απόστολο Παύλο τα ίδια περίπου χρόνια που χρονολογήθηκε το εν λόγω σύνταγμα γλυπτών. Κάτι που ίσως ακούγεται λογικό και αναμενόμενο στα πλαίσια των (και καλλιτεχνικών) σχέσεων δύο μεγάλων επαρχιών της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, της Κρήτης και της Μ. Ασίας, του 1ου και του 2ου αι. μ.Χ..

 

 

Κουφός Βασίλης

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία