Αγγελίες    Επικοινωνία

Τα πρώτα 15 χιλιόμετρα της Παραιόνιας Οδού που συνδέει τη Λευκάδα, το Άκτιο και τη Βόνιτσα με την Ιόνια Οδό παραδόθηκαν σήμερα στην κυκλοφορία από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, παρουσία του υφυπουργού, Θάνου Μωραΐτη και τοπικών βουλευτών.

Πρόκειται για το τμήμα Άκτιο-Βόνιτσα μήκους 15 χιλιομέτρων από τα 48,5 χλμ που είναι το σύνολο του έργου από την Λίμνη Αμβρακία -σύνδεση με Ιόνια Οδό λίγο πριν την είσοδο της Αμφιλοχίας – μέχρι την υποθαλάσσια γέφυρα στο Άκτιο.

Όπως δήλωσε ο κ. Σπίρτζης σε 1,5 με 2 χρόνια θα ολοκληρωθούν και τα υπόλοιπα 33 χιλιόμετρα του οδικού άξονα.

«Ηταν ένα έργο εγκαταλελειμμένο που το αναστήσαμε, ένα έργο σκιάχτρο. Έπρεπε να είχε παραδοθεί ήδη από το 2012-13» τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

«Πρόκειται για μια από τις πολλές συνδέσεις της Ιονίας Οδού και των άλλων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων με τις παρακείμενες πόλεις, τουριστικά θέρετρα, λιμάνια και βιομηχανικά κέντρα που δεν είχαν προβλεφθεί και σχεδιαστεί ποτέ στις συγκεκριμένες παραχωρήσεις με ευθύνη εκείνων που σχεδίασαν αυτά τα έργα», ανέφερε ο υπουργός.

«Κανένας από τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, ούτε η Εγνατία Οδός δε συνδέονται με τις παρακείμενες πόλεις και τα βιομηχανικά τους κέντρα, πρόσθεσε ο υπουργός Υποδομών παραπέμποντας «στη Νέα Δημοκρατία και τους υπουργούς της».

Σημείωσε πάντως ότι «τα έργα δεν ανήκουν σε κυβερνήσεις, ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει και υποχρέωση των κυβερνήσεων και των αρμοδίων υπουργών είναι να τα κατασκευάζουν και να τα παραδίδουν στην ώρα τους».

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών, Δημήτρης Αναγνώπουλος, ο οδικός άξονας Αμβρακία – Άκτιο περιλαμβάνει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, τρείς μεγάλες κοιλαδογέφυρες και πέντε με έξι κόμβους.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

της Μαριάννας Τζάννε

Την αναστολή της κατακύρωσης του Άκτιου- Αμβρακία στο σχήμα Άκτωρ-ΤΕΡΝΑ, ύψους 150 εκατ. ευρώ διατάσσει σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, απόφαση που εκτιμάται ότι συμπαρασύρει και τον διαγωνισμό για την γραμμή 4 του μετρό ύψους 1,7 δισ. ευρώ.

Στο ΣτΕ είχε προσφύγει η GD Infrastrutture, που υποστηρίζεται από τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου, με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ζητώντας να μην προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία που ήταν προσωρινός μειοδότης, με έκπτωση 49,85%.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο κάνει αποδεκτή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων της Ιταλικής εταιρείας, θεωρώντας ότι η κοινοπραξία απάντησε με ανακριβή στοιχεία στο ερώτημα εάν υπάρχει εμπλοκή της σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Χωρίς δηλαδή να μπαίνει στην ουσία της υπόθεσης, το ΣτΕ φρενάρει το διαγωνισμό, διαπιστώνοντας ότι οι εταιρείες απόκρυψαν στοιχεία κατά την διαγωνιστική διαδικασία.

Οι δύο τεχνικές εταιρείες όπως και άλλες κατασκευαστικές έχουν προχωρήσει σε συμβιβασμό με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και έχουν καταβάλλει πρόστιμα, θεωρώντας ότι έχουν απαλλαγεί από οποιαδήποτε άλλη συνέπεια που σχετίζεται με συμπράξεις σε δημόσιες συμβάσεις. Για αυτό και στα υποβαλλόμενα έντυπα που υπέγραψαν για το διαγωνισμό και συγκεκριμένα στο Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης, οι δύο εταιρείες σε ερώτημα, εάν συμμετείχαν σε συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς που να προκαλούν παραβίαση των όρων του υγιούς ανταγωνισμού, το αρνήθηκαν (παρότι υπάρχει επιλογή ΝΑΙ ή ΟΧΙ, με διευκρινιστικές ερωτήσεις ανάλογα με την απάντηση).

Άλλωστε η δήλωση αυτή ήταν και το κύριο επιχείρημα της προσφεύγουσας εταιρείας, η οποία υποστήριξε στην προσφυγή της ότι ακόμη και αν δεν υπήρχε δόλος στην απόκρυψη στοιχείων, η δήλωση ήταν ψευδής, επηρεάζοντας με ουσιώδη τρόπο την κρίση της αναθέτουσας αρχής. Και ο λόγος όπως αναφέρει η απόφαση του ΣτΕ, είναι αν και οι εταιρείες έχουν αξιολογηθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, δεν έδωσαν τις αναγκαίες πληροφορίες, ούτε για μέτρα που τυχόν έλαβαν αλλά ούτε και προσκόμισαν στοιχεία που να αποδεικνύουν την αξιοπιστία τους.

Εάν η κοινοπραξία απαντούσε καταφατικά, με βάση και την τελευταία απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (υπόθεση Vossloh Laeis GmbH και Stadtwerke München GmbH), θα έπρεπε να περιγράψει τα γεγονότα αλλά και να αποδείξει τα μέτρα συμμόρφωσης και αυτοκάθαρσης που έχει λάβει (αλλαγή διοικητικού συμβουλίου, μέτρα εσωτερικού ελέγχου κ.α), προκειμένου η αναθέτουσα αρχή να διαπιστώσει εάν συντρέχει ή όχι λόγος αποκλεισμού από την διαγωνιστική διαδικασία.

Σημειώνεται ότι το έργο της αναθέτουσας αρχής εκδίδεται με την σύμφωνη γνώμη ειδικής Επιτροπής που έχει προβλέψει από τον περασμένο Μάιο, υπουργική απόφαση Δραγασάκη, (σ.σ για τη γνωμοδότηση επί της επάρκειας των ληφθέντων επανορθωτικών μέτρων οικονομικών φορέων προς απόδειξη της αξιοπιστίας τους), η οποία εκδίδεται εντός 30 ημερών από την απόφαση της αναθέτουσας αρχής. Η Επιτροπή απαρτίζεται από εκπροσώπους του υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Δικαιοσύνης η οποία συγκροτείται με απόφαση του υπουργού Οικονομίας. Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι η σύστασή της παραμένει ακόμη στα χαρτιά.

Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η οποία δημοσιεύτηκε τον περασμένο Οκτώβριο, βάζει σοβαρά εμπόδια με ποινή αποκλεισμού έως και τρία χρόνια στην συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς, εταιρειών που συμμετείχαν σε πρακτικές παραβίασης των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού. Θέτει επίσης προϋποθέσεις και όρους για να συμμετάσχει μια εταιρεία που έχει εμπλακεί σε ανάλογη υπόθεση, καθώς προβλέπει ότι οφείλει να έχει λάβει μέτρα εξυγίανσης προκειμένου να μην επαναληφθούν παρόμοιες πρακτικές.
 Εμπλοκή και στο μετρό;
Αρμόδιες πηγές με γνώση της υπόθεσης, εκτιμούν ότι η απόφαση του ΣτΕ δημιουργεί σοβαρές εμπλοκές και στον διαγωνισμό για την ανάθεση της γραμμής 4 του μετρό. Μάλιστα το σκεπτικό φαίνεται να δικαιώνει και την απόφαση της κοινοπραξίας Τέρνα-Vinci-Siemens να μην υποβάλλει δεσμευτική προσφορά στο διαγωνισμό, θεωρώντας ότι οι αποφάσεις του ΣτΕ μπορούν να δημιουργήσουν σοβαρές ανατροπές στα έργα. Οι εξελίξεις το επιβεβαιώνουν καθώς οι δύο κοινοπραξίες που συμμετείχαν στην β΄φάση του διαγωνισμού (Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και J&P Άβαξ-Ghella-Alstom), πληροφορίες αναφέρουν ότι απάντησαν κατά τον ίδιο αρνητικό τρόπο στο σχετικό ερώτημα (εάν συμμετείχαν σε συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς με σκοπό την νόθευση του ανταγωνισμού). Εκτιμάται ότι κατόπιν της απόφασης του ΣτΕ και αφού εκκρεμεί ανάλογη προσφυγή από την εταιρεία Μυτιληναίος, η Αττικό Μετρό βρίσκεται αντιμέτωπη με την ακύρωση του διαγωνισμού και την επαναπροκήρυξή του. Σε διαφορετική περίπτωση, είναι ορατός ο κίνδυνος να προχωρήσει ο διαγωνισμός και να εκτραπεί στην πορεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για τον ίδιο λόγο, έχουν μπλοκαριστεί αντίστοιχα και οι πρόδρομες εργασίες για την γραμμή 4 του μετρό, έργο στο οποίο μειοδότης ήταν επίσης η ΤΕΡΝΑ. Σε αυτό τον διαγωνισμό, προσφυγή στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών κατατέθηκε από την ΕΡΕΤΒΟ. Η ΑΕΠΠ έχει κάνει δεκτή την αίτηση της τεχνικής εταιρείας, εν πολλοίς με το ίδιο σκεπτικό. Η ΤΕΡΝΑ και η Αττικό Μετρό έχουν κατά πληροφορίες περιθώριο λίγων ημερών για να στραφούν κατά της επίμαχης απόφασης, διαφορετικά το έργο κινδυνεύει να χαθεί.

Ωστόσο το μεγάλο αγκάθι για το υπουργείο Υποδομών είναι τί θα γίνει με το διαγωνισμό του Άκτιο-Αμβρακία, που ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι και αποτελεί μια εργολαβία σκούπα που σέρνεται για χρόνια εξαιτίας της οικονομικής κατάρρευσης των αναδόχων του. Ένα σενάριο που φαντάζει και το επικρατέστερο είναι το έργο να ανατεθεί στο δεύτερο μειοδότη (την Ιταλική εταιρεία) εφόσον γίνει η αιτιολόγηση της προσφοράς του. Διαφορετικά, το υπουργείο θα περιμένει το επόμενο τρίμηνο μέχρι να εκδικαστεί η κύρια προσφυγή.
Μικρές πιθανότητες συγκεντρώνει η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού και αυτό λόγω των σοβαρών προβλημάτων οδικής ασφάλειας που αντιμετωπίζει το έργο αλλά και στον κίνδυνο να χαθούν οι ευρωπαϊκοί πόροι χρηματοδότησης. Κατόπιν αυτών, η αναθέτουσα αρχή θα έχει την τελική επιλογή, η οποία θα πρέπει να σταθμίσει, με βάση την απόφαση του δικαστηρίου τα δεδομένα και να ολοκληρώσει άμεσα τον επίμαχο διαγωνισμό.

Πηγή: newmoney.gr

Συνεχίζεται το αφιέρωμα του ypodomes.com για τα σημαντικά έργα του ΕΣΠΑ 2014-2020 που έχουν ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών -Περιβάλλον, Αειφόρος Ανάπτυξη (ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ).

Μετά τη λίστα των σιδηροδρομικών έργων σήμερα θα δούμε τα οδικά έργα. Μέσα σε αυτά τα δύο μεγάλα έργα του Πάτρα-Πύργος και Λαμία-Ξυνιάδα και άλλα άκομα. Η μία παρατήρηση που μπορούμε να κάνουμε είναι πως πέρα από την Παράκαμψη Χαλκίδας που αναμένεται όλα τα άλλα έργα είναι είτε σε διαδικασία προχωρημένου διαγωνισμού, είτε κατασκευάζονται.

Πιο συγκεκριμένα, τα οδικά έργα που χρηματοδοτούνται από το τρέχων ΕΣΠΑ είναι:

  1. Η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα–Πύργος που θα αναβαθμίσει το οδικό ΔΕΔ-Μ και θα συμβάλει στην άνετη, αξιόπιστη και ασφαλή οδική μετακίνηση στη βορειοδυτική Πελοπόννησο. Η λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Πάτρα – Πύργος σε συνέργεια με την αναβάθμιση του οδικού άξονα στο τμήμα Καλό Νερό – Τσακώνα μέσω εστιασμένων παρεμβάσεων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, θα συμβάλει στην προώθηση της υλοποίησης του αναλυτικού διευρωπαϊκού οδικού δικτύου στις Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου για μια ολοκληρωμένη οδική διασύνδεση των περιοχών της χώρας.
  2. Λαμία-Ξυνιάδα. Η υλοποίηση νέων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου Ε-65 στοχεύει στην ανάπτυξη του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας με την κατασκευή του νότιου τμήματος και τη διασύνδεσή του με τον οδικό άξονα ΠΑΘΕ.
  3. Αμβρακία Οδός. Με την υλοποίηση των παρεμβάσεων που αφορούν τη σύνδεση της περιοχής Ακτίου με την Ιόνια οδό ολοκληρώνεται ένας σημαντικός κλάδος του αναλυτικού ΔΟΔ που έχει πολλαπλό συγκοινωνιακό ρόλο για τη Δυτική Ελλάδα και την Περιφέρεια Ιόνιων Νήσων, καθώς ενισχύει τη συνδεσιμότητα με τα Ευρωπαϊκά Α/Δ και βελτιώνει την προσπελασιμότητα των περιοχών του Αμβρακικού από/προς το Βασικό Οδικό Δίκτυο της χώρας.
  4. Με την ολοκλήρωση του τελευταίου τμήματος του Κάθετου Άξονα Σιάτιστα–Ιεροπηγή–Κρυσταλλοπηγή (VA-45.0), τμήμα Κορομηλιά – Κρυσταλλοπηγή, η Εγνατία οδός αποκτά ένα ακόμη κάθετο άξονα, που αναμένεται να αναβαθμίσει τόσο τις διεθνείς μεταφορές όσο και την ασφάλεια των μετακινήσεων, ενώ θα συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη του νομού Καστοριάς αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας.

5-6. Η ολοκλήρωση των συνήθων, συνεχιζόμενων από την Προγραμματική Περίοδο 2007-2013, έργων στις Περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας και Κεντρικής Μακεδονίας που αφορά σε τμήματα των ΕΟ Λαμίας-Καρπενήσι και του καθέτου άξονα της Εγνατίας Οδού «Θεσσαλονίκη –Κασσάνδρεια», θα συμβάλει στη βελτίωση της προσπελασιμότητας και του επιπέδου οδικής ασφάλειας με αποτέλεσμα την αρτιότερη εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων και της αυξημένης, κατά περιόδους, τουριστικής κίνησης.

  1. Παράκαμψη Χαλκίδας. Με την κατασκευή της οδικής παράκαμψης της πόλης της Χαλκίδας, βελτιώνεται ένα σημείο κορεσμού του αναλυτικού ΔΟΔ που έχει σημαντικό ρόλο στη διασύνδεση του άξονα βορρά – νότου της νησιωτικής περιοχής της Εύβοιας με το βασικό ΔΟΔ (ΠΑΘΕ) και βελτιώνεται η προσπελασιμότητα της βόρειας Εύβοιας από/προς την περιοχή της Αθήνας και τη λοιπή χώρα.
  2. Σύνδεση 6ου Προβλήτα ΟΛΘ με οδικό δίκτυο. Με την κατασκευή της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης επιτυγχάνεται η σύνδεση του λιμένα με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Η ολοκλήρωση της σύνδεσης είναι σημαντική, δεδομένου ότι θα συμβάλει ιδιαίτερα στην περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του λιμανιού, με την διευκόλυνση της κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων, τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου προσέγγισης και απομάκρυνσης από τους χώρους του λιμένα και την ανακούφιση της τοπικής κυκλοφορίας.

9-10. Αναβάθμιση οδικού άξονα ΒΟΑΚ, τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος και αναβάθμιση ΒΟΑΚ κατά τμήματα (Άγιος Νικόλαος – Ηράκλειο και λοιπά τμήματα και Σύνδεση αστικών περιοχών με τον ΒΟΑΚ (Μουρνιές) που ενισχύουν τόσο τη διασυνδεσιμότητα / συμπληρωματικότητατου οδικού δικτύου της Κρήτης με τα άλλα μεταφορικά δίκτυα του νησιού, όσο και τη σύνδεση σημαντικών πόλεων/τουριστικών πόλων της Κρήτης.

  1. Κατασκευή/αναβάθμιση του οδικού άξονα Σίγρι – Καλλονή στη Λέσβο.
  2. Οδική σύνδεση της Εγνατίας Οδού με τον Λιμένα Αλεξανδρούπολης.

Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Να κόψει την κορδέλα στα πρώτα 15 χλμ της Αμβρακίας Οδού, ετοιμάζεται ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και γιατί όχι και ο ίδιος ο πρωθυπουργός.

Όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν διάφορα ρεπορτάζ, που ήθελαν τον Αλέξη Τσίπρα να κάνει εγκαίνια στο πρώτο κομμάτι της Αμβρακίας Οδού πριν το 2019, ενώ άλλα στις αρχές του νέου έτους. Έχουμε πλέον Μάρτιο και κανένα δεν επιβεβαιώθηκε, ωστόσο σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του mypreveza.gr, το τμήμα που ξεκινά περίπου 1,5χλμ μετά την Υποθαλάσσια Αρτηρία Ακτίου-Πρέβεζας και καταλήγει στην Βόνιτσα, στο ύψος του κόμβου με την Πάλαιρο, ολοκληρώνοντας και τη μισή παράκαμψη της πόλης, θα δοθεί στην κυκλοφορία μέσα στον Απρίλιο..........

Μάλιστα, στις 12 Μαρτίου συγκροτήθηκε επιτροπή προσωρινής παραλαβής των εργασιών, γεγονός που επιβεβαιώνει πως βρισκόμαστε λίγο πριν την παράδοση του συγκεκριμένου τμήματος. Το μόνο που απομένει είναι η ημερομηνία για το παραδοσιακό κόψιμο της κορδέλας.

Λίγες ημέρες νωρίτερα ο βουλευτής Λευκάδας με τη Νέα Δημοκρατία κ. Θανάσης Καββαδάς εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τις καθυστερήσεις στον υπό κατασκευή άξονα της Αμβρακίας Οδού. Όπως ο ίδιος λέει "Δεν έχει τελειωμό το σήριαλ της κατασκευής της Αμβρακίας οδού. Από το 2010, όταν πρωτοξεκίνησε το έργο που θα συνέδεε το Άκτιο με την Ιονία οδό, παρακάμπτοντας την Αμφιλοχία και αποδίδοντας σε χρήση έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο 48 χιλιομέτρων τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις δεν λένε να τελειώσουν".

 Το τελευταίο παράδειγμα, εκεί που όλοι πίστεψαν τις διαβεβαιώσεις του αρμόδιου Υπουργού ότι το έργο είχε μπει στις ράγες της ολοκλήρωσης, πριν λίγες μέρες όταν το ΣΤΕ έκανε δεκτή την αίτηση αναστολής έναρξης των εργασιών από τη δεύτερη μειοδότρια εταιρία.

Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει νέα πολύμηνη καθυστέρηση και αν η προσφεύγουσα εταιρεία δικαιωθεί σημαίνει ότι οι εργασίες θα ξεκινήσουν το λιγότερο σε ένα χρόνο.

Δυστυχώς αγκυλώσεις, εμμονές και τουλάχιστον περίεργη ανάπτυξη επιχειρηματολογίας από την πλευρά του υπουργείου μας οδήγησαν στη νέα αναβολή.

Είχα επισημάνει εξαρχής ότι η επανέναρξη των εργασιών θα έπρεπε να επιδιωχθεί από την πλευρά του Υπουργείου έπειτα από συνεννόηση με τις τότε αναδόχους εταιρίες και μάλιστα να εφαρμοστεί η πρόβλεψη του νόμου για «υποκαταστάτη» στην 4η εργολαβία που σχετίζεται με την παράκαμψη Αμφιλοχίας. Έτσι δεν θα πηγαίναμε σε νέο διαγωνισμό και δεν θα είχαμε νέες καθυστερήσεις. Οι φόβοι μας βγήκαν αληθινοί. Τώρα άρχισε νέος κύκλος δικαστικών διενέξεων και το μέλλον του έργου είναι και πάλι ασαφές.

Μάλιστα το Υπουργείο παραδέχτηκε σε απάντηση ερώτησής μου, που είχα καταθέσει στις 20/12/2017 ότι δεν υπάρχει κάποια μελέτη ανάλυσης κόστους-οφέλους για την εργολαβία «σκούπα» συγκριτικά με τη λύση που είχα προτείνει, ή όποια άλλη λύση θα μπορούσε να βρεθεί. Στην ίδια απάντηση το υπουργείο ανέφερε χαρακτηριστικά πως «..έχει βάλλει ως στόχο την ολοκλήρωσή του σε προτεραιότητα και σε περίπτωση που επιλεγεί η λύση της εργολαβίας «σκούπας», έχει θέσει ως χρόνο ολοκλήρωσής του με αποκλειστική ημερομηνία περαίωσης το 1ο εξάμηνο του 2019». Κάτι τέτοιο είναι φυσικά αδύνατο να συμβεί μετά τις τελευταίες εξελίξεις.

Επίσης δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό το ποσό που πρέπει να επιστραφεί στο ελληνικό Δημόσιο από τις εταιρείες που διέλυσαν τις προηγούμενες εργολαβίες. Σημειώνεται ότι έως τη διάλυση αυτών των εργολαβιών το έργο της 4ης εργολαβίας (παράκαμψη Αμφιλοχίας) είχε ολοκληρωθεί, στο σύνολό του κατά περίπου 60%.

Με όλα αυτά οι κάτοικοι της Λευκάδας, της Πρέβεζας, της Αιτωλοακαρνανίας και όλων των γύρω περιοχών αλλά και οι διερχόμενοι επισκέπτες θα εξακολουθήσουν για πολύ καιρό ακόμα να χρησιμοποιούν ένα παλαιό και επικίνδυνο δρόμο στον οποίο συχνά συμβαίνουν ατυχήματα και θανατηφόρα δυστυχήματα.

Παράλληλα, υπάρχει ο κίνδυνος, αν ο χρόνος που θα χρειαστεί για να απεμπλακεί ο διαγωνισμός από τις δικαστικές περιπέτειες είναι μεγάλος, να στενέψουν και τα περιθώρια για τη χρηματοδότηση από τρέχον ΕΣΠΑ, το οποίο καλύπτει το έργο μέχρι τα τέλη του 2022. Τότε θα πρόκειται πραγματικά για καταστροφή!

Δεν θέλω με όσα προανέφερα να γίνω «μάντης» κακών, αλλά η μέχρι τώρα διαχείριση από τη μεριά του Υπουργείου και του Υπουργού δεν προοιωνίζεται καλή. Γιατί ακόμη και τα 15 χιλιόμετρα που είναι έτοιμα να παραδοθούν (από το Άκτιο μέχρι τη Βόνιτσα) αναμένουν να βρεθεί «ελεύθερος χρόνος» για τον κύριο Υπουργό, για να κάνει τα εγκαίνια! Εγκαίνια που θα γίνουν σε ένα «μισό» έργο μόνο για προεκλογικούς σκοπούς. Έως τότε θα συνεχίσουμε να θρηνούμε θύματα….»

Ανακοίνωση εξέδωσε ο βουλευτής Λευκάδας με τη Νέα Δημοκρατία Θανάσης Καββαδάς σχετικά με τις καθυστερήσεις στον υπό κατασκευή άξονα της Αμβρακίας Οδού. Όπως ο ίδιος λέει «Δεν έχει τελειωμό το σήριαλ της κατασκευής της Αμβρακίας οδού. Από το 2010, όταν πρωτοξεκίνησε το έργο που θα συνέδεε το Άκτιο με την Ιονία οδό, παρακάμπτοντας την Αμφιλοχία και αποδίδοντας σε χρήση έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο 48 χιλιομέτρων τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις δεν λένε να τελειώσουν.

Το τελευταίο παράδειγμα, εκεί που όλοι πίστεψαν τις διαβεβαιώσεις του αρμόδιου Υπουργού ότι το έργο είχε μπει στις ράγες της ολοκλήρωσης, πριν λίγες μέρες όταν το ΣΤΕ έκανε δεκτή την αίτηση αναστολής έναρξης των εργασιών από τη δεύτερη μειοδότρια εταιρία.

Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει νέα πολύμηνη καθυστέρηση και αν η προσφεύγουσα εταιρεία δικαιωθεί σημαίνει ότι οι εργασίες θα ξεκινήσουν το λιγότερο σε ένα χρόνο.
Δυστυχώς αγκυλώσεις, εμμονές και τουλάχιστον περίεργη ανάπτυξη επιχειρηματολογίας από την πλευρά του υπουργείου μας οδήγησαν στη νέα αναβολή.

Είχα επισημάνει εξαρχής ότι η επανέναρξη των εργασιών θα έπρεπε να επιδιωχθεί από την πλευρά του Υπουργείου έπειτα από συνεννόηση με τις τότε αναδόχους εταιρίες και μάλιστα να εφαρμοστεί η πρόβλεψη του νόμου για «υποκαταστάτη» στην 4η εργολαβία που σχετίζεται με την παράκαμψη Αμφιλοχίας. Έτσι δεν θα πηγαίναμε σε νέο διαγωνισμό και δεν θα είχαμε νέες καθυστερήσεις. Οι φόβοι μας βγήκαν αληθινοί. Τώρα άρχισε νέος κύκλος δικαστικών διενέξεων και το μέλλον του έργου είναι και πάλι ασαφές.

Μάλιστα το Υπουργείο παραδέχτηκε σε απάντηση ερώτησής μου, που είχα καταθέσει στις 20/12/2017 ότι δεν υπάρχει κάποια μελέτη ανάλυσης κόστους-οφέλους για την εργολαβία «σκούπα» συγκριτικά με τη λύση που είχα προτείνει, ή όποια άλλη λύση θα μπορούσε να βρεθεί. Στην ίδια απάντηση το υπουργείο ανέφερε χαρακτηριστικά πως «..έχει βάλλει ως στόχο την ολοκλήρωσή του σε προτεραιότητα και σε περίπτωση που επιλεγεί η λύση της εργολαβίας «σκούπας», έχει θέσει ως χρόνο ολοκλήρωσής του με αποκλειστική ημερομηνία περαίωσης το 1ο εξάμηνο του 2019». Κάτι τέτοιο είναι φυσικά αδύνατο να συμβεί μετά τις τελευταίες εξελίξεις.

Επίσης δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό το ποσό που πρέπει να επιστραφεί στο ελληνικό Δημόσιο από τις εταιρείες που διέλυσαν τις προηγούμενες εργολαβίες. Σημειώνεται ότι έως τη διάλυση αυτών των εργολαβιών το έργο της 4ης εργολαβίας (παράκαμψη Αμφιλοχίας) είχε ολοκληρωθεί, στο σύνολό του κατά περίπου 60%.

Με όλα αυτά οι κάτοικοι της Λευκάδας, της Πρέβεζας, της Αιτωλοακαρνανίας και όλων των γύρω περιοχών αλλά και οι διερχόμενοι επισκέπτες θα εξακολουθήσουν για πολύ καιρό ακόμα να χρησιμοποιούν ένα παλαιό και επικίνδυνο δρόμο στον οποίο συχνά συμβαίνουν ατυχήματα και θανατηφόρα δυστυχήματα.

Παράλληλα, υπάρχει ο κίνδυνος, αν ο χρόνος που θα χρειαστεί για να απεμπλακεί ο διαγωνισμός από τις δικαστικές περιπέτειες είναι μεγάλος, να στενέψουν και τα περιθώρια για τη χρηματοδότηση από τρέχον ΕΣΠΑ, το οποίο καλύπτει το έργο μέχρι τα τέλη του 2022. Τότε θα πρόκειται πραγματικά για καταστροφή!

Δεν θέλω με όσα προανέφερα να γίνω «μάντης» κακών, αλλά η μέχρι τώρα διαχείριση από τη μεριά του Υπουργείου και του Υπουργού δεν προοιωνίζεται καλή. Γιατί ακόμη και τα 15 χιλιόμετρα που είναι έτοιμα να παραδοθούν (από το Άκτιο μέχρι τη Βόνιτσα) αναμένουν να βρεθεί «ελεύθερος χρόνος» για τον κύριο Υπουργό, για να κάνει τα εγκαίνια! Εγκαίνια που θα γίνουν σε ένα «μισό» έργο μόνο για προεκλογικούς σκοπούς. Έως τότε θα συνεχίσουμε να θρηνούμε θύματα….»

Πηγή: ypodomes.com

Προ των πυλών της δημοπράτησης βρίσκεται πλέον το έργο της διπλής σύνδεσης Λευκάδας με την Αμβρακία Οδό. Συγκεκριμένα, πριν από μερικές ημέρες σε συνάντηση που είχε ο βουλευτής Λευκάδας, Θανάσης Καββαδάς, με τον αρμόδιο Διευθυντή της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών, κ. Δημ. Τασιόπουλο, έγινε γνωστό ότι στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτος θα προκηρυχθεί το έργο και ότι τον Ιανουάριο του 2019 θα «τρέξει» ο σχετικός διαγωνισμός για την κατάθεση προσφορών. Σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, η σύμβαση για το έργο θα υπογραφεί στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2019.

Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε διατυπώσει στα τέλη του 2017 συγκεκριμένες αντιρρήσεις για τη σκοπιμότητα χρηματοδότησης και υλοποίησης του οδικού τμήματος Ακτίου-Αγίου Νικολάου, που αποτελεί τμήμα του διπλού οδικού έργου σύνδεσης «Βόνιτσα-Αγ. Νικολάου-Λευκάδας και Ακτίου-Αγ. Νικολάου», ενώ ο βουλευτής είχε καταθέσει στις 23 Νοεμβρίου 2017 σχετική ερώτηση στη Βουλή.

Σύμφωνα με την ενημέρωση που έλαβε ο κ. Καββαδάς από τον κ. Τασιόπουλο, η αρμόδια Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, DG REGIO, προχώρησε στην έγκριση της χρηματοδότησης του έργου της διπλής σύνδεσης της Λευκάδας ως ενιαίο έργο, δηλαδή πρόκειται να κατασκευαστεί κανονικά και το πρώτο τμήμα από τη Βόνιτσα έως τη Λευκάδα, μήκους 16 χιλιομέτρων περίπου και το δεύτερο από το Άκτιο έως τον Άγιο Νικόλαο, μήκους 5 χιλιομέτρων περίπου.

Προβλέπεται επίσης και η κατασκευή του νέου αγωγού ύδρευσης μήκους 7,5χλμ στα εμπλεκόμενα τμήματα. Το έργο θα υλοποιηθεί κανονικά βάσει του υπάρχοντος σχεδιασμού και της χρηματοδότησης από το Ε.Π. «Δυτικής Ελλάδας 2014-2020».

Στο σχετικό έγγραφό της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει ότι το έργο είναι αναγκαίο για την ευρύτερη περιοχή και διατυπώνει επίσης συγκεκριμένες μη δεσμευτικές προτάσεις για την κατασκευή του έργου προκειμένου να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια και προκειμένου το έργο να συμβάλλει καλύτερα στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, σηματοδοτώντας ένα νέο τρόπο σχεδιασμού των οδικών έργων περισσότερο συμβατά με το περιβάλλον και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει:
- Μετατροπή των περισσότερων ισόπεδων κόμβων σε κυκλικών (roundabouts)
- Αναθεώρηση προς τα κάτω των ορίων ταχύτητας (προβλέπονται 90χμλ./ώρα στο τμήμα Βόνιτσα-Λευκάδα και 80χλμ. στο τμήμα Άκτιο-Άγιος Νικόλαος)
- Κατασκευή ποδηλατόδρομου στο τμήμα Βόνιτσα-Λευκάδα
- Για το τμήμα Άκτιο – Άγιος Νικόλαος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν κρίνει αναγκαία την κατασκευή κατά τμήματα δύο πρόσθετων λωρίδων κυκλοφορίας για βραδυπορούντα οχήματα.

Πηγή: ypodomes.com

Σελίδα 1 από 5

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία