Αγγελίες    Επικοινωνία

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Βράβευση μαθητών στο Αιτωλικό

Ο Σύλλογος Τριτέκνων Αιτωλικού και Περιχώρων “Η ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ”, θα προβεί σε βράβευση των επιτυχόντων μαθητών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, για τα οικονομικά ενήμερα μέλη του, το Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2018 και ώρα 17 μ.μ στο manu cafe, στην πλατεία Αιτωλικού.

Για το Δ.Σ
Ο πρόεδρος
Μαντέλος Χρήστος

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοινώνει τα παιδικά και εφηβικά βιβλία, τους/τις συγγραφείς και τους εικονογράφους που κέρδισαν τα τέσσερα Κρατικά Βραβεία Παιδικού Βιβλίου 2017.

Πρόκειται για εκδόσεις του έτους 2016 στις οποίες κατέληξε η αρμόδια Κριτική Επιτροπή, κάνοντας την επιλογή της από τις Βραχείες Λίστες μετά από επανειλημμένες συνεδρίες και μακρές συζητήσεις. Από τη Διεύθυνση Γραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού δίνεται στη δημοσιότητα και το σκεπτικό βράβευσης για τα βιβλία που πλειοψήφησαν καθώς και για εκείνα που μειοψήφησαν σε κάθε κατηγορία.

Αναλυτικά:

Το Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου απονεμήθηκε κατά πλειοψηφία στον Κώστα Χαραλά για το έργο του με τίτλο Μαύρο πρόβατο στο Τέξας, εκδόσεις Μεταίχμιο 2016.

Το Κρατικό Βραβείο Εικονογραφημένου Παιδικού Βιβλίου απονέμεται κατά πλειοψηφία στον εικονογράφο Αχιλλέα Ραζή και στην συγγραφέα Αργυρώ Πιπίνη για το έργο τους με τίτλο Μελάκ, μόνος, εκδόσεις Καλειδοσκόπιο 2016

Το Κρατικό Βραβείο Εφηβικού - Νεανικού βιβλίου απονέμεται κατά πλειοψηφία στην  Αλεξάνδρα Μητσιάλη  για το έργο της  με τίτλο Ξυπόλυτοι ήρωες,  εκδόσεις Πατάκη 2016

Το Κρατικό Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για παιδιά απονέμεται κατά πλειοψηφία στην Έλσα Μυρογιάννη  για το έργο της  με τίτλο Τα φαντάσματα του Θόδωρου Παπαγιάννη,  εκδόσεις Καλειδοσκόπιο 2016

Σύμφωνα με τις αιτιολογικές εκθέσεις της Κριτικής Επιτροπής, τα βραβευμένα βιβλία πραγματεύονται: ζητήματα ετερότητας, αλλά με έναν τρόπο υπαινικτικό και όχι επιβλητικό (Μαύρο πρόβατο στο Τέξας), επίσης το δύσκολο, αλλά ακόμα επίκαιρο προσφυγικό θέμα με έναν εικαστικό τρόπο που καταφέρνει να αποτυπώσει το σκοτάδι και τον φόβο όταν γίνονται ελπίδα για καλύτερο αύριο (Μελάκ, μόνος). Ο φακός πέφτει και στα γεγονότα της πρόσφατης ιστορίας, με έντονο το σχολιασμό της κοινωνικής πραγματικότητας της εποχής και των κοινωνικών/ταξικών διαστρωματώσεων, και προσοχή στην ψυχολογία των χαρακτήρων (Ξυπόλυτοι ήρωες) και, τέλος, μέσα από τη βιογραφία ενός Ηπειρώτη καλλιτέχνη ενθαρρύνεται ένας γόνιμος προβληματισμός για θέματα σύγχρονης ελληνικής ιστορίας καθώς και για ζητήματα παιδείας και εκπαίδευσης, αλλά και πολιτικής (Τα φαντάσματα του Θόδωρου Παπαγιάννη).

Την αρμόδια κριτική Επιτροπή Κρατικών Βραβείων Παιδικού Βιβλίου συναποτελούν: η καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Θράκης Αναστασία Οικονομίδου (Πρόεδρος), η καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Μένη Κανατσούλη (Αντιπρόεδρος), η καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τασούλα Τσιλιμένη , η καθηγήτρια στο ΕΚΠΑ Αγγελική Γιαννικοπούλου, η συγγραφέας Σοφία Μαντουβάλου, ο εικονογράφος Τζουλιάνο Καγκλής, η εικονογράφος  Ίρις Σαμαρτζή, η κριτικός Κατερίνα Δερματά και η κριτικός  Χρύσα Κουράκη.

Ακολουθεί το σκεπτικό της Επιτροπής Κρατικών Βραβείων για τη βράβευση των παιδικών-νεανικών βιβλίων. Στον ιστότοπο του ΥΠΠΟΑ έχουν αναρτηθεί και οι βραχείες λίστες Κρατικών Βραβείων Παιδικού- Νεανικού Βιβλίου.

Η Επιτροπή Απονομής Κρατικών Βραβείων Παιδικού Βιβλίου 2017 (εκδόσεις 2016) ανακοινώνει το σκεπτικό βράβευσης των βιβλίων που διακρίθηκαν ανά κατηγορία:

Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου

Κώστας Χαραλάς, Μαύρο πρόβατο στο Τέξας, εκδόσεις Μεταίχμιο 2016

Το βιβλίο του Κώστα Χαραλά είναι μια εξαιρετική ιστορία, η πλοκή της οποίας ξεδιπλώνεται μέσα από τις δυο παράλληλες πρωτοπρόσωπες αφηγήσεις των εφήβων πρωταγωνιστών της. Τα δυο αγόρια μεγαλώνουν σε μονογονεϊκές οικογένειες, ζουν μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα, με κοινό σημείο αναφοράς τον αθλητισμό: τένις για το παιδί μεγαλοαστικής οικογένειας, μπάσκετ για τον μικρό εργαζόμενο μιας ‘προβληματικής’ λαϊκής οικογένειας. Αναδεικνύονται έτσι ζητήματα ετερότητας, αλλά με έναν τρόπο υπαινικτικό και όχι επιβλητικό. Οι δυο πρωταγωνιστές εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους για την πραγματικότητα που βιώνουν, ωριμάζουν γρηγορότερα, μέσα από τις ευθύνες του πρωταθλητισμού και κόντρα στον εγωισμό των γονιών που παίζουν τα δικά τους παιχνίδια μέσω των παιδιών τους, αλλά κυρίως αγωνίζονται να κατακτήσουν τους στόχους τους και να ζήσουν τη ζωή τους, όπως οι ίδιοι την ονειρεύονται. Το βιβλίο διακρίνεται για την εφηβική λαλιά της αφήγησης, τους διακριτούς, αληθοφανείς και ‘ζωντανούς’ χαρακτήρες του και την πολλαπλότητα των θεμάτων που προσεγγίζει με τρόπο ρεαλιστικό , σκληρό και συγχρόνως αισιόδοξο.

Τα μέλη της επιτροπής επίσης συζήτησαν για δυο ακόμη βιβλία της βραχείας λίστας:

Το βιβλίο Παπούτσια με φτερά της Μαρίας Παπαγιάννη (εκδόσεις Πατάκη), το οποίο διακρίθηκε ως ένα ιδιαίτερο μυθιστόρημα μαγικού ρεαλισμού, όπου η ουτοπία και η πραγματικότητα συνδυάζονται με έναν ποιητικό τρόπο διαμορφώνοντας έτσι πολλαπλά επίπεδα ανάγνωσης.

Το βιβλίο 10 μέρες στην τρελογιαγιά της Λώρης Κέζα (εκδόσεις Μεταίχμιο), ένα πρωτότυπο από πλευράς θέματος βιβλίο το οποίο σκιαγραφεί με χιούμορ τη σχέση αγάπης μιας ανατρεπτικής Αμερικανίδας γιαγιάς με τα εγγόνια της. Η σχέση τους, στην οποία «Απαγορεύεται το απαγορεύεται», σπάζει πολλά στερεότυπα, ανάμεσά τους και αυτό της τρίτης ηλικίας, και αναδεικνύει την αισιόδοξη πλευρά της ζωής.

Βραβείο Εικονογραφημένου Παιδικού Βιβλίου

Αχιλλέας Ραζής, Αργυρώ Πιπίνη , Μελάκ, μόνος, εκδόσεις Καλειδοσκόπιο 2016

Το βιβλίο της Αργυρώς Πιπίνη (κείμενο) και του Αχιλλέα Ραζή (εικονογράφηση) καταπιάνεται με το δύσκολο, αλλά -δυστυχώς ακόμα- επίκαιρο προσφυγικό θέμα. Ο λόγος της Πιπίνη αιχμηρός, κοφτός, μια γροθιά στο στομάχι. Η συγγραφέας σε ρόλο σκηνοθέτη, μεταπηδά συνεχώς με μαεστρία από τον ποιητικό στον πεζό λόγο, από την τριτοπρόσωπη αφήγηση στην πρωτοπρόσωπη, από τον ενεστώτα χρόνο στον αόριστο. Η επαναλαμβανόμενη χρήση ρημάτων (“…Τρέμει. Φοβάται. Τρέχει. Φοβάται…”) προσδίδει ένα γρήγορο, ασθμαίνοντα ρυθμό στην αφήγηση. Λόγος και εικόνα άρρηκτα συνδεδεμένα: Τα κινηματογραφικά πλάνα του Ραζή, η γεμάτη εντάσεις χρωματική του παλέτα, οι ματιέρες που χρησιμοποιεί, ο τρόπος που εικαστικά το σκοτάδι και ο φόβος γίνονται ελπίδα για καλύτερο αύριο, συνδυάζονται άψογα με τη γραφή της Πιπίνη. Ξεκάθαρες φόρμες οι χαρακτήρες του βιβλίου, αλλά με ακαθόριστα χαρακτηριστικά, υπενθυμίζουν πως ο πόλεμος δεν έχει συγκεκριμένο πρόσωπο. Έτσι κι ο Μελάκ, μια μπλε φιγούρα που τρέχει σε όλο το βιβλίο, με θολό αλλά γεμάτο εκφραστικότητα πρόσωπο, στο τελευταίο φωτεινό κι ελπιδοφόρο τρίπτυχο, αποκτά ξεκάθαρη μορφή και εμφανίζεται σε πρώτο πλάνο κλείνοντας το μάτι στον αναγνώστη σαν να του λέει: “Εδώ είμαι, μη με ξεχνάς”. 

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στην καλαίσθητη έκδοση του βιβλίου: Το σχήμα του, η ποιότητα του χαρτιού, η εκτύπωση κι η επιμέλεια της έκδοσης, συντελούν στην ανάδειξη της δουλειάς των δύο δημιουργών και προσδίδουν χαρακτήρα και μοναδικότητα στο βιβλίο.

Το βιβλίο Παιδικά όνειρα της Μαρίνας Μιχαηλίδου-Καδή (κείμενο) και της Ντανιέλας Σταματιάδη (εικονογράφηση) εκδόσεις Πατάκη, είναι επίσης ένα εικονογραφημένο βιβλίο που συζητήθηκε για τη διαχρονικότητα του θέματος του, για τον ευαίσθητο τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει τα παιδικά όνειρα αλλά και την απαισιόδοξη, πεζή αντιμετώπισή τους από τους ενήλικες. Εντύπωση έκανε στην επιτροπή η μαγική, γεμάτη ζωντάνια, ταξιδιάρικη και εύστοχη εικονογράφηση της Σταματιάδη στην οποία παρεισφρέει έξυπνα και η έννοια της πολυπολιτισμικότητας. Η διγλωσσία του κειμένου, ελληνικά και αγγλικά, είναι άλλο ένα πλεονέκτημα του βιβλίου καθώς το ‘ανοίγει’ και σε ξενόγλωσσο κοινό.

Το βιβλίο Το σπίτι το δικό μας του Βαγγέλη Ηλιόπουλου (κείμενο) και της Μαρίνας Στελλάτου (εικονογράφηση) εκδόσεις Παιδική Νομική Βιβλιοθήκη, είναι άλλη μια περίπτωση που απασχόλησε την επιτροπή κυρίως για τον τρόπο που προσεγγίζει το θέμα των αστέγων. Ο Ηλιόπουλος και η Στελλάτου συνθέτουν ένα πολύχρωμο παζλ στο εσωτερικό ενός ακινητοποιημένου αυτοκινήτου που αποτελεί τη μοναδική στέγη ενός άνεργου πατέρα και της κόρης του. Το ονειρεμένο, από εικαστική άποψη, καταφύγιο μοιάζει σαν ένα patchwork όλης της υδρογείου κι έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη μουντή και δυσοίωνη πραγματικότητα που βιώνουν οι χαρακτήρες. Ο λόγος του Ηλιόπουλου είναι ώριμος, λιτός και περιεκτικός, χωρίς περιττούς μελοδραματισμούς. Τα εύλογα ερωτήματα της μικρής ηρωίδας της ιστορίας σε συνδυασμό με τη χρήση-επεξεργασία φωτογραφιών από τη Στελλάτου, δίνουν ένα ακόμα πιο ρεαλιστικό αποτέλεσμα, αλλά κι ένα δυνατό μήνυμα.

Ένα ακόμη βιβλίο που συζητήθηκε για την ανάδειξη του βραβείου ήταν το Οχ, χταπόδι λάθος πόδι των Αντώνη Παπαθεοδούλου (κείμενο) και Πέτρου Μπουλούμπαση (εικονογράφηση) εκδόσεις Παπαδόπουλος. Η έξυπνη ιστορία με το Γιάννο το χταπόδι, που τα πόδια του μπερδεύονται μεταξύ τους και αναλαμβάνουν λάθος επάγγελμα το καθένα, η έμμετρη γραφή με τις διασκεδαστικές ομοιοκαταληξίες, τα κωμικά περιστατικά, αλλά και η αφαιρετική, ευρηματική και χιουμοριστική εικονογράφηση του Μπουλούμπαση, όλα συνάδουν στη δημιουργία ενός απολαυστικού βιβλίου που γνωρίζει αλλά και σέβεται το νεαρό κοινό στο οποίο απευθύνεται.

Βραβείο Εφηβικού - Νεανικού Βιβλίου

Αλεξάνδρα Μητσιάλη, Ξυπόλυτοι ήρωες, εκδόσεις Πατάκη 2016

Το μυθιστόρημα της Αλεξάνδρας Μητσιάλη Ξυπόλυτοι ήρωες (εκδόσεις Πατάκη), που κέρδισε το βραβείο εφηβικού βιβλίου, ανήκει στην κατηγορία μυθιστορήματος που ασχολείται με γεγονότα της πρόσφατης ιστορίας. Μολονότι ιστορικό, είναι ένα βιβλίο με έντονο το σχολιασμό της κοινωνικής πραγματικότητας της εποχής και των κοινωνικών/ταξικών διαστρωματώσεων, ενώ ο ψυχολογικός φωτισμός των χαρακτήρων καθιστά την ιστορία των καθημερινών ανθρώπων που έρχονται κοντά στον αναγνώστη και αναπνέουν μαζί του. Η Μητσιάλη, για να γράψει το μυθιστόρημα αυτό, μελέτησε σε βάθος τις υπάρχουσες πηγές, συνέλεξε και επέλεξε στοιχεία ώστε το βιβλίο της, αν και μυθοπλαστικό, να έχει όχι μόνο αληθοφάνεια αλλά ακρίβεια και πιστότητα στα γεγονότα. Πτυχές της ιστορίας της πόλης της Θεσσαλονίκης αλλά και γενικότερα των σελίδων της Γερμανικής Κατοχής που ελάχιστα έχουν θιγεί μέχρι στιγμής στη Λογοτεχνία για Νέους -όπως για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης και για το Ξυπόλυτο Τάγμα- ζωντανεύουν με τρόπο που γοητεύει το σημερινό αναγνώστη. Η ιστορική επιστήμη έχει προχωρήσει στην έρευνα του Εβραϊκού ζητήματος στη Θεσσαλονίκη και ανέδειξε το πολύπτυχο του θέματος αναφορικά με το διωγμό τους και την υφαρπαγή των περιουσιών τους, αλλά επίσης και τον τρόπο που κάποιοι –Χριστιανοί/αντάρτες– προσπάθησαν να τους βοηθήσουν και να τους σώσουν. Από αυτό το υλικό η Μητσιάλη άντλησε στοιχεία και τα περιέκλεισε σε μια πλούσια, πολύμορφη αφήγηση. Το βιβλίο, πληθωρικό στις σελίδες του, στους χαρακτήρες του, στα γεγονότα που συναρμολογούν μια πλοκή που συναρπάζει, είναι πράγματι ένα μυθιστόρημα με την κλασσική σημασία του όρου. Και επιπλέον είναι ένα μυθιστόρημα που δίνει πρωταγωνιστικό ρόλο όχι μόνο στα πρόσωπα αλλά και στην ίδια την πόλη. Η κατοχική Θεσσαλονίκη αναπαρασταίνεται με ακρίβεια και η περιδιάβαση στην πόλη δίνει στον τωρινό περιηγητή της πληροφόρηση και συγκίνηση.

Η πόλη αποτελεί το φόντο και στο άλλο σημαντικό μυθιστόρημα που προτάθηκε για το βραβείο αλλά μειοψήφησε, την Αμαρτωλή πόλη του Μάνου Κοντολέων (εκδόσεις Πατάκη). Η πόλη, η σύγχρονη πόλη, μια πόλη σκληρή και αδυσώπητη με τους νέους ανθρώπους στην εποχή της οικονομικής κρίσης, έχει επίσης ρόλο πρωταγωνιστικό. Οι χαρακτήρες με το ψυχολογικό βάθος που τους προσδίδεται αντιπροσωπεύουν τις πολλές διαφορετικές εκδοχές μιας δύσκολης πραγματικότητας. Ο ρεαλισμός αποτελεί βασικό ατού του μυθιστορήματος.

Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για παιδιά

Έλσα Μυρογιάννη, Τα φαντάσματα του Θόδωρου Παπαγιάννη, εκδόσεις Καλειδοσκόπιο 2016

Το βιβλίο Τα φαντάσματα του Θόδωρου Παπαγιάννη, γραμμένο από την Έλσα Μυρογιάννη σε ύφος προσιτό στα παιδιά και εικονογραφημένο με φωτογραφίες από το αρχείο Θόδωρου Παπαγιάννη, εστιάζει στα εντυπωσιακά γλυπτά που δημιούργησε ο γλύπτης και Καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Θόδωρος Παπαγιάννης με υλικά που συνέλεξε μετά τα βίαια επεισόδια και την καταστροφική φωτιά στο Πολυτεχνείο το 1991. Η Έλσα Μυρογιάννη επιλέγει το λογοτεχνικό είδος της βιογραφίας διαγράφοντας έναν πλήρη κύκλο από τα παιδικά χρόνια του Ηπειρώτη καλλιτέχνη, ο οποίος ξεκίνησε από το χωριό του το Ελληνικό Ιωαννίνων, φοίτησε σε σχολεία, που όλα, από το δημοτικό σχολείο του χωριού του μέχρι το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, αποτελούν προσφορά Ηπειρωτών ευεργετών, και αφού έμαθε, ταξίδευσε, είδε, δημιούργησε, δίδαξε, ξαναγύρισε στο γενέθλιο τόπο του και θεμελίωσε το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ‘Θ. Παπαγιάννης’. Παρόλο που το κέντρο ενδιαφέροντος της καλαίσθητης έκδοσης είναι αναμφισβήτητα οι υπερμεγέθεις τοτεμικές φιγούρες των Φαντασμάτων, που σαν υπερκόσμια ξόανα και αποτρεπτικά σκιάχτρα έρχονται από το παρελθόν για να μας οδηγήσουν στο μέλλον, η βιογραφία του καλλιτέχνη δίνει τη δυνατότητα στον αναγνώστη όχι μόνο να παρακολουθήσει την πορεία του γλύπτη μέχρι την κορυφαία στιγμή της δημιουργίας του, αλλά παράλληλα τον ενθαρρύνει να συνδέσει τα Φαντάσματα τόσο με το ελληνικό τοπίο, αγροτικό και αστικό, όσο κυρίως με μια πλούσια καλλιτεχνική παράδοση αιώνων. Και επιπλέον, αποκαλύπτοντας το ιστορικό συγκείμενο μέσα στο οποίο γεννήθηκαν, καλεί σε έναν γόνιμο προβληματισμό για θέματα σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, όπως τις αρχές του διαφωτισμού, ζητήματα παιδείας και εκπαίδευσης, αλλά και πολιτικής -Ποια είναι τα όρια της δημοκρατίας;- και τέχνης, όπως η εκφραστική και συμβολική δύναμη των υλικών, το έργο τέχνης στο δημόσιο χώρο, ή ο ρόλος της τέχνης στην άρθρωση πολιτικού λόγου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το κεφάλαιο που αναφέρεται στην επανοηματοδότηση των πολύσημων Φαντασμάτων, όταν τοποθετηθούν σε διαφορετικά χωροχρονικά περιβάλλοντα, π.χ. στο μουσείο Μπενάκη εν μέσω οικονομικής κρίσης ή στο Βυζαντινό και Χριστιανικό μουσείο, όπου συνδυασμένα με συνθέσεις με θέμα το ψωμί, αποκτούν πρόσθετες θρησκευτικές και αρχετυπικές συνυποδηλώσεις.

Η επιτροπή συζήτησε ακόμη το βιβλίο Με τους ζωγράφους της Πινακοθήκης Αβέρωφ (συγγραφή Μαρίζα Ντεκάστρο, εκδόσεις Ίδρυμα Ευαγγέλου Αβέρωφ-Τοσίτσα 2016), το οποίο αποτελεί έναν εξαιρετικό εικονογραφημένο Οδηγό για νέους, και όχι μόνο. Μάλιστα το συγκεκριμένο βιβλίο δεν περιορίζεται αποκλειστικά στους επισκέπτες της Πινακοθήκης, αλλά αφορά κάθε φιλότεχνο, αφού η συγγραφέας, με τη βοήθεια 22 πινάκων της μόνιμης συλλογής καταφέρνει με τρόπο απλό και ενδιαφέροντα να ενημερώσει τον αναγνώστη για την εξέλιξη της ζωγραφικής στην Ελλάδα, αλλά και τα κυριότερα κινήματα και τάσεις της ζωγραφικής που παρατηρήθηκαν διεθνώς τον 19ο και 20ο αιώνα.

Επιπλέον η επιτροπή συζήτησε και το βιβλίο Πράκτορες του Πλανήτη: Η εκδίκηση του Πουφ (συγγραφή Ελένη Ανδρεάδη, Μεταίχμιο 2016), το δεύτερο μιας πολυβραβευμένης σειράς, που έχει ως θέμα την ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος απέναντι στις κλιματολογικές αλλαγές. Σε παιγνιώδες ύφος, έντονη χιουμοριστική διάθεση και με δυνατότητα χρήσης νέων τεχνολογιών, το βιβλίο καταφέρνει να εμπλέξει το παιδί-αναγνώστη τόσο στην αφηγηματική διαδικασία όσο και σε περιβαλλοντικές δράσεις.

Στους διεκδικητές των βραβείων BRAVO 2018 συγκαταλέγεται η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, η οποία βρίσκεται ανάμεσα στις 87 υποψηφιότητες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης που συγκέντρωσαν την υψηλότερη βαθμολογία, μέσα από τη διαδικασία Διαλόγου του Θεσμού, με τη συμμετοχή 9.250 Ενεργών Πολιτών και 130 Κοινωνικών Εταίρων που συμμετείχαν στις Επιτροπές Αξιολόγησης.

Οι διακριθέντες Οργανισμοί θα ανακοινωθούν κατά την τελετή βράβευσης, που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της 9ης Ετήσιας Εκδήλωσης του Θεσμού Bravo, την Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2018, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπου είναι προσκεκλημένη η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

Οι τέσσερις Δράσεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας που έχουν προταθεί για τα BRAVO Awards 2018 είναι οι εξής:

- Δίκτυο «Συμμαχία για την Επιχειρηματικότητα και Ανάπτυξη στη Δυτική Ελλάδα» (ΣΕΑΔΕ)

Περιφερειακό σύστημα υποστήριξης επιχειρήσεων, που περιλαμβάνει επιχειρηματικούς ηγέτες, εκπαιδευτές, ερευνητές, περιφερειακούς συμβούλους και άλλους ειδικούς.

«Κάνε κάτι δραστικό κόψε πια το πλαστικό»

Η ευαισθητοποίηση της μαθητικής κοινότητας και των πολιτών, μέσω επιμορφωτικών ημερίδων και βιωματικής μάθησης, για την κατάργηση της χρήσης της πλαστικής σακούλας.

- Πληροφοριακό σύστημα υποστήριξης του σχεδιασμού και της ανάπτυξης των δρομολογίων της μεταφοράς μαθητών στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας

Βέλτιστη οργάνωση μεταφοράς των φοιτητών στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με τη χρήση συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών (GIS) σε πραγματικό χρόνο.

- Υγειονομική κάλυψη πρόληψη και προστασία σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας

Προσφορά υπηρεσιών υγείας σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες με έμφαση στην πρόληψη.

Τα βραβεία BRAVO 2018 αφορούν στις καλές πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης στους τομείς της Διακυβέρνησης, του Περιβάλλοντος και της Κοινωνίας, που υλοποιούνται από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Επιχειρήσεις και φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών. Η επιλογή των βραβευθέντων έγινε από τους ίδιους τους πολίτες μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας.

Ο θεσμός BRAVO, που τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, τα τελευταία οκτώ χρόνια έχει ανοίξει έναν μεγάλο κοινωνικό διάλογο για την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση και την εκπαίδευση της κοινωνίας και των πολιτών στα θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Εταιρεία της Χρονιάς η Energean

Με τον καλύτερο τρόπο κλείνει μια εντυπωσιακή χρονιά η Energean, καθώς κατακτά και τα τρία βραβεία στα οποία ήταν υποψήφια από το Oil and Gas Council.

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της Τελετής Απονομής των Oil and Gas Council “Awards of Excellence” («Βραβεία Αριστείας») που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της 4ης Δεκεμβρίου στο Hilton Park Lane στο Λονδίνο, η Energean κέρδισε το βραβείο για τη «Συμφωνία της Χρονιάς» (Deal of the Year), η οποία αναφέρεται στην εισαγωγή της εταιρείας στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, καθώς και το βραβείο «Εταιρεία Πετρελαίου και Αερίου της Χρονιάς» (Oil & Gas Company of the Year για κεφαλαιοποίηση έως 1 δισεκ. δολάρια).

Επίσης, το βραβείο «Διευθύνων Σύμβουλος της Χρονιάς» (Executive of the Year) κέρδισε ο κ. Μαθιός Ρήγας, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Energean, ο οποίος με αφορμή τις ξεχωριστές αυτές διακρίσεις δήλωσε τα εξής:

«Η Energean είχε ένα καταπληκτικό 2018 που χαρακτηρίστηκε από σημαντικά γεγονότα:

-Την άντληση κεφαλαίων ύψους 2 δισεκ. δολαρίων από τις αγορές

-Τη μεγαλύτερη εδώ και τέσσερα χρόνια Δημόσια Εγγραφή εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου στο Λονδίνο και την ένταξη της μετοχής στον δείκτη FTSE250.

-Τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης για το ύψους 1,6 δισεκ. δολαρίων project της ανάπτυξης των κοιτασμάτων Karish και Tanin στο Ισραήλ, παράλληλα με την εξασφάλιση 12 συμβολαίων πώλησης 4,2 δισεκ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως μέσω του μοναδικού FPSO στην Ανατολική Μεσόγειο.

-Τη σταθερή ανά τρίμηνο αύξηση της παραγωγής στην Ελλάδα.

Μέσα σε δέκα χρόνια, δημιουργήσαμε εκ του μηδενός 400 εκατ. βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου βεβαιωμένα και δυνητικά αποθέματα  Η Energean είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένη για την κατάκτηση αυτών των βραβείων κύρους που αποτελούν αναγνώριση των σημαντικών επιτευγμάτων αυτής της χρονιάς».

Σημειώνεται ότι για την κατάκτηση των βραβείων η Energean είχε ανταγωνισμό από μερικά από τα σημαντικότερα ονόματα στη διεθνή βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς μεταξύ των υποψηφίων για τη «Συμφωνία της Χρονιάς» ήταν η ύψους 10 δισεκ. δολαρίων συμφωνία εξαγοράς των χερσαίων assets της BHP Biliton στις ΗΠΑ από την BP, ενώ μεταξύ των υποψηφίων για το βραβείο «Διευθύνων Σύμβουλος της Χρονιάς» ήταν η Katie Jackson της Shell, ο Patrick Pouyanne της Total, o Karl Johnny Hersvik  της Aker BP κ.α.

Του πρεσβευτή eTwinning για το νομό Αιτωλοακαρνανίας
κ. Γιώργου Γιωτόπουλου

 

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του eTwinning, (https://www.etwinning.net/el/pub/countries.cfm) μέχρι και σήμερα, 13.283 έργα eTwinning έχουν πραγματοποιηθεί ή υλοποιούνται σε χρόνο ενεστώτα, συμμετέχουν ή έχουν συμμετάσχει 24.659 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ τα σχολεία που έχουν εγγραφεί είναι 7.917.

Προκειμένου να γίνει καλύτερα αντιληπτή η συμμετοχή της Ελλάδας στο eTwinning, αρκεί να γίνει μια αναφορά είτε σε γειτονικές χώρες, είτε σε χώρες με παρόμοιο πληθυσμό, όπως φαίνεται στον ιστότοπο της ελληνικής Wikipedia.

 

Έργα

Εκπαιδευτικοί

Σχολεία

Πληθυσμός χώρας

Τουρκία

25.479

140.273

55.160

80.810.525

Ιταλία

22.495

65.650

11.646

60.415.129

Ελλάδα

13.283

24.659

7.917

10.768.193

Πορτογαλία

8.096

15.534

1.747

10.291.027

Σουηδία

3.103

9.918

3.121

10.196.177

Πίνακας 1. Συμμετέχουσες χώρες στο eTwinning

Όπως φαίνεται στον πιο πάνω πίνακα 1, σε χώρες με παρόμοιο πληθυσμό, όπως η Πορτογαλία και η Σουηδία, η Ελλάδα υπερτερεί τόσο σε έργα και σε εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν, καθώς και σε σχολεία. Συγκρίνοντας την Ελλάδα με τη Σουηδία, φαίνεται ότι η Ελλάδα υλοποιεί 4 φορές παραπάνω έργα, έχει σχεδόν 3 φορές παραπάνω συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και 2 φορές παραπάνω συμμετέχοντα σχολεία. Σε σύγκριση με την Πορτογαλία, έχει 1,5 φορές παραπάνω έργα, 2,5 φορές παραπάνω συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και περίπου 2 φορές παραπάνω συμμετέχοντα σχολεία.

Σε σύγκριση με την Ιταλία η οποία έχει σχεδόν εξαπλάσιο αριθμό πληθυσμού, τα έργα τους είναι σχεδόν διπλάσια από τα ελληνικά, ενώ τα σχολεία τους που συμμετέχουν είναι μόλις 1,5 φορές περισσότερα από τα αντίστοιχα Ελληνικά.

Ακόμη και με την Τουρκία η οποία έχει σχεδόν οκταπλάσιο αριθμό πληθυσμού, τα έργα τους είναι λιγότερα από το διπλάσιο των δικών μας, παρόλο που συμμετέχουν 6 φορές παραπάνω εκπαιδευτικοί σε σύγκριση με τους Έλληνες.

Το eTwinning ξεκίνησε το 2005 και ως σκοπό έχει τη συνεργασία των σχολείων στην Ευρώπη μέσω της χρήσης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) παρέχοντας υποστήριξη, εργαλεία και υπηρεσίες για σχολεία. Το eTwinning προσφέρει επίσης ευκαιρίες δωρεάν και συνεχούς Επαγγελματικής Ανάπτυξης μέσω διαδικτύου για εκπαιδευτικούς. Στην Ελλάδα έχει υψηλή αναγνωρισιμότητα και αποδοχή από τους εκπαιδευτικούς τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι αφιερώνοντας αρκετό από τον προσωπικό ελεύθερο χρόνο τους, χτίζουν δικτυακές συνεργασίες με σχολεία στην Ευρώπη, γνωρίζουν αλλά και μεταδίδουν νέες γνώσεις, αποκτούν ψηφιακές δεξιότητες και οικοδομούν τον μελλοντικό Ευρωπαίο Πολίτη, μέσα από τις κοινές αξίες και το όραμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η άοκνη προσπάθειά τους, το μεράκι τους και η εθελοντική προσφορά τους, τους αντάμειψε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς 533 Ελληνικά έργα βραβεύτηκαν με την Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας για το έτος 2018.

Τι είναι η Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας;

Η Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας αποτελεί ένα δεύτερο δείγμα επιτυχίας και καταδεικνύει ότι το έργο ανταποκρίνεται σε ένα ορισμένο Ευρωπαϊκό πρότυπο. Μετά τη λήψη της Ευρωπαϊκής Ετικέτας Ποιότητας μπορεί το έργο να συμμετάσχει στο διαγωνισμό των Βραβείων eTwinning.

Απονέμεται από την Κεντρική Υπηρεσία Υποστήριξης (ΚΥΥ - Βρυξέλλες) σε εκπαιδευτικούς συμμετέχοντες σε έργο το οποίο: 

έχει προταθεί για Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας από τουλάχιστον μία Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης, μετά από μια διαδικασία διαλογής. Κάθε Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης προωθεί το καλύτερο ένα τρίτο των έργων που τιμήθηκαν με Εθνική Ετικέτα Ποιότητας με βάση τη βαθμολογία τους όσον αφορά στην ποιότητά τους.

περιλαμβάνει τουλάχιστον δύο εταίρους που έχουν λάβει την Εθνική Ετικέτα Ποιότητας. Η Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας απονέμεται μόνο μία φορά ετησίως και παρουσιάζεται στη Διαδικτυακή Πύλη του eTwinning.

Πρόκειται για αναγνώριση η οποία σε Ευρωπαϊκό επίπεδο αναδεικνύει την Ελλάδα για ακόμη μια χρονιά στις πρώτες θέσεις του πίνακα.

Χώρα

Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας

Τουρκία

795

Ιταλία

731

Ελλάδα

533

Ισπανία

420

Ρουμανία

303

Γαλλία

272

Πολωνία

272

Πορτογαλία

239

Γερμανία

70

Σουηδία

12

Πίνακας 2. Απονομή Ευρωπαϊκών Ετικετών Ποιότητας

Σύμφωνα με τον πιο πάνω πίνακα 2, από τα στοιχεία που έχουν αντληθεί από την επίσημη ευρωπαϊκή πύλη του eTwinning (https://www.etwinning.net/el/pub/highlights/schools-awarded-european-q18.htm) φαίνεται ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις του πίνακα, ενώ δειγματοληπτικά παρατίθενται στοιχεία και από άλλες χώρες (41 χώρες συμμετείχαν συνολικά).

Στο ευρωπαϊκό συνέδριο συμμετείχε και η Ελληνική Αποστολή η οποία αποτελείτο από 33 άτομα και από τον εκπρόσωπο της Ελληνικής Κυβέρνησης κ. Χασάπη Δημήτριο. Η Ελληνική Αποστολή απαρτιζόταν από τον κ. Παρασκευά Μιχάλη, Υπεύθυνο της Εθνικής Υπηρεσίας Υποστήριξης eTwinning, ΙΤΥΕ «Διόφαντος», από μέλη της Εθνικής Υπηρεσίας Υποστήριξης (ΕΥΥ), πρεσβευτές και πρέσβειρες της δράσης eTwinning, καθώς και από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που συμμετείχαν στο συνέδριο που έγινε στη Βαρσοβία από τις 25 – 27 Οκτωβρίου 2018. Κατά τη διεξαγωγή του συνεδρίου, τους απονεμήθηκαν βραβεία για την εξαιρετική δουλειά την οποία πραγματοποίησαν μαζί με τους μαθητές/τριες τους, δίνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο, προστιθέμενη αξία στο υπάρχον έργο τους, αποκομίζοντας τελικά, καινούργιες εμπειρίες και γνώσεις από το ταξίδι αυτό.

Το Λύκειο των «Εκπαιδευτηρίων Πάνου» συμμετείχε τη Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2018 στο 6ο Επιμορφωτικό Σεμινάριο Εκπαιδευτικών του Προγράμματος «ΛΕΜΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ» που πραγματοποιήθηκε από το Ίδρυμα «Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» στην Αθήνα και παρέδωσε στην κ. Βαρδινογιάννη το βραβείο «Μαλάλα» εκ μέρους του «Ευρωπαϊκού Μαθητικού Συμβουλίου».

Το «Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συμβούλιο» είναι ένας νεοσύστατος θεσμός που αποτελείται από μαθητές Λυκείου χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με στόχο να ακουστούν οι φωνές της νέας γενιάς στα ευρωπαϊκά φόρα και συνεδριάζει στην έδρα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο μία φορά τον χρόνο, πραγματοποιώντας μία σειρά από πρωτότυπες δράσεις. Το Λύκειο των «Εκπαιδευτηρίων Πάνου» αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη του παραπάνω θεσμού.

Στο πλαίσιο τη συγκρότησης αυτού του Συμβουλίου και της εξοικείωσης των μαθητών με μία από τις βασικότερες αρχές της λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που είναι ο σεβασμός στα ανθρώπινα Δικαιώματα, θεσπίστηκε ένα τιμητικό βραβείο που θα μπορούσε να απονείμει το «Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συμβούλιο» σε μία προσωπικότητα με σπουδαία ανθρωπιστική δράση και το οποίο θα έφερε το όνομα της Μαλάλα Γιουσαφζάι.

Οι μαθητές, χωρισμένοι σε διακρατικές ομάδες, πρότειναν προσωπικότητες που διακρίνονται για την ανθρωπιστική τους δράση, προκειμένου να επιλέξουν μία από αυτές για να της απονείμουν το εν λόγω βραβείο κατά τη διάρκεια της ολομέλειας του Μαθητικού Συμβουλίου στο Στρασβούργο. Οι μαθητές του Λυκείου των «Εκπαιδευτηρίων Πάνου» πρότειναν την κ. Μαριάννα Βαρδινογιάννη.

Η δημόσια διαβούλευση που έγινε ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας eTwinning, κατέληξε στην επιλογή 5 προσωπικοτήτων.

Υποψήφιοι ήταν ο πρώην Πρόεδρος των Η.Π.Α. Barack Obama, o αείμνηστος μαχητικός Ιταλός δημοσιογράφος Alessandro Leogrande, o Ιταλός ιερέας Don Luigi Ciotti που εδώ και χρόνια αγωνίζεται ενάντια στην βία, ο ακτιβιστής συγγραφέας από την Αιθιοπία Befeqadu Hailu και η Πρέσβυς Καλής Θελήσεως της UNESCO Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη.

Η συνέχεια δόθηκε στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Μαθητικού Συμβουλίου που συγκλήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του Στρασβούργου στις 23 Μαρτίου 2018. Οι 180 μαθητές που συμμετείχαν, ψήφισαν και επέλεξαν κατά πλειοψηφία την απονομή της σημαντικής αυτής διάκρισης στην Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της UNESCO κυρία Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη για το συνολικό έργο και την προσφορά της στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Η παράδοση του βραβείου έγινε τη Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2018 στο 6ο Επιμορφωτικό Σεμινάρίο Εκπαιδευτικών του Προγράμματος «ΛΕΜΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ». Το Λύκειο των «Εκπαιδευτηρίων Πάνου» εκπροσώπησαν ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Γεώργιος Κοτρώνης, οι φιλόλογοι Θεόδωρος Τομαράς και Ευαγγελία Αλεξοπούλου, καθώς και οι μαθήτριες της Γ΄ Λυκείου Κάτια Κρέτση και Δήμητρα Κολλάρου.

Οι καθηγητές – φιλόλογοι Θεόδωρος Τομαράς και Ευαγγελία Αλεξοπούλου, που υλοποιούν το πρόγραμμα, στην ομιλία τους αναφέρθηκαν στις δράσεις που πραγματοποίησε το Σχολείο κατά τη σχολική χρονιά 2017-2018 και ιδιαίτερα για τη βράβευση της κ. Βαρδινογιάννη από το «Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συμβούλιο» στο Στρασβούργο, κατά τη σύγκλησή του στις 21-23 Μαρτίου 2018.

«Μία χώρα γίνεται σπουδαία, όσο σπουδαίοι είναι οι άνθρωποί της.   Μέσω της διάκρισης αυτής αναγνωρίζεται το σπουδαίο έργο που έχετε κάνει όλα αυτά τα χρόνια και αναγνωρίζεται συγχρόνως και η Ελλάδα ως μία χώρα που πρωτοστατεί στα ανθρωπιστικά ζητήματα», ανέφερε στην ομιλία του ο κ. Γεώργιος Κοτρώνης, ιδιοκτήτης και Διευθύνων Σύμβουλος   των «Εκπαιδευτηρίων Πάνου».

Με εμφανή συγκίνηση, αλλά και έκπληξη, η κυρία Βαρδινογιάννη παρέλαβε το βραβείο από τους μαθητές, τονίζοντας ότι το βραβείο αυτό δεν της ανήκει, αλλά ανήκει στην Ελλάδα και τους πολίτες της που αποδεικνύουν καθημερινά το μεγαλείο της ανθρωπιάς και της αγάπης για τον συνάνθρωπο.

Θέλοντας να ευχαριστήσει τους μαθητές για την μεγάλη τιμή, η κυρία Βαρδινογιάννη τούς προσέφερε το βιβλίο της με τίτλο «Μελετώντας τις προκλήσεις της γυναικείας ταυτότητας: Αναζητήσεις στη Μινωική Κοινωνία» και τους συμβούλευσε να μην το βάζουν ποτέ κάτω, να προχωρούν χωρίς ποτέ να κάνουν πίσω, ενώ τους ευχήθηκε να πραγματοποιούν πάντοτε τα όνειρά τους.

Σε ένδειξη αναγνώρισης του σπουδαίου έργου της κ. Βαρδινογιάννη, οι εκπρόσωποι των «Εκπαιδευτηρίων Πάνου» ανακοίνωσαν ότι θα θεσπίσουν μία υποτροφία με το όνομά της, η οποία θα συμβολίζει την αριστεία και την πρόοδο.  

Από την πλευρά της, η κ. Βαρδινογιάννη διαβεβαίωσε τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς που εκπροσώπησαν το σχολείο, ότι θα βρίσκεται δίπλα τους και θα στηρίζει τις προσπάθειές τους.

Σελίδα 6 από 13

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία