Αγγελίες    Επικοινωνία

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος κατέθεσε ερώτηση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή με θέμα "Αβέβαιο το μέλλον κατασκευής της Αμβρακίας οδού".

Ακολουθεί αναλυτικά η ερώτηση:

Κύριε Υπουργέ, 
Η κατασκευή της Αμβρακίας Οδού αποτελεί έργο πνοής για τη Δυτική Ελλάδα. Τα συνολικά 48,5 χλμ. αυτής θα αποτελέσουν έναν ασφαλή αυτοκινητόδρομο με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές που θα συνδέει την Ιόνια Οδό με το αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου – Πρέβεζας, καθώς και με το νησί της Λευκάδας, συνιστώντας μοχλό ανάπτυξης και τουριστικής ώθησης της περιοχής.
Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε στις 16 Μαρτίου 2010 με μια ιδιαίτερη τμηματοποίηση. Πιο συγκεκριμένα, το έργο χωρίστηκε σε τέσσερα τμήματα με ξεχωριστούς προϋπολογισμούς και ξεχωριστές εργολαβίες. 
Η ολοκλήρωση, ωστόσο, του έργου βάλτωσε, με αποτέλεσμα η Αιτωλοακαρνανία και η ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας να συνεχίζουν να πληρώνουν υψηλό φόρο αίματος λόγω της κακής κατάστασης του οδικού δικτύου.
Στις με αρ. πρωτ. 5912/2016 και 3189/2018 ερωτήσεις μου προς τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών είχα θέσει τα παραπάνω ζητήματα και είχα ζητήσει ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης του έργου.
Η απάντηση του Υπουργείου Υποδομών συνίστατο αρχικά στην πρόθεση του Υπουργείου για χορήγηση παρατάσεων των προθεσμιών ολοκλήρωσης των εργολαβιών με την επίκληση λόγων που ανάγονταν σε καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, στην αντιμετώπιση γεωτεχνικών προβλημάτων, στην ανάγκη τροποποίησης των σχετικών μελετών, στην έκδοση περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων κλπ. Στη συνέχεια, όταν δε και οι παρατάσεις αυτές δεν στάθηκαν αρκετές για την υλοποίηση του έργου, το Υπουργείο απαντώντας σε νέα ερώτησή μου με ενημέρωσε ότι η 1η και η 2η σύμβαση θα εκτελεσθούν με τις ήδη εγκατεστημένες εργολαβίες, ενώ η 3η και η 4η σύμβαση θα ενταχθούν σε νέα εργολαβία. Εντέλει λίγους μήνες μετά δημοπρατήθηκε εργολαβία-σκούπα.
Σήμερα, ήδη εννέα και πλέον χρόνια από την έναρξη των εργασιών, έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία από τα τέλη Απριλίου 2019 ένα μικρό μόνο μέρος της οδού μήκους μόλις 15 χιλιομέτρων, συνδέοντας το Άκτιο με την Βόνιτσα, ενώ το υπόλοιπο τμήμα παραμένει σε εκκρεμότητα. Εργασίες δε, δεν βρίσκονται σε εξέλιξη σε κανένα τμήμα.
 Ήδη, οι δικαστικές εμπλοκές που έχουν προκληθεί λόγω της προσφυγής των ενδιαφερόμενων εταιριών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά και την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για καρτέλ στα δημόσια έργα, φαίνεται ότι οδηγούν το διαγωνισμό σε ακύρωση και το μέλλον του έργου σε αβεβαιότητα. Δεν θα πρέπει δε να λησμονείται ότι το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ ως έργο-γέφυρα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, η οποία με τα δεδομένα αυτά δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα συνεχίσει να υφίσταται.

Κύριε Υπουργέ, οι πολίτες της Αιτωλοακαρνανίας, της Πρέβεζας, της Λευκάδας, απαιτούν συγκεκριμένες απαντήσεις και δεσμεύσεις του Υπουργείου για την κατασκευή της Αμβρακίας οδού, ενός έργου που η ολοκλήρωσή του όχι μόνο θα συνεπάγεται καλύτερες και ταχύτερες μετακινήσεις, αλλά κυρίως θα εδραιώσει την ασφάλεια στο ιδιαίτερα επικίνδυνο οδικό δίκτυο της περιοχής, όπου συνεχίζουμε να θρηνούμε θύματα. Επισημαίνω ότι ιδίως στο 4ο τμήμα του έργου (Παράκαμψη Αμφιλοχίας) έχουμε δυστυχώς σταθερά σε ετήσια βάση θανατηφόρα ατυχήματα καθώς και ατυχήματα με σωματικές βλάβες. Πλέον είναι πιο φανερό από ποτέ, ότι η κατασκευή του έργου βρίσκεται “στον αέρα” και είναι άγνωστο το εάν και πότε θα ολοκληρωθεί. Είναι συνεπώς η στιγμή για λήψη πολιτικών αποφάσεων και ευθεία αντιμετώπιση του προβλήματος στη βάση της αποφυγής οποιωνδήποτε καθυστερήσεων, παρατάσεων, διοικητικών και δικαστικών εμπλοκών. Σχεδόν δέκα χρόνια μετά την έναρξη του έργου δεν υπάρχει περιθώριο για χάσιμο άλλου χρόνου και το Υπουργείο θα πρέπει να θέσει σε πρώτη προτεραιότητα την εξέλιξη και ολοκλήρωση αυτού. 
Κατόπιν αυτών ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Ποια είναι σήμερα τα δεδομένα που επικρατούν στην εξέλιξη του διαγωνισμού και της εργολαβίας κατασκευής της Αμβρακίας οδού;
2. Πώς σκοπεύει το Υπουργείο να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο ακύρωσης της εργολαβίας-σκούπα και σε ποιες ενέργειες θα προβεί για να διασφαλίσει τόσο την απρόσκοπτη κατασκευή του έργου όσο και τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου; Ποιος θα είναι ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου σε μία τέτοια περίπτωση και πως θα διασφαλισθεί ότι δεν θα χρειαστεί πάλι η πάροδος ετών μέχρι να δοθεί τελικά στην κυκλοφορία;
3. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί το Υπουργείο ώστε να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του έργου και τη μη απώλεια των κοινοτικών πόρων;
4. Έχει προβεί το Υπουργείο στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αντιμετωπισθούν ολοκληρωτικά και σε μόνιμη βάση οι παράγοντες που προκάλεσαν την καθυστέρηση των εργολαβιών (όπως οι καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις, στις απαλλοτριώσεις κλπ); 
5. Υφίστανται σήμερα άλλα δεδομένα που ενδέχεται να προκαλέσουν νέες καθυστερήσεις στο έργο και αν ναι ποιά είναι αυτά και πώς σκοπεύει να τα αντιμετωπίσει το Υπουργείο ώστε οι πολίτες της Δυτικής Ελλάδας να μην βρεθούν και πάλι προ εκπλήξεων και νέων παρατάσεων;

 Ο Ερωτών Βουλευτής
Δημήτρης Κωνσταντόπουλος

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 5 Ιουλίου ο διαγωνισμός για το μεγάλο έργο της διπλής οδικής σύνδεσης της Λευκάδας με την Αμβρακία Οδό, πιο συγκεκριμένα το τμήμα Άκτιο -  Άγιος Νικόλαος και Βόνιτσα-Λευκάδα.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μέσα από τη διαδικασία μειοδότησε η ΑΚΤΩΡ με ποσοστό έκπτωσης 51%.

Τώρα εφόσον δεν έχουμε προσφυγές από άλλους διεκδικητές, θα προχωρήσει η ανακήρυξη του μειοδότη σε προσωρινό ανάδοχο. Στη συνέχεια η υπογραφή της σύμβασης, κάτι που με πολύ μετριοπαθείς προβλέψεις δεν θα γίνει πριν από τις αρχές του νέου έτους. Αυτό βέβαια με την αίρεση ότι δεν θα έχουμε καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής περιόδου.

Φορέας Υλοποίησης του έργου είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ουσιαστικά μιλάμε για την αναβάθμιση των 2 υφιστάμενων τμημάτων σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας με 1+1 λωρίδα ανά κατεύθυνση.

Πρόκειται για το σημαντικότερο οδικό έργο για την ευρύτερη περιοχή καθώς θα αυξηθεί το επίπεδο οδικής ασφάλειας στη σύνδεση του νησιού με το Αεροδρόμιο του Ακτίου (από όπου προσγειώονται δεκάδες τουριστικές πτήσεις από όλη την Ευρώπη) αλλά και με την Ιόνια και Αμβρακία Οδό. Στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή ενός νέου αγωγού ύδρεσης που θα λύσει επίσης το θέμα της παροχής νερού στο νησί της Λευκάδας.

Το κόστος του έργου είναι 48,1εκατ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, ποσό χωρίς ΦΠΑ 39,51εκατ.ευρώ). Η διάρκεια των έργων είναι 34 μήνες, δηλαδή λίγο λιγότερο από 3 χρόνια. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως αν τα έργα εκκινήσουν την Άνοιξη του 2020, τότε θα μπορέσουν να ολοκληρωθούν περίπου το ίδιο διάστημα το 2023 (και εφόσον δεν παρουσιαστούν καθυστερήσεις στην κατασκευή τους).

Το οδικό έργο είναι ενταγμένο στο Ε.Π. «Δυτική Ελλάδα 2014-2020», με τίτλο Πράξης «Κατασκευή – αναβάθμιση οδικής σύνδεσης πόλης Λευκάδας με τον Οδικό Άξονα «Άκτιο – Δυτικός Άξονας».

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Το έργο θα εκτελεστεί στην Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας της Περιφέρειας Δυτικής ΕΛΛΑΔΑΣ και αφορά στην οδική σύνδεση της Λευκάδας με τον οδικό άξονα Άκτιο – Δυτικός Άξονας. Η υπόψη οδική σύνδεση προβλέπεται να πραγματοποιείται μέσω 2 νέων οδικών τμημάτων:

α) του τμήματος Βόνιτσας – Λευκάδας, μήκους περίπου 16 χιλιομέτρων και

β) του τμήματος Ακτίου – Αγίου Νικολάου, μήκους περίπου πέντε (5) χιλιομέτρων.

Τα νέα οδικά τμήματα αντικαθιστούν ή βελτιώνουν ήδη υπάρχοντα τμήματα. Στο αντικείμενο της παρούσας εργολαβίας περιλαμβάνεται, επίσης, η κατασκευή κάθε είδους έργων, που αφορούν στον νέο αγωγό ύδρευσης Λευκάδας, συνολικού μήκους περίπου 7,85 km, ο οποίος προβλέπεται να διέρχεται εντός της ζώνης κατάληψης τού ως άνω νέου οδικού έργου. Τα μήκη εμπλοκής του αγωγού ύδρευσης με τα νέα οδικά έργα είναι τα ακόλουθα:

  1. i) τμήμα Άκτιο – Άγ. Νικόλαος, περίπου 2,6 km (από χ.θ. 2+200 περίπου έως χ.θ. 4+800 περίπου)·
  2. ii) τμήμα Βόνιτσα – Λευκάδα, περίπου 5,1 km (από χ.θ. 9+800 περίπου έως χ.θ. 14+900 περίπου).

Πηγή: ypodomes.com

Σε δημοπράτηση βγήκε το έργο για την διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας με την Αμβρακία Οδό, πιο συγκεκριμένα το τμήμα Άκτιο - Άγιος Νικόλαος και Βόνιτσα - Λευκάδα.

Φορέας Υλοποίησης του έργου είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ουσιαστικά μιλάμε για την αναβάθμιση των 2 υφιστάμενων τμημάτων σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας με 1+1 λωρίδα ανά κατεύθυνση.

Πρόκειται για το σημαντικότερο οδικό έργο για την ευρύτερη περιοχή καθώς θα αυξηθεί το επίπεδο οδικής ασφάλειας στη σύνδεση του νησιού με το Αεροδρόμιο του Ακτίου (από όπου προσγειώονται δεκάδες τουριστικές πτήσεις από όλη την Ευρώπη) αλλά και με την Ιόνια και Αμβρακία Οδό. Στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή ενός νέου αγωγού ύδρεσης που θα λύσει επίσης το θέμα της παροχής νερού στο νησί της Λευκάδας.

Το κόστος του έργου είναι 48,1εκατ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, ποσό χωρίς ΦΠΑ 39,51εκατ.ευρώ). Η ημέρα δημοπράτησης και αποσφράγισης των προσφορών είναι η 15η Ιουλίου με πιθανότητες ωστόσο να μεταφερθεί λόγω της πολιτικής αλλαγής στο Υπουργείο.

Η διάρκεια των έργων είναι 34 μήνες, δηλαδή λίγο λιγότερο από 3 χρόνια. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως αν τα έργα εκκινήσουν την Άνοιξη του 2020, τότε θα μπορέσουν να ολοκληρωθούν περίπου το ίδιο διάστημα το 2023 (και εφόσον δεν παρουσιαστούν καθυστερήσεις στην κατασκευή τους).

Το οδικό έργο είναι ενταγμένο στο Ε.Π. «Δυτική Ελλάδα 2014-2020», με τίτλο Πράξης «Κατασκευή – αναβάθμιση οδικής σύνδεσης πόλης Λευκάδας με τον Οδικό Άξονα «Άκτιο – Δυτικός Άξονας».

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το έργο θα εκτελεστεί στην Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας της Περιφέρειας Δυτικής ΕΛΛΑΔΑΣ και αφορά στην οδική σύνδεση της Λευκάδας με τον οδικό άξονα Άκτιο – Δυτικός Άξονας. Η υπόψη οδική σύνδεση προβλέπεται να πραγματοποιείται μέσω 2 νέων οδικών τμημάτων:

α) του τμήματος Βόνιτσας – Λευκάδας, μήκους περίπου 16 χιλιομέτρων και

β) του τμήματος Ακτίου – Αγίου Νικολάου, μήκους περίπου πέντε (5) χιλιομέτρων.

Τα νέα οδικά τμήματα αντικαθιστούν ή βελτιώνουν ήδη υπάρχοντα τμήματα. Στο αντικείμενο της παρούσας εργολαβίας περιλαμβάνεται, επίσης, η κατασκευή κάθε είδους έργων, που αφορούν στον νέο αγωγό ύδρευσης Λευκάδας, συνολικού μήκους περίπου 7,85 km, ο οποίος προβλέπεται να διέρχεται εντός της ζώνης κατάληψης τού ως άνω νέου οδικού έργου. Τα μήκη εμπλοκής του αγωγού ύδρευσης με τα νέα οδικά έργα είναι τα ακόλουθα:

  1. i) τμήμα Άκτιο – Άγ. Νικόλαος, περίπου 2,6 km (από χ.θ. 2+200 περίπου έως χ.θ. 4+800 περίπου)·
  2. ii) τμήμα Βόνιτσα – Λευκάδα, περίπου 5,1 km (από χ.θ. 9+800 περίπου έως χ.θ. 14+900 περίπου).

Πηγή: ypodomes.com

Τα πρώτα 15 χιλιόμετρα της Παραιόνιας Οδού που συνδέει τη Λευκάδα, το Άκτιο και τη Βόνιτσα με την Ιόνια Οδό παραδόθηκαν σήμερα στην κυκλοφορία από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, παρουσία του υφυπουργού, Θάνου Μωραΐτη και τοπικών βουλευτών.

Πρόκειται για το τμήμα Άκτιο-Βόνιτσα μήκους 15 χιλιομέτρων από τα 48,5 χλμ που είναι το σύνολο του έργου από την Λίμνη Αμβρακία -σύνδεση με Ιόνια Οδό λίγο πριν την είσοδο της Αμφιλοχίας – μέχρι την υποθαλάσσια γέφυρα στο Άκτιο.

Όπως δήλωσε ο κ. Σπίρτζης σε 1,5 με 2 χρόνια θα ολοκληρωθούν και τα υπόλοιπα 33 χιλιόμετρα του οδικού άξονα.

«Ηταν ένα έργο εγκαταλελειμμένο που το αναστήσαμε, ένα έργο σκιάχτρο. Έπρεπε να είχε παραδοθεί ήδη από το 2012-13» τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

«Πρόκειται για μια από τις πολλές συνδέσεις της Ιονίας Οδού και των άλλων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων με τις παρακείμενες πόλεις, τουριστικά θέρετρα, λιμάνια και βιομηχανικά κέντρα που δεν είχαν προβλεφθεί και σχεδιαστεί ποτέ στις συγκεκριμένες παραχωρήσεις με ευθύνη εκείνων που σχεδίασαν αυτά τα έργα», ανέφερε ο υπουργός.

«Κανένας από τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, ούτε η Εγνατία Οδός δε συνδέονται με τις παρακείμενες πόλεις και τα βιομηχανικά τους κέντρα, πρόσθεσε ο υπουργός Υποδομών παραπέμποντας «στη Νέα Δημοκρατία και τους υπουργούς της».

Σημείωσε πάντως ότι «τα έργα δεν ανήκουν σε κυβερνήσεις, ανήκουν στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει και υποχρέωση των κυβερνήσεων και των αρμοδίων υπουργών είναι να τα κατασκευάζουν και να τα παραδίδουν στην ώρα τους».

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών, Δημήτρης Αναγνώπουλος, ο οδικός άξονας Αμβρακία – Άκτιο περιλαμβάνει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, τρείς μεγάλες κοιλαδογέφυρες και πέντε με έξι κόμβους.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

της Μαριάννας Τζάννε

Την αναστολή της κατακύρωσης του Άκτιου- Αμβρακία στο σχήμα Άκτωρ-ΤΕΡΝΑ, ύψους 150 εκατ. ευρώ διατάσσει σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, απόφαση που εκτιμάται ότι συμπαρασύρει και τον διαγωνισμό για την γραμμή 4 του μετρό ύψους 1,7 δισ. ευρώ.

Στο ΣτΕ είχε προσφύγει η GD Infrastrutture, που υποστηρίζεται από τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου, με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ζητώντας να μην προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία που ήταν προσωρινός μειοδότης, με έκπτωση 49,85%.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο κάνει αποδεκτή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων της Ιταλικής εταιρείας, θεωρώντας ότι η κοινοπραξία απάντησε με ανακριβή στοιχεία στο ερώτημα εάν υπάρχει εμπλοκή της σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Χωρίς δηλαδή να μπαίνει στην ουσία της υπόθεσης, το ΣτΕ φρενάρει το διαγωνισμό, διαπιστώνοντας ότι οι εταιρείες απόκρυψαν στοιχεία κατά την διαγωνιστική διαδικασία.

Οι δύο τεχνικές εταιρείες όπως και άλλες κατασκευαστικές έχουν προχωρήσει σε συμβιβασμό με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και έχουν καταβάλλει πρόστιμα, θεωρώντας ότι έχουν απαλλαγεί από οποιαδήποτε άλλη συνέπεια που σχετίζεται με συμπράξεις σε δημόσιες συμβάσεις. Για αυτό και στα υποβαλλόμενα έντυπα που υπέγραψαν για το διαγωνισμό και συγκεκριμένα στο Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης, οι δύο εταιρείες σε ερώτημα, εάν συμμετείχαν σε συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς που να προκαλούν παραβίαση των όρων του υγιούς ανταγωνισμού, το αρνήθηκαν (παρότι υπάρχει επιλογή ΝΑΙ ή ΟΧΙ, με διευκρινιστικές ερωτήσεις ανάλογα με την απάντηση).

Άλλωστε η δήλωση αυτή ήταν και το κύριο επιχείρημα της προσφεύγουσας εταιρείας, η οποία υποστήριξε στην προσφυγή της ότι ακόμη και αν δεν υπήρχε δόλος στην απόκρυψη στοιχείων, η δήλωση ήταν ψευδής, επηρεάζοντας με ουσιώδη τρόπο την κρίση της αναθέτουσας αρχής. Και ο λόγος όπως αναφέρει η απόφαση του ΣτΕ, είναι αν και οι εταιρείες έχουν αξιολογηθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, δεν έδωσαν τις αναγκαίες πληροφορίες, ούτε για μέτρα που τυχόν έλαβαν αλλά ούτε και προσκόμισαν στοιχεία που να αποδεικνύουν την αξιοπιστία τους.

Εάν η κοινοπραξία απαντούσε καταφατικά, με βάση και την τελευταία απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (υπόθεση Vossloh Laeis GmbH και Stadtwerke München GmbH), θα έπρεπε να περιγράψει τα γεγονότα αλλά και να αποδείξει τα μέτρα συμμόρφωσης και αυτοκάθαρσης που έχει λάβει (αλλαγή διοικητικού συμβουλίου, μέτρα εσωτερικού ελέγχου κ.α), προκειμένου η αναθέτουσα αρχή να διαπιστώσει εάν συντρέχει ή όχι λόγος αποκλεισμού από την διαγωνιστική διαδικασία.

Σημειώνεται ότι το έργο της αναθέτουσας αρχής εκδίδεται με την σύμφωνη γνώμη ειδικής Επιτροπής που έχει προβλέψει από τον περασμένο Μάιο, υπουργική απόφαση Δραγασάκη, (σ.σ για τη γνωμοδότηση επί της επάρκειας των ληφθέντων επανορθωτικών μέτρων οικονομικών φορέων προς απόδειξη της αξιοπιστίας τους), η οποία εκδίδεται εντός 30 ημερών από την απόφαση της αναθέτουσας αρχής. Η Επιτροπή απαρτίζεται από εκπροσώπους του υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Δικαιοσύνης η οποία συγκροτείται με απόφαση του υπουργού Οικονομίας. Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι η σύστασή της παραμένει ακόμη στα χαρτιά.

Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η οποία δημοσιεύτηκε τον περασμένο Οκτώβριο, βάζει σοβαρά εμπόδια με ποινή αποκλεισμού έως και τρία χρόνια στην συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς, εταιρειών που συμμετείχαν σε πρακτικές παραβίασης των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού. Θέτει επίσης προϋποθέσεις και όρους για να συμμετάσχει μια εταιρεία που έχει εμπλακεί σε ανάλογη υπόθεση, καθώς προβλέπει ότι οφείλει να έχει λάβει μέτρα εξυγίανσης προκειμένου να μην επαναληφθούν παρόμοιες πρακτικές.
 Εμπλοκή και στο μετρό;
Αρμόδιες πηγές με γνώση της υπόθεσης, εκτιμούν ότι η απόφαση του ΣτΕ δημιουργεί σοβαρές εμπλοκές και στον διαγωνισμό για την ανάθεση της γραμμής 4 του μετρό. Μάλιστα το σκεπτικό φαίνεται να δικαιώνει και την απόφαση της κοινοπραξίας Τέρνα-Vinci-Siemens να μην υποβάλλει δεσμευτική προσφορά στο διαγωνισμό, θεωρώντας ότι οι αποφάσεις του ΣτΕ μπορούν να δημιουργήσουν σοβαρές ανατροπές στα έργα. Οι εξελίξεις το επιβεβαιώνουν καθώς οι δύο κοινοπραξίες που συμμετείχαν στην β΄φάση του διαγωνισμού (Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και J&P Άβαξ-Ghella-Alstom), πληροφορίες αναφέρουν ότι απάντησαν κατά τον ίδιο αρνητικό τρόπο στο σχετικό ερώτημα (εάν συμμετείχαν σε συμφωνίες με άλλους οικονομικούς φορείς με σκοπό την νόθευση του ανταγωνισμού). Εκτιμάται ότι κατόπιν της απόφασης του ΣτΕ και αφού εκκρεμεί ανάλογη προσφυγή από την εταιρεία Μυτιληναίος, η Αττικό Μετρό βρίσκεται αντιμέτωπη με την ακύρωση του διαγωνισμού και την επαναπροκήρυξή του. Σε διαφορετική περίπτωση, είναι ορατός ο κίνδυνος να προχωρήσει ο διαγωνισμός και να εκτραπεί στην πορεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για τον ίδιο λόγο, έχουν μπλοκαριστεί αντίστοιχα και οι πρόδρομες εργασίες για την γραμμή 4 του μετρό, έργο στο οποίο μειοδότης ήταν επίσης η ΤΕΡΝΑ. Σε αυτό τον διαγωνισμό, προσφυγή στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών κατατέθηκε από την ΕΡΕΤΒΟ. Η ΑΕΠΠ έχει κάνει δεκτή την αίτηση της τεχνικής εταιρείας, εν πολλοίς με το ίδιο σκεπτικό. Η ΤΕΡΝΑ και η Αττικό Μετρό έχουν κατά πληροφορίες περιθώριο λίγων ημερών για να στραφούν κατά της επίμαχης απόφασης, διαφορετικά το έργο κινδυνεύει να χαθεί.

Ωστόσο το μεγάλο αγκάθι για το υπουργείο Υποδομών είναι τί θα γίνει με το διαγωνισμό του Άκτιο-Αμβρακία, που ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι και αποτελεί μια εργολαβία σκούπα που σέρνεται για χρόνια εξαιτίας της οικονομικής κατάρρευσης των αναδόχων του. Ένα σενάριο που φαντάζει και το επικρατέστερο είναι το έργο να ανατεθεί στο δεύτερο μειοδότη (την Ιταλική εταιρεία) εφόσον γίνει η αιτιολόγηση της προσφοράς του. Διαφορετικά, το υπουργείο θα περιμένει το επόμενο τρίμηνο μέχρι να εκδικαστεί η κύρια προσφυγή.
Μικρές πιθανότητες συγκεντρώνει η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού και αυτό λόγω των σοβαρών προβλημάτων οδικής ασφάλειας που αντιμετωπίζει το έργο αλλά και στον κίνδυνο να χαθούν οι ευρωπαϊκοί πόροι χρηματοδότησης. Κατόπιν αυτών, η αναθέτουσα αρχή θα έχει την τελική επιλογή, η οποία θα πρέπει να σταθμίσει, με βάση την απόφαση του δικαστηρίου τα δεδομένα και να ολοκληρώσει άμεσα τον επίμαχο διαγωνισμό.

Πηγή: newmoney.gr

Συνεχίζεται το αφιέρωμα του ypodomes.com για τα σημαντικά έργα του ΕΣΠΑ 2014-2020 που έχουν ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών -Περιβάλλον, Αειφόρος Ανάπτυξη (ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ).

Μετά τη λίστα των σιδηροδρομικών έργων σήμερα θα δούμε τα οδικά έργα. Μέσα σε αυτά τα δύο μεγάλα έργα του Πάτρα-Πύργος και Λαμία-Ξυνιάδα και άλλα άκομα. Η μία παρατήρηση που μπορούμε να κάνουμε είναι πως πέρα από την Παράκαμψη Χαλκίδας που αναμένεται όλα τα άλλα έργα είναι είτε σε διαδικασία προχωρημένου διαγωνισμού, είτε κατασκευάζονται.

Πιο συγκεκριμένα, τα οδικά έργα που χρηματοδοτούνται από το τρέχων ΕΣΠΑ είναι:

  1. Η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα–Πύργος που θα αναβαθμίσει το οδικό ΔΕΔ-Μ και θα συμβάλει στην άνετη, αξιόπιστη και ασφαλή οδική μετακίνηση στη βορειοδυτική Πελοπόννησο. Η λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Πάτρα – Πύργος σε συνέργεια με την αναβάθμιση του οδικού άξονα στο τμήμα Καλό Νερό – Τσακώνα μέσω εστιασμένων παρεμβάσεων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, θα συμβάλει στην προώθηση της υλοποίησης του αναλυτικού διευρωπαϊκού οδικού δικτύου στις Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου για μια ολοκληρωμένη οδική διασύνδεση των περιοχών της χώρας.
  2. Λαμία-Ξυνιάδα. Η υλοποίηση νέων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου Ε-65 στοχεύει στην ανάπτυξη του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας με την κατασκευή του νότιου τμήματος και τη διασύνδεσή του με τον οδικό άξονα ΠΑΘΕ.
  3. Αμβρακία Οδός. Με την υλοποίηση των παρεμβάσεων που αφορούν τη σύνδεση της περιοχής Ακτίου με την Ιόνια οδό ολοκληρώνεται ένας σημαντικός κλάδος του αναλυτικού ΔΟΔ που έχει πολλαπλό συγκοινωνιακό ρόλο για τη Δυτική Ελλάδα και την Περιφέρεια Ιόνιων Νήσων, καθώς ενισχύει τη συνδεσιμότητα με τα Ευρωπαϊκά Α/Δ και βελτιώνει την προσπελασιμότητα των περιοχών του Αμβρακικού από/προς το Βασικό Οδικό Δίκτυο της χώρας.
  4. Με την ολοκλήρωση του τελευταίου τμήματος του Κάθετου Άξονα Σιάτιστα–Ιεροπηγή–Κρυσταλλοπηγή (VA-45.0), τμήμα Κορομηλιά – Κρυσταλλοπηγή, η Εγνατία οδός αποκτά ένα ακόμη κάθετο άξονα, που αναμένεται να αναβαθμίσει τόσο τις διεθνείς μεταφορές όσο και την ασφάλεια των μετακινήσεων, ενώ θα συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη του νομού Καστοριάς αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας.

5-6. Η ολοκλήρωση των συνήθων, συνεχιζόμενων από την Προγραμματική Περίοδο 2007-2013, έργων στις Περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας και Κεντρικής Μακεδονίας που αφορά σε τμήματα των ΕΟ Λαμίας-Καρπενήσι και του καθέτου άξονα της Εγνατίας Οδού «Θεσσαλονίκη –Κασσάνδρεια», θα συμβάλει στη βελτίωση της προσπελασιμότητας και του επιπέδου οδικής ασφάλειας με αποτέλεσμα την αρτιότερη εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων και της αυξημένης, κατά περιόδους, τουριστικής κίνησης.

  1. Παράκαμψη Χαλκίδας. Με την κατασκευή της οδικής παράκαμψης της πόλης της Χαλκίδας, βελτιώνεται ένα σημείο κορεσμού του αναλυτικού ΔΟΔ που έχει σημαντικό ρόλο στη διασύνδεση του άξονα βορρά – νότου της νησιωτικής περιοχής της Εύβοιας με το βασικό ΔΟΔ (ΠΑΘΕ) και βελτιώνεται η προσπελασιμότητα της βόρειας Εύβοιας από/προς την περιοχή της Αθήνας και τη λοιπή χώρα.
  2. Σύνδεση 6ου Προβλήτα ΟΛΘ με οδικό δίκτυο. Με την κατασκευή της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης επιτυγχάνεται η σύνδεση του λιμένα με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Η ολοκλήρωση της σύνδεσης είναι σημαντική, δεδομένου ότι θα συμβάλει ιδιαίτερα στην περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του λιμανιού, με την διευκόλυνση της κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων, τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου προσέγγισης και απομάκρυνσης από τους χώρους του λιμένα και την ανακούφιση της τοπικής κυκλοφορίας.

9-10. Αναβάθμιση οδικού άξονα ΒΟΑΚ, τμήμα Γούρνες – Χερσόνησος και αναβάθμιση ΒΟΑΚ κατά τμήματα (Άγιος Νικόλαος – Ηράκλειο και λοιπά τμήματα και Σύνδεση αστικών περιοχών με τον ΒΟΑΚ (Μουρνιές) που ενισχύουν τόσο τη διασυνδεσιμότητα / συμπληρωματικότητατου οδικού δικτύου της Κρήτης με τα άλλα μεταφορικά δίκτυα του νησιού, όσο και τη σύνδεση σημαντικών πόλεων/τουριστικών πόλων της Κρήτης.

  1. Κατασκευή/αναβάθμιση του οδικού άξονα Σίγρι – Καλλονή στη Λέσβο.
  2. Οδική σύνδεση της Εγνατίας Οδού με τον Λιμένα Αλεξανδρούπολης.

Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Σελίδα 1 από 6

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία