Αγγελίες    Επικοινωνία

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Ενημέρωση για ό,τι αφορά την ρύθμιση οφειλών των νοικοκυριών και των επαγγελματιών προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες και τους ιδιώτες, μπορούν να έχουν όσοι πολίτες ενδιαφέρονται να περιηγηθούν στον δικτυακό χώρο της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (www.keyd.gov.gr) που ξεκίνησε σήμερα την λειτουργία του.

Με εύκολο τρόπο οι ενδιαφερόμενοι θα ενημερώνονται για το σύνολο της νομοθεσίας που αφορά τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, για την ανάπτυξη του πανελλαδικού δικτύου ενημέρωσης και υποστήριξης δανειοληπτών και για όλες τις πρωτοβουλίες της ειδικής γραμματείας.

Οι πολίτες μπορούν βήμα-βήμα να κάνουν περιήγηση στο θεσμικό πλαίσιο διευθέτησης ή και ρύθμισης οφειλών για όσα νοικοκυριά και επαγγελματίες οφείλουν σε Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ιδιώτες και τράπεζες, να ενημερωθούν για το νέο συμπληρωματικό πλαίσιο λύσεων για τις καθυστερούμενες επιχειρηματικές οφειλές, για τον ρόλο, την αποστολή, τις αρμοδιότητες και τη λειτουργία του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, αλλά και για την εξατομικευμένη υποστήριξη που παρέχει η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, από τα γραφεία και τα Κέντρα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών.

«Το όραμα μας είναι να συμβάλλουμε στην καταπολέμηση του προβλήματος της υπερχρέωσης για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών και για μια νέα ώθηση στην επιχειρηματική δραστηριότητα» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην ηλεκτρονική σελίδα της η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Πηγή: aftodioikisi.gr

Δέκα κατηγορίες συνταξιούχων είναι οι μεγάλοι χαμένοι από το νέο Ασφαλιστικό που έρχεται το 2019.

Πρόκειται για 400.000 συνταξιούχους σε Δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, οι οποίοι θα φτάσουν στο ταβάνι των περικοπών, απορροφώντας ολόκληρη την απώλεια του 18% που προβλέπει ως ανώτατο «ψαλίδι» η συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές.

Ειδικότερα, 350.000 από αυτούς θα μετρήσουν απώλειες από 100 ευρώ και πάνω. μόνο από την περικοπή της κύριας σύνταξης. Αν προσμετρηθούν και οι περικοπές των επικουρικών, τότε ο αριθμός διογκώνεται.

Στον «κόφτη» του 18% πέφτουν κατά κύριο λόγο συνταξιούχοι που αποχώρησαν με πολλά χρόνια ασφάλισης και υψηλές αποδοχές. Συγκεκριμένα, χασούρα πάνω από 100 ευρώ τον μήνα μόνο από την κύρια σύνταξή τους θα πρέπει να περιμένουν το 2019 οι εξής συνταξιούχοι:

1. Δημόσιοι υπάλληλοι ΠΕ (πανεπιστημιακής εκπαίδευσης) που αποχώρησαν με 25 έτη ασφάλισης και άνω.

2. Δημόσιοι υπάλληλοι ΤΕ (τεχνολογικής εκπαίδευσης) που αποχώρησαν με 25 έτη ασφάλισης και άνω.

3. Δημόσιοι υπάλληλοι ΔΕ (δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) που αποχώρησαν με 28 έτη ασφάλισης και άνω.

4. Δημόσιοι υπάλληλοι ΥΕ (υποχρεωτικής εκπαίδευσης) που αποχώρησαν με 30 έτη ασφάλισης και άνω.

5. ΙΚΑ που αποχώρησαν με 35ετία σε ασφαλιστική κλάση από την 20ή και άνω, είχαν δηλαδή συντάξιμες αποδοχές από 1.600 ευρώ και άνω (τεκμαρτά ημερομίσθια).

6. Μητέρες ανηλίκων που αποχώρησαν από το ΙΚΑ με το ειδικό καθεστώς για τις μητέρες, έχοντας 30 έτη ασφάλισης και άνω, όπως επίσης και αποδοχές που κατατάσσονταν από την 22η κλάση και άνω (δηλαδή από 1.800 ευρώ και άνω).

7. ΤΕΒΕ που αποχώρησαν με περισσότερα από 15 έτη ασφάλισης, ασχέτως ασφαλιστικής κλάσης. Ειδικοί εκτιμούν πως στο πρ. ΤΕΒΕ θα πληγεί σημαντικά σχεδόν το σύνολο των συνταξιούχων. Κι αυτό επειδή οι αποδοχές του ΤΕΒΕ υπολογίζονταν με το «μαξιλάρι» των 220 ευρώ της βασικής σύνταξης, που χάθηκε ολόκληρο στον νέο τρόπο υπολογισμού.

8. Δικηγόροι του Ταμείου Νομικών, που αποχώρησαν με 25 χρόνια ασφάλισης και άνω.

9. Γιατροί, νοσηλευτές, υγειονομικοί του πρ. ΤΣΑΥ που αποχώρησαν με 25 χρόνια ασφάλισης και άνω.

10. Μηχανικοί του πρ. ΤΣΜΕΔΕ που αποχώρησαν με 25 έτη ασφάλισης και άνω.

Δεν πλήττονται όμως μόνο αυτοί, σύμφωνα με τους ειδικούς. «Για έναν μεγάλο αριθμό συνταξιούχων, κυρίως χαμηλοσυνταξιούχων, φαίνεται πως οι περικοπές του 2019 είναι οι μεγαλύτερες από όλες τις προηγούμενες μνημονιακές μειώσεις. Το πρόβλημα είναι μεγάλο κυρίως επειδή αφορά χαμηλοσυνταξιούχους των 600 ή και των 700 ευρώ» δηλώνει ο πρ. υπουργός Εργασίας, Γιώργος Κουτρουμάνης. Συνολικά από τις νέες παρεμβάσεις σε κύριες και επικουρικές θα θιγούν περί το 1,1 εκατομμύριο συνταξιούχοι.

Οι μειώσεις θα είναι πολλαπλών ταχυτήτων, καθώς θα προέρχονται από την περικοπή της προσωπικής διαφοράς. Αφορούν δηλαδή μόνον όσους θα διαπιστώσουν αρνητικές διαφορές ανάμεσα στη σημερινή τους σύνταξη και τη νέα τους σύνταξη, όπως αυτή θα υπολογιστεί με τον νέο τρόπο. Η προσωπική διαφορά θα «κουρεύεται» εξ ολοκλήρου ή εν μέρει τόσο ώστε το σύνολο της σύνταξης να μην κόβεται πάνω από 18%.

Σύμφωνα με τον κ. Κουτρουμάνη, ανάμεσα σε αυτούς που θα υποστούν το μάξιμουμ της περικοπής -δηλαδή το 18%- θα είναι εκτός από τους υψηλοσυνταξιούχους και όσοι εισπράττουν σήμερα τα κατώτατα όρια του ΕΤΕΑΜ στην επικουρική τους, δηλαδή 121 ευρώ. Η ονομαστική μείωση για το σύνολο των συνταξιούχων του επικουρικού του ΙΚΑ ήταν 50,73% πέρυσι το καλοκαίρι, αλλά οι περισσότεροι προστατεύτηκαν και πήραν «προσωπικές διαφορές» λόγω του πλαφόν που είχε τεθεί στα 1.300 ευρώ. Τώρα κινδυνεύουν να χάσουν το 18% από την προσωπική διαφορά της επικουρικής τους, που αγγίζει μέχρι και το 50,73% της σύνταξης. Στην ίδια μοίρα κινδυνεύουν να βρεθούν και μητέρες ανηλίκων που αποχώρησαν με 20 χρόνια ασφάλισης και πλέον, με τις ευνοϊκές διατάξεις για τα κατώτατα όρια και την προσαύξηση, οι οποίες κατέληγαν με κύριες συντάξεις της τάξης των 700 ευρώ…

Αν και στην πλειονότητα των περιπτώσεων (Δημόσιο και ΤΕΒΕ) οι απώλειες από το νέο «ψαλίδι» στην κύρια σύνταξη δεν θα αφορούν τους ίδιους με το νέο «ψαλίδι» στην επικουρική, υπάρχουν περί τους 100.000 που θα δουν διπλή περικοπή. Αυτό σημαίνει πως το πλήθος των 350.000 που θα χάσουν πάνω από 100 ευρώ τον μήνα μπορεί να διευρυνθεί.

Οι βενζινοπώλες θα χάσουν σημαντικά -πέριξ του 18%- και από την κύρια και από την επικουρική τους. Οι αρτοποιοί θα πρέπει να περιμένουν μικρή περικοπή στην επικουρική και σημαντική στην κύρια. Διπλά χαμένοι θα είναι επίσης τουλάχιστον 30.000 πρ. μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα που έχουν προσωπική διαφορά 50-100 ευρώ στην επικουρική του ΙΚΑ, οι πρ. ναυτιλιακοί και τουριστικοί πράκτορες που θα χάσουν και από κύρια και από επικουρική, οι εμποροϋπάλληλοι που θα δουν υψηλές απώλειες στην επικουρική τους, αλλά και οι τραπεζοϋπάλληλοι της πρώην Πίστεως.

Οι 23 περικοπές στις συντάξεις από το 2010 έως σήμερα 

Πάνω από 50 δισ. ευρώ μετρά τις συνολικές μνημονιακές απώλειες για τους συνταξιούχους το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων. Ο πρόεδρος του ΕΝΔΙΣΥ, Νίκος Χατζόπουλος, κάνει λόγο για 23 περικοπές στις συντάξεις από το 2010 έως σήμερα, τονίζει πως η απώλεια εισοδήματος ξεπερνά πια το 50% και πως υπάρχουν συνταξιούχοι που «δεν μπορούν να πληρώσουν ούτε τα φάρμακά τους».

Στον χάρτη των μνημονιακών περικοπών το Δίκτυο μετρά 23 παρεμβάσεις: από την περικοπή της 13ης και της 14ης σύνταξης το 2010, τις μειώσεις 6%-10% που υπέστησαν όλοι οι νέοι συνταξιούχοι κάτω των 60 το 2011, την ειδική εισφορά αλληλεγγύης 3% έως 13% το 2011 στις κύριες και 3%-10% στις επικουρικές, τις έξτρα περικοπές στους κάτω των 55 (40% μείωση για ποσά άνω των 1.000 ευρώ) και κάτω των 60 (20% για ποσά άνω των 1.200 ευρώ) το 2011, με ταυτόχρονο «ψαλίδι» 15% έως και 30% στις επικουρικές άνω των 150 ευρώ, μέχρι τις μειώσεις του 2012 που έφεραν «ψαλίδι» 12% σε συντάξεις άνω των 1.300 ευρώ και 10-20% για επικουρικές άνω των 250 ευρώ, τη μείωση στο άθροισμα κύριας και επικουρικής σε ποσά άνω των 1.000 ευρώ, τις οριζόντιες μειώσεις 5,2% σε όλες τις επικουρικές το 2014, τις μειώσεις των κατώτατων σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, των πρόωρων κατά 10% και τέλος τις μειώσεις του περσινού νόμου έως και 40% σε 260.000 επικουρικές, την κατάργηση του ΕΚΑΣ, τις μειώσεις στα μερίσματα του ΜΤΠΥ, των νέων συντάξεων, των παλιών υψηλών με το πλαφόν των 2.000 και 3.000 ευρώ, των εφάπαξ, των συντάξεων χηρείας, τις αυξήσεις εισφορών υπέρ υγείας σε κύριες και επικουρικές και το νέο «ψαλίδι» έως και 18% που έρχεται το 2019.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

Το «ψαλίδι», οι απώλειες και τα πλαφόν 

1. Συνταξιούχος δημόσιος υπάλληλος (εκπαιδευτικός) ΠΕ κατηγορίας έχει συνταξιοδοτηθεί το 2011 με συνολικά 35 έτη ασφάλισης. Λαμβάνει σήμερα κύρια σύνταξη που ανέρχεται σε 1.182€. Από την 1/1/2019 με την περικοπή της προσωπικής διαφοράς με πλαφόν το 18% του συνόλου της κύριας σύνταξης η σύνταξή του θα είναι 969€. Η απώλεια θα είναι το ανώτατο πλαφόν του 18%, δηλαδή 213 ευρώ.

2. Μισθωτός του ιδιωτικού τομέα συνταξιοδοτήθηκε το 2010 με 30ετία στην 24η ασφαλιστική κλάση με μέσες αποδοχές 2.000€. Η κύρια σύνταξή της σήμερα κυμαίνεται στα 1.044€. Από την 1/1/2019 η σύνταξή της θα περιοριστεί στα 916€ καθώς θα περικοπεί η προσωπική διαφορά, το σύνολο της οποίας ανέρχεται σε 128€. Η συνολική απώλεια της προσωπικής διαφοράς έτσι θα φέρει μείωση που φτάνει το 12,5%.

3. Ελεύθερος επαγγελματίας ασφαλισμένος του πρώην ΤΕΒΕ συνταξιοδοτήθηκε το 2012 με 37 χρόνια ασφάλισης και μετά τις μνημονιακές περικοπές λαμβάνει κύρια σύνταξη 1.197€. Από την 1/1/2019 η σύνταξή του μετά την περικοπή της προσωπικής διαφοράς θα είναι 981€. Η περικοπή θα φτάσει το πλαφόν του 18% της μείωσης και θα ξεπεράσει τα 200€ (216€ συγκεκριμένα).

4. Δικηγόρος ασφαλισμένος στο Ταμείο Νομικών για 40 έτη συνταξιοδοτήθηκε το 2014 με πλήρη σύνταξη και λαμβάνει σήμερα κύρια σύνταξη 1.122€. Από την 1/1/2019 η σύνταξή του μετά την περικοπή της προσωπικής διαφοράς θα είναι 920€ καθώς θα φτάσει το πλαφόν του 18% της μείωσης και σε αυτήν την περίπτωση. Μάλιστα και στους συνταξιούχους του Ταμείου Νομικών με πολλά έτη ασφάλισης η απώλεια θα ξεπεράσει τα 200€ (201€ συγκεκριμένα).

5. Συνταξιούχος δημόσια υπάλληλος (δημοτική υπάλληλος) ΔΕ κατηγορίας έχει συνταξιοδοτηθεί το 2010 ως μητέρα ανηλίκου με συνολικά 30 έτη ασφάλισης. Λαμβάνει σήμερα κύρια σύνταξη που ανέρχεται σε 894€. Από την 1/1/2019 σε αυτήν την περίπτωση η περικοπή της προσωπικής διαφοράς θα φτάσει το πλαφόν του 18% του συνόλου της κύριας σύνταξης και η σύνταξή της θα είναι 733€ καθώς θα χάσει 161 ευρώ.

6. Συνταξιούχος του ΙΚΑ με χαμηλές αποδοχές συνταξιοδοτήθηκε με 20ετία το 2010 με το καθεστώς των κατωτάτων ορίων. Η κύρια σύνταξή του σήμερα είναι 535,4€. Από την 1/1/2019 η σύνταξή του θα περιοριστεί στα 508€ καθώς θα περικοπεί η προσωπική διαφορά, το σύνολο της οποίας ανέρχεται σε 27€ για την περίπτωσή του. Η συνολική απώλεια της προσωπικής διαφοράς έτσι θα φέρει μείωση που φτάνει το 6%.

 Πηγή: aftodioikisi.gr

Σε δυσμενέστερη θέση όσον αφορά στους μισθούς βρίσκονται οι ιδιωτικοί υπάλληλοι σε σχέση με τους δημόσιους με την «ψαλίδα» μεταξύ των μισθών του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα να διευρύνεται, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το δ΄ τρίμηνο του 2016.

Bάσει των τελευταίων στοιχείων τα οποία δημοσιεύει η «Καθημερινή», το δ΄ τρίμηνο του 2016, το ωριαίο κόστος εργασίας στο Δημόσιο αυξήθηκε κατά 3,4%, ενώ το ωριαίο κόστος εργασίας στον επιχειρηματικό τομέα μειώθηκε κατά 3,3%. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η αύξηση του ωριαίου κόστους εργασίας στον δημόσιο τομέα δεν οφείλεται στην αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων αλλά στην αύξηση του αριθμού τους, των ασφαλιστικών εισφορών και των επιδομάτων.

Όπως προκύπτει από τα επιμέρους ποσοτικά στοιχεία, το δ΄ τρίμηνο του 2016 το ωριαίο μισθολογικό κόστος στο Δημόσιο μειώθηκε κατά 0,7%, αλλά οι εισφορές και τα επιδόματα αυξήθηκαν κατά 13,4%. Το αποτέλεσμα είναι συνολικά το ωριαίο εργασιακό κόστος να αυξηθεί κατά 3,4%. Αντιθέτως στον ιδιωτικό τομέα, οι αμοιβές των εργαζομένων μειώθηκαν κατά 2,9%, ενώ μείωση 5,9% καταγράφηκε στα επιδόματα και στις εισφορές. Στελέχη της Δημ. Διοίκησης μιλώντας στην «Κ» απέδιδαν τη διεύρυνση της «ψαλίδας», ως προς το ωριαίο κόστος εργασίας μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, στο γεγονός ότι στο Δημόσιο γίνονται προσλήψεις, ενώ την ίδια ώρα ο ιδιωτικός τομέας συρρικνώνεται συστηματικά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν για το 2016, συνεκτιμώμενων των συνταξιοδοτήσεων, το Δημόσιο αυξήθηκε κατά 6.803 άτομα. Αντιθέτως, μόνο τον περασμένο Νοέμβριο ο ιδιωτικός τομέας μειώθηκε κατά 37.667 άτομα. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία των ροών μισθωτής απασχόλησης για τον ιδιωτικό τομέα, τον Νοέμβριο του 2016 οι προσλήψεις ανήλθαν σε 157.383, ενώ οι αποχωρήσεις σε 195.052.

Ως προς τη διεύρυνση του Δημοσίου, τα τελευταία επίσημα στοιχεία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης καταδεικνύουν εκτόξευση του αριθμού των συμβασιούχων, κυρίως αυτών που απασχολούνται στους δήμους. Από τον περασμένο Δεκέμβριο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2017 σημειώθηκαν 3.873 προσλήψεις συμβασιούχων και μετακλητών.

Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι με συμβάσεις έργου, ορισμένου χρόνου, και οι ωρομίσθιοι μαζί με τους μετακλητούς ήταν, τον Δεκέμβριο του 2016, 71.042. Τον Ιανουάριο του 2017 ο αριθμός τους έφθασε τις 73.250, ενώ τον περασμένο Φεβρουάριο ήταν 74.879. Παράλληλα, το τακτικό προσωπικό που εργάζεται στον στενό πυρήνα του Δημοσίου σημείωσε οριακή αύξηση. Τον Ιανουάριο του 2017 ο αριθμός του μόνιμου προσωπικού ήταν 565.392 υπάλληλοι έναντι 565.430 τον Φεβρουάριο.

Πηγή: aftodioikisi.gr

 

Του Δημήτρη Κατσαγάνη

Τεράστιο χάσμα μεταξύ της εξέλιξης των αμοιβών στο δημόσιο και της εξέλιξης των αμοιβών στον ιδιωτικό τομέα καταγράφηκε στο δ΄ τρίμηνο του 2016.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το ωραίο κόστος εργασίας (δηλαδή στο κόστος εργασίας ανά ώρα) στον μη επιχειρηματικό τομέα της ελληνικής οικονομίας - ο οποίος ειδικά στην Ελλάδα κυριαρχείται από τις υπηρεσίες του Δημοσίου - αυξήθηκε κατά 3,4% στο δ’ τρίμηνο του 2016, την ίδια περίοδο που το ωριαίο κόστος εργασίας στον επιχειρηματικό τομέα τομέα μειώθηκε κατά 3,3%, αλλά και το ΑΕΠ της χώρας συρρικνώθηκε κατά 1,1%.

Η αύξηση αυτή στο ωριαίο κόστος εργασίας στο δημόσιο τομέα κατά το δ΄ τρίμηνο του 2016 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015 (σ.σ. 3,4%) είναι διπλάσια σε σχέση με εκείνη που σημειώθηκε στο δ΄ τρίμηνο του 2015 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2014 (1,7%).

Με άλλα λόγια, κατά τη διετία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το ωριαίο κόστος εργασίας στο Δημόσιο αυξάνεται με αριθμητική πρόοδο (από το 1,7% το  το 2014 -2015 στο 3,4% το 2015 -2016).

Και αυτό, την ίδια περίοδο που το ωριαίο κόστος εργασίας στον επιχειρηματικό τομέα της οικονομίας έπεφτε κατά 2,3% το 2014 -2015 κατά 3,3% το 2015 – 2016.

Η εντυπωσιακή αύξηση του ωριαίου κόστους εργασίας στο ευρύτερο δημόσιο και μη κερδοσκοπικό τομέα της ελληνικής οικονομίας στο δ΄ τρίμηνο του 2016 δεν οφείλεται τόσο στην αύξηση των βασικών μισθών των εργαζομένων, αλλά στην αύξηση του μη μισθολογικού κόστους, δηλαδή των ασφαλιστικών εισφορών και των διαφόρων επιδομάτων.

Συγκεκριμένα, στο δ΄ τρίμηνο του 2016 το ωριαίο  μισθολογικό κόστος στον μη επιχειρηματικό τομέα της οικονομίας μειώθηκε ελαφρώς κατά 0,7%, ενώ το ωριαίο μη μισθολογικό κόστος (εισφορές, επιδόματα) αυξήθηκε κατά 13,4%, οδηγώντας σε αύξηση του συνολικού ωριαίου εργασιακού κόστους (μισθολογικό και μη μισθολογικό) κατά 3,4%.

Αντίθετα, την ίδια περίοδο τόσο το μισθολογικό, όσο και το μη μισθολογικό κόστος στον επιχειρηματικό τομέα της οικονομίας καταποντίστηκαν κατά 2,9% και 5,9% αντίστοιχα.

Οι εξελίξεις αυτές, για το δ΄τρίμηνο του 2016, οι οποίες καταγράφονται στο δείκτη της Eurostat που "μετρά" το ωριαίο κόστος εργασίας στον μη επιχειρηματικό τομέα της οικονομίας στην Ελλάδα  συμβαδίζουν με την τάση που καταγράφουν οι μετρήσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για το την πορεία της μισθολογικής δαπάνης και του πλήθους των εργαζομένων στο δημόσιο αντίστοιχα.

Σύμφωνα με το ΓΛΚ, η μισθολογική δαπάνη στη γενική κυβέρνηση αυξήθηκε το 2016 κατά 0,7% σε σχέση με το 2015.

Επίσης, στο διάστημα μεταξύ Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2016, οι δημόσιοι υπάλληλοι αυξήθηκαν κατά 17.880. Την ίδια περίοδο,  πάνω από 101.000 θέσεις απασχόλησης χάθηκαν στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας, σύμφωνα με τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος ροών της μισθωτής απασχόλησης "Εργάνη".

Να σημειωθεί πως η πολύ μεγάλη απόκλιση μεταξύ της εξέλιξης του ωριαίου κόστους εργασίας στον μη επιχειρηματικό τομέα και του ωριαίου κόστους εργασίας στον επιχειρηματικό τομέα αποτελεί μία ελληνική εξαίρεση στον ευρωπαϊκό κανόνα. Και αυτό γιατί στο δ ‘ τρίμηνο του 2016, το κόστος εργασίας στον επιχειρηματικό τομέα αυξήθηκε 1,7%, ενώ στο μη επιχειρηματικό τομέα αυξήθηκε κατά 1,5%.

Πηγή: capital.gr

 

Με ραγδαίους ρυθμούς αυξάνονται οι κατασχέσεις από την εφορία για όσους χρωστούν στο ελληνικό Δημόσιο, οι οποίες αφορούν μισθούς, συντάξεις (εφόσον δεν υπάρχει ακατάσχετος λογαριασμός), ενοίκια, αποταμιεύσεις και ακίνητα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), στο πρώτο δίμηνο του έτους επιβλήθηκαν μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης σε 33.933 φορολογουμένους με οφειλές άνω των 500 ευρώ. Πέρυσι, στο σύνολο του έτους είχαν πραγματοποιηθεί 140.000 κατασχέσεις. Αυτό σημαίνει ότι έαν διατηρηθεί ο ρυθμός του πρώτου διμήνου του 2017, τότε οι συνολικές κατασχέσεις θα ξεπεράσουν εκείνες του 2016, και ενδεχομένως να υψηλότερες έως 45%.

Οι κατασχέσεις που διενεργούνται από τις εφορίες είναι αποτέλεσμα της υπερφορολόγησης των φορολογουμένων και των επιχειρήσεων που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Στο πλαίσιο αυτό, το πρώτο δίμηνο του έτους φορολογούμενοι δεν κατάφεραν να πληρώσουν φόρους 2,6 δισ. ευρώ εκ των οποίων το 1 δισ. ευρώ τον Φεβρουάριο. Συνολικά οι 4 εκατ. φορολογούμενοι με χρέη προς το Δημόσιο χρωστούν περί τα 94 δισ. ευρώ και όπως όλα δείχνουν στο τέλος του έτους τα ληξιπρόθεσμα χρέη θα σπάσουν το φράγμα των 100 δισ. ευρώ, ακολουθώντας τη δυναμική του προηγούμενου έτους.

Είναι ενδεικτικό ότι τα έσοδα που παρουσιάζουν αύξηση στο πρώτο τρίμηνο του έτους είναι αυτά που προέρχονται από παλαιές οφειλές φορολογουμένων και κατασχέσεις. Η εξέλιξη αυτή καταδεικνύει ότι οι φορολογούμενοι επιθυμούν να εξοφλήσουν τους φόρους τους, αλλά αδυνατούν να πληρώσουν σε δύο ή τρεις δόσεις, επιλέγοντας να ενταχθούν στη ρύθμιση των 12 δόσεων. Ειδικότερα και σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ:

• Σε 873.049 φορολογουμένους έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου το Δημόσιο προχώρησε στην κατάσχεση εις χείρας τρίτων τραπεζικών λογαριασμών, ενοικίων, μισθών και συντάξεων σε 33.943 φορολογουμένους.

Σημειώνονται ότι το 2016 επιβλήθηκαν συνολικά 1.602.835 μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, με κατασχέσεις, πλειστηριασμούς, υποθήκες και ποινικές διώξεις για απλήρωτους φόρους. Στην πρώτη γραμμή, με βάση τα στατιστικά στοιχεία, βρέθηκαν οι κατασχέσεις εις χείρας τρίτων, που αποτελεί το πιο αποτελεσματικό μέτρο.

• Οι οφειλέτες στους οποίους η εφορία θα στραφεί το επόμενο διάστημα ανέρχονται σε 1.655.636.

• Μέσα στους δύο πρώτους μήνες του έτους, οι νέες οφειλές έφτασαν στα 2,619 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση περίπου 1 δισ. ευρώ μέσα σε μόλις ένα μήνα. Από τα 2,6 δισ. ευρώ τα αμιγώς φορολογικά χρέη ανέρχονται σε 1,6 δισ. ευρώ.

• Παλαιά και νέα ληξιπρόθεσμα χρέη φθάνουν στα 94 δισ. ευρώ. Στόχος της ΑΑΔΕ είναι να εισπραχθούν φέτος περί τα 2,7 δισ. ευρώ από τα παλαιά ληξιπρόθεσμα χρέη.

• Οι φορολογούμενοι που έχουν οφειλές προς το Δημόσιο ανέρχονται σε 4.052.270 και χρωστούν συνολικά 94 δισ. ευρώ. Δηλαδή σχεδόν ένας στους δύο φορολογουμένους είναι οφειλέτης της εφορίας. Από αυτούς μόλις 69 φυσικά και νομικά πρόσωπα χρωστούν πάνω από 100.000.000 ευρώ έκαστος και συνολικά 28,7 δισ. ευρώ ή το 31% περίπου του συνόλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο. Ακόμη, 7.296 οφειλέτες έχουν οφειλές ύψους άνω του 1 εκατ. ευρώ. Οι οφειλέτες με αρχικό ποσό χρέους μεγαλύτερο των 300.000 ευρώ είναι μόλις 16.290 και αντιπροσωπεύουν το 0,4% του συνόλου των φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο. Το 83,8% του συνόλου των οφειλετών του Δημοσίου-που αντιστοιχεί σε ένα πλήθος 3.614.047 φυσικών και νομικών προσώπων- χρωστά ποσά οφειλής μέχρι 3.000 ευρώ.

Πηγή: kathimerini.gr

 

 

Συνεχίζει την τακτική της δημιουργίας χρεών η κυβέρνηση, προκαλώντας τεράστια προβλήματα στην αγορά, η οποία αδυνατεί να αντιμετωπίσει όχι μόνο τις αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις αλλά και τις νέες υψηλές ασφαλιστικές εισφορές.

Αν και η κυβέρνηση έχει πληρώσει στο πρώτο τρίμηνο του έτους 432 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ μόνο στο πρώτο δίμηνο του έτους οι νέες οφειλές που δημιούργησε ανέρχονται στα 494 εκατ. ευρώ. Δηλαδή για κάθε 1 ευρώ χρέους προς τον ιδιωτικό τομέα που εξοφλεί, δημιουργεί νέες οφειλές ύψους 1,14 ευρώ.

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) στις 31 Δεκεμβρίου 2016 τα ληξιπρόθεσμα ανέρχονταν στα 4,554 δισ. ευρώ. Τον πρώτο μήνα του 2017 εκτινάχθηκαν στα 4,8 δισ. ευρώ, ενώ τον Φεβρουάριο έσπασαν το φράγμα των 5 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα ανήλθαν στα 5,048 δισ. ευρώ.

Χωρίς επιστροφές ΦΠΑ
Σημειώνεται ότι το ανωτέρω ποσό που χρωστά το ελληνικό Δημόσιο στους προμηθευτές αφορά μόνο τις βεβαιωμένες οφειλές, δηλαδή αυτές που έχουν επεξεργαστεί από τις υπηρεσίες του Δημοσίου. Για παράδειγμα, οι αιτήσεις για επιστροφές ΦΠΑ που δεν έχουν επεξεργαστεί από τις δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες ανέρχονται περίπου στο 1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, o μέσος χρόνος αναμονής για τους αιτούντες επιστροφή ΦΠΑ ξεπερνά τις 350 ημέρες. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιπτώσεις όπου το ελληνικό Δημόσιο έχει σχεδόν ξεχάσει να επιστρέψει τον ΦΠΑ σε επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία υπάρχουν επιχειρήσεις που περιμένουν την επιστροφή ΦΠΑ για διάστημα 4,5 χρόνων, δηλαδή περίπου 1.663 ημέρες!

Μαζί με τις απλήρωτες αιτήσεις ΦΠΑ που προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ, υπάρχουν οφειλές επιπλέον περίπου 1 δισ. ευρώ που εντάσσονται στα κρυφά χρέη, καθώς δεν έχουν κοινοποιηθεί στις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών από τους φορείς που έχουν πραγματοποιήσει τις δαπάνες.

Χάθηκε ο στόχος
Οπως φαίνεται, ένας ακόμη μνημονιακός στόχος έχει χαθεί. Με βάση τις δεσμεύσεις του συμπληρωματικού μνημονίου, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές θα πρέπει μέχρι τον Ιούνιο του 2017 να αποπληρωθούν στο σύνολό τους. Προφανώς είναι αδύνατον σε διάστημα τριών μηνών να καταβληθούν ποσά άνω των 5 δισ. ευρώ. Και αυτό όχι μόνο διότι το ποσό είναι τεράστιο, αλλά η κυβέρνηση δημιουργεί συνεχώς νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Με το σταγονόμετρο
Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση για άγνωστους λόγους, κατά ορισμένους, μέχρι να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση έχει αποφασίσει να κλείσει τη στρόφιγγα των πληρωμών. Παρά το γεγονός ότι τα ταμειακά διαθέσιμα προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ, η κυβέρνηση έχει επιλέξει να τα κρατήσει στον «κουμπαρά» της και να δημιουργεί με την τακτική αυτή τεράστια προβλήματα στις επιχειρήσεις, που αδυνατούν να πληρώσουν τους αυξημένους φόρους, τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές και γενικότερα τις υποχρεώσεις τους ακόμα και σε μισθούς.

Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι ότι ακόμα και πολύ μεγάλες επιχειρήσεις πληρώνουν με εξάμηνες επιταγές, αναμένοντας με τη σειρά τους την πληρωμή τους από το ελληνικό Δημόσιο ή την επιστροφή ΦΠΑ. Ταυτόχρονα τηρούν στάση αναμονής, καθώς η αβεβαιότητα που επικρατεί δεν τους επιτρέπει να επεκταθούν ή να επενδύσουν στις επιχειρήσεις τους.

Αντίθετα με το κράτος που δεν έχει καμία συνέπεια από την καθυστέρηση καταβολής των υποχρεώσεων του, μία επιχείρηση που χρωστά, εκτός ότι μπαίνει στη λίστα των οφειλετών, δεν παίρνει φορολογική ενημερότητα και γενικότερα είναι πολύ δύσκολο να συνεχίσει την παραγωγική της λειτουργία.

Πηγή: kathimerini.gr

Σελίδα 8 από 35

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΑΙΧΜΗ, πρώτης σε κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Ειδήσεις, σχόλια, ρεπορτάζ, κοινωνικά, αθλητικά, μικρές αγγελίες

Η Αιτωλοακαρνανία